Teorie literatury XX wieku 3305-TLXX1-P-1U
Zapoznanie studenta z wybranymi poglądami na literaturę w XX w. i współcześnie, jak np.: fenomenologia, formalizmy, strukturalizmy, semiotyka, poststrukturalizm, dekonstrukcja, badania antropologiczne i kulturowe, czy feminizm. Rozważania zostaną poszerzone o filozoficzny aspekt spotkania z innym (filozofia dialogu) „w świecie, w którym ludziom – nawet podobnym do siebie, należącym do jednej wspólnoty, ukształtowanym przez tę samą tradycję – coraz trudniej się spotkać”. Interdyscyplinarne spojrzenie na poruszane na zajęciach zagadnienia ma na celu wymianę myśli i zachęcenie studentów do rozwoju własnego warsztatu badawczego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
K_W03 – metodologię badań w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów;
K_W04 – miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi;
K_W06 – fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
Absolwent potrafi:
K_U02 – samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
K_U04 – posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów, w typowych sytuacjach profesjonalnych;
K_U05 – rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
K_U06 – merytorycznie argumentować z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski.
Absolwent jest gotów do:
K_K01 – uczenia się przez całe życie;
K_K02 – podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności;
K_K08 – śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
Studenci są zobligowani do obecności na zajęciach (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności), do lektury tekstów i aktywnego udziału w dyskusji, w tym do analizy zaproponowanego tekstu z obszaru kultury luzo-brazylijskiej według jednej z omawianych teorii literackich (ok. 60% oceny końcowej); esej końcowy na jeden z podanych tematów i referat na jego podstawie przedstawiony w trakcje zajęć (ok. 40 % oceny końcowej).
Literatura
BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: podręcznik, Znak, Kraków, 2006.
BURZYŃSKA, Anna; MARKOWSKI, Michał Paweł, Teorie literatury XX w.: antologia, Znak, Kraków, 2006.
CIXOUS, Hélène, Śmiech meduzy, "Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacja", nr 4/5/6 (22/23/24), 1993.
DĄBROWSKI, Mieczysław, Swój/ obcy/ inny. Z problemów interferencji i komunikacji międzykulturowej, Świat Literacki, Izabelin 2001.
DERRIDA, Jacques, Ta dziwna instytucja zwana literaturą. Z J. Derridą rozmawia Derek Attridge, [w:] Dekonstrukcja w badaniach literackich, Wydawnictwo Słowo/ Obraz Terytoria, Gdańsk 2000.
ECO, Umberto, Dzieło otwarte, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2008.
KAPUŚCIŃSKI, Ryszard, Ten Inny, Znak, Kraków 2007.
MITOSEK, Zofia, Teorie badań literackich, PWN, Warszawa 1995.
TISCHNER, Józef, Inny. Eseje o spotkaniu, Znak, Kraków 2017.
Teksty filozoficzne. Twarz innego, red. Bogdan Baran, Tadeusz Gadacz, Józef Tischner, Papieska Akademia Teologiczna, Wydział Filozoficzny, Kraków 1985.
Dodatkowo artykuły oraz inne publikacje dotyczące omawianego obszaru tematycznego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: