Opera włoska XIX wieku: Bellini, Verdi, Puccini 3321-7F07OW
1. Podstawowe pojęcia muzyczne związane z formą operową (aria, recytatyw). Instrumentarium orkiestrowe, obsada głosów i ich rodzaje.
2. Wprowadzenie: początki opery. Barok: Camerata florencka (Peri), szkoła rzymska i wenecka (Monteverdi), szkoła neapolitańska (Stradella, Pergolesi).
3. Metastasio i libreciści operowi. Gluck i Piccini-spór. Reforma Glucka i udział w niej Raniero de Calzabigi. Opera seria i opera buffa.
4. Postać Gioacchino Rossiniego i opera komiczna. Cyrulik sewilski, Wilhelm Tell i Sroka złodziejka.
5. Gaetano Donizetti - drugi przedstawiciel nurtu opery komicznej. Napój miłosny i Łucja z Lammemoor.
6. Włoskie bel canto i postać Vincenzo Belliniego. Norma.
7. Włoski geniusz Giuseppe Verdi. Biografia artysty i jego rola we włoskim risorgimento.
8. Pierwszy okres twórczości Verdiego i scheda po Bellinim: Nabucco, Rigoletto, Trubadur i Traviata.
9. Trzy ostatnie dzieła Verdiego: Aida, Otello i Falstaff. Współpraca z Arrigo Boito. Requiem dedykowane Alessandro Manzoniemu.
10. Elementy weryzmu u Verdiego. Opera werystyczna: pomniejsi kompozytorzy (A. Ponchielli, Gioconda, U. Giordano Andrea Chénier).
11. Najwybitniejszy przedstawiciel szkoły werystycznej, Giacomo Puccini. Pierwsze opery: Manon Lescaut i La Bohéme.
12. Tosca i Madama Butterfly. Wagnerowska idea motywów przewodnich u Pucciniego.
13. Kompozytorzy współpracujący z Gabriele D'Annunzio (Zadonai, Malipiero, Tosti, Pizzetti). Włoskie odpowiedniki wagnerowskiego dramatu muzycznego.
14. Weryści Pietro Mascagni (Rycerskość wieśniacza) i Ruggiero Leoncavallo (Pajace).
15. Znaczenie wkładu kompozytorów włoskich dla muzyki operowej XIX wieku. Kryzys formy operowej na początku XX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Musica Iagellonica, Kraków 2002; B. Schaeffer, Dzieje muzyki, WSiP, Warszawa 1983; W. Sandelewski, Rossini, PWM Kraków, 1968; Donizetti, PWM Kraków 1982; V. Sheean, Orfeusz osiemdziesięcioletni, Czytelnik, Warszawa 1983; H. Swolkień, Verdi, PWM Kraków 1968; C. Gatti, Verdi, Mondadori, Milano 1981; W. Sandelewski, Puccini, PWM Kraków 1963. Libretta operowe (G. Verdi, Traviata, Otello, Falstaff,G. Puccini Tosca, Madama Butterfly).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: