Historia kina włoskiego I 3321-Z19F07
Celem zajęć jest przekazanie wiedzy dotyczącej jednej z najważniejszych kinematografii światowych, zaznajomienie słuchaczy z najważniejszymi zjawiskami, nurtami i reżyserami tworzącymi we Włoszech na przestrzeni dziesięcioleci. Jednym z kluczowych tematów dotyczących powojennej kinematografii włoskiej będzie omówienie nurtu kina autorskiego. Przedstawiona zostanie twórczość wybranych, reprezentatywnych twórców tego nurtu, Antonioniego, Pasoliniego, Bertolucciego, Bellocchia, Morettiego. Zajęcia ilustrowane są fragmentami wybranych filmów powyższych twórców, które analizowane są przez prowadzącego z udziałem słuchaczy. Omówione zostaną też takie zjawiska, jak commedia all'italiana czy kino polityczne.
Zajęcia, które są kontynuacją tematyki z poprzedniego tygodnia, rozpoczynają się przypomnieniem omawianych zagadnień.
Nakład pracy studenta:
Wykład/konwersatorium = 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenie = 15 godzin
Razem = ok. 45 godzin
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
- w podstawowym stopniu powiązania filologii włoskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym przede wszystkim nauki o sztuce, nauki o kulturze i religii;
-w sposób podstawowy powiązania literatury włoskiej z procesami historyczno-kulturowymi;
- najważniejsze wydarzenia z historii Włoch oraz istotne aspekty kultury i języka włoskiego.
Umiejętności: absolwent potrafi:
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
-samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.).
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
- udziału w życiu kulturalnym, wypełniania zobowiązań społecznych.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (3 dopuszczalne nieobecności). Test końcowy (ok. 30 pytań zamkniętych lub otwartych) lub napisanie krótkiego (3-4) strony eseju na wybrany temat z zagadnień zaproponowanych przez wykładowczynię.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Brunetta G.P., Il ciemna italiano contemporaneo, Roma-Bari 2007
2. Miczka T., Kino włoskie, Gdańsk 2009
3. Michelangelo Antonioni, pod red. Bogusława Żmudzińskiego, Kraków 2004
4. Siciliano E., Vita di Pasolini, Milano 2005
5. Bernardo Bertolucci w opinii krytyki zagranicznej, wybór i oprac. Tadeusz Miczka, Filmoteka Narodowa 1993.
6. Kornatowska M., Fellini, Gdańsk 2003.
7. Helman A., Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego, Gdańsk 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: