- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Biografie kobiet 3401-0BK-OG
Cykl zajęć składa się z rozważań poświęconych różnym aspektom biografii kobiecych. Ma charakter interdyscyplinarny i obejmuje 3 główne grupy zagadnień:
- metodologia badań biograficznych;
- biografie i figury kobiet w ujęciu tradycyjnym;
- biografie i figury kobiet w pop-kulturze i dyskursie publicznym.
Cele zajęć:
wprowadzenie w tematykę związaną z badaniami nad biografią oraz stricte nad biografiami kobiet;
- zapoznanie z zagadnieniami z zakresu badań nad biografią (idee, koncepcje pisarstwa biograficzne);
- uważne czytanie (tzw. gęsta lektura) tekstów auto- i biograficznych.
Lista zagadnień:
1. Wprowadzenie. Prezentacja tematyki.
2. Biografia i autobiografia. Badania biograficzne.
3. Historie kobiet: HERstory. Dzieje pisarstwa biograficznego kobiet.
4. Pierwsze biografie kobiet: historie świętych. Biografie religijne. Główne figury kobiece w religii (święta, męczennica, mistyczka, grzesznica).
5. Biografie historyczne. Główne figury kobiece w historii (królowa, czarownica, muza, feministka).
6. Dzienniki, pamiętniki… Główne gatunki kobiecego pisarstwa. Analiza wybranych dzienników kobiecych.
7. Biografie zmyślone - Czy można wymyślić siebie?
8. Biografie „radykalne” - historie więzienne.
9. Biografia i dyskurs kultury popularnej.
10. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu fakultetu student:
WIEDZA
1.Dysponuje podstawowym zasobem wiedzy związanej z metodologią badań biograficznych oraz historią kobiet.
2.Krytycznie czyta i interpretuje teksty auto- i biograficzne (tzw. gęsta lektura).
3.Rozpoznaje i poddaje refleksji warunki konstytuujące omawiane zjawiska biograficzne i historyczne.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Samodzielnie poszukuje i korzysta z materiałów poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć.
2.Potrafi przedstawić w sposób twórczy i samodzielny własne opinie, argumentować „za” i „przeciw” opierając się na empirycznych przesłankach.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Nabywa umiejętności współpracy w grupie oraz komunikacji w zakresie językowej poprawności wypowiedzi.
2.Dokonuje autoprezentacji.
3.Potrafi krytycznie odnosić się do prezentowanych treści.
4.Dostrzega i szanuje różnorodność opinii.
Kryteria oceniania
Po zakończeniu fakultetu student/ka zobowiązany/a jest do napisania eseju na jedno, dowolnie wybrane, zagadnienie z listy siedmiu tematów prezentowanych na zajęciach (pkt. 3 - 9 program zajęć). Temat eseju (wraz z propozycją podstawowej literatury - przynajmniej jedna pozycja) powinien być zgłoszony najpóźniej do 30 listopada i zaakceptowany przez Prowadzącą zajęcia. Esej powstaje na podstawie samodzielnie zebranej literatury, ale po konsultacji z Prowadzącą zajęcia. Forma eseju powinna się cechować autorskim podejściem i spełniać podstawowe wymagania pracy naukowej (bibliografia, przypisy). Esej nie powinien być krótki niż 3 strony i nie dłuższy niż 6 stron formatu A4 (czcionka TimesNewRoman, 12). Prace napisane w innym formacie i bez zastosowania podanych reguł nie będą oceniane.
Po zakończeniu fakultetu student oceniany jest za:
WIEDZA
1. Znajomość i poprawne posługiwanie się podstawowymi pojęciami z zakresu biografii i historii kobiet.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Samodzielne, twórcze i krytyczne podejście w korzystaniu ze środków dydaktycznych oraz materiałów merytorycznych (literatury, bibliografii, przykładów empirycznych), poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć.
2.Samodzielne, twórcze i krytyczne zaprezentowanie własnego komentarza, opierając się na logicznie przedstawionych argumentach.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Aktywność i inicjowanie własnych działań i pomysłów badawczych.
2.Współpracę w grupie; poprawną pod względem językowym komunikację; staranność wypowiedzi.
Literatura
Literatura polskojęzyczna:
Bell Q., Virginia Woolf. Biografia, przeł. M. Lavergne, Twój Styl, Warszawa 2004.
Borkowska G., Czermińska M., Phillips U., Pisarki polskie od średniowiecza do współczesności. Przewodnik, Gdańsk 2000.
Czapliński P., Kobiety i duch tożsamości, "Opcje" 2003, nr 3.
Croce G., Geniusz kobiecy. Duchowość kobiety od średniowiecza po dziś, Kraków 2011.
Darska B., Głosy kobiet. Prasa feministyczna po roku 1989 wobec tożsamości i dyskursu, Olsztyn 2009.
Donimirski A., Kobiety z mitów i legend, Katowice 1988.
Janion M., Kobiety i duch inności, Warszawa 1996.
Kłosińska K., Miniatury. Czytanie i pisanie „kobiece”, Katowice 2006.
Lalak D., Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Warszawa 2010.
Perrot M., Moja historia kobiet, przeł. M. Szafrańska-Brandt, PAX 2009.
Runyan W.M., Historie życia a psychobiografia, przeł. J. Kasprzewski, Warszawa 1992.
Zębala A., Problem autobiografii kobiecej w studiach genderowych, "Ruch Literacki" 2005, nr 6.
Burzyńska A., Markowski M. P. (red.), Teorie literatury w XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
Czermińska M. (red.), Autobiografia, Gdańsk 2009.
Iwasiów I. (red.) Prywatne/publiczne. Gatunki pisarstwa kobiecego, Szczecin 2008.
Literatura anglojęzyczna:
Heilbrun C., Writing a Woman's Life, New York 1989.
Maynes M.-Jo Pierce J.L., Laslett B. (red.), Telling Stories: The Use of Personal Narratives in the Social Sciences and History, Cornell University Press, Ithaca, NY 2008.
Meyer Ch., Oberman M. (red.), When Mothers Kill: Interviews from Prison, NYU Press, New York 2008.
Smith S., Watson J. (red.), Reading Autobiography: Interpreting Life Narratives, University of Minnesota Press, Minneapolis, 2010.
Ohm D. (red.), Herstory: Women Who Changed the World, New York 1995.
Źródła internetowe:
Women’sStudies: http://womensstudies.homestead.com/herstory.html
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: