Wstęp do literaturoznawstwa cz. 2 (H) 3305-WDLH2-11
Wstęp do literaturoznawstwa (II) to przedmiot obowiązkowy dla studentów I roku studiów I stopnia w ISIiI, mający zapoznać ich z głównymi zagadnieniami z zakresu poetyki tekstów prozatorskich (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury) oraz z technikami analizy tekstów prozatorskich. W trakcie zajęć studenci pod kierunkiem prowadzącego analizują teksty teoretyczne prezentujące podstawowe problemy poetyki, a uzyskane dzięki temu narzędzia analityczne przykładają do wybranych tekstów literackich, reprezentujących zarówno literaturę hiszpańską i latynoamerykańską, jak inne literatury zachodniego kręgu kulturowego. Zdobyte w ten sposób umiejętności uczestnicy zajęć wykorzystują na, przygotowując koniec analizę wybranego przez siebie opowiadania.
Pełny spis kolejnych tematów.
- instancje nadawcze;
- narracja;
- plan treści a plan wyrażania. Fabuła – sjużet – dyskurs;
- czas;
- wszystko znaczy;
- fikcja a rzeczywistość;
- figury retoryczne;
- autotematyzm;
- dialogiczność i intertekstualność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Nabyta wiedza: Student powinien opanować główne zagadnienia z zakresu poetyki tekstów prozatorskich (na tle wybranych zagadnień z teorii literatury) oraz najważniejsze techniki analizy tekstów prozatorskich.
Nabyte umiejętności: Na koniec semestru student powinien umieć dokonać analizy wybranego przez siebie opowiadania.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia i podstawą do wystawienia oceny jest
a) regularne uczestnictwo w zajęciach;
b) systematyczna lektura proponowanych przez wykładowcę tekstów;
c) aktywny udział w dyskusjach na temat analizowanych tekstów teoretycznych i literackich;
d) napisanie zaliczenia końcowego;
e) przygotowanie analizy wybranego przez studenta opowiadania.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Bachtin M., Słowo w dziele Dostojewskiego, [w:] tegoż, Problemy literatury i estetyki, Warszawa 1982,
Barthes R., Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, [w:] Burzyńska A.,
Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006,
Borges J. L., Dom Asteriona, [w:] tegoż, Opowiadania, Kraków 1978,
Borges J. L., Tajemny cud, [w:] tegoż, Opowiadania, Kraków 1978,
Burzyńska A., Markowski M. P., Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006,
Chwin S., Hanemann, Gdańsk 1997,
Cortázar J., Babie lato, [w:] tegoż, Opowiadania, Warszawa1998,
Cortázar J., List do znajomej w Paryżu, [w:] tegoż, Opowiadania, Warszawa 1998,
Eco U., Sześć przechadzek po lesie fikcji, Kraków 2007,
Genette G., Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, [w:] Współczesna teoria badńa literackich za granicą, Kraków 1996,
Głowiński M., Powieść jako metodologia powieści, [w:] tegoż, Porządek, chaos, znaczenie, Warszawa 1968,
Głowiski M., Kostkiewiczowa T., Okopień-Sławińska A., Sławiński J.,
Słownik terminów literackich, Wrocław 2008,
Głowiński M., Okopień-Sławińska A., Sławiński J., Zarys teorii literatury,
Warszawa 1991,
James H., W kleszczach lęku, Poznań 1990,
Kulawik A., Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Kraków 1994,
Nerval G. de, Sylwia, [w:] Córki ognia, Warszawa 1960,
Pfister M., Koncepcje intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” 4/1991,
Poe E.A., Portret owalny, [w:] tegoż, Opowieści niesamowite, Kraków 1984,
Sábato E., Tunel, Katowice 2004,
Stanzel F., Typowe formy powieści, [w:] Poetyka. Materiały do ćwiczeń, Warszawa 1996 ,
Wellek R., Warren A., Teoria literatury, Warszawa 1970,
Flaubert Gustave, Pani Bovary, Gdańsk 2005,
Ziomek J., Tropy, [w:] tegoż, Retoryka opisowa, Wrocław 1990.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: