Problemy społeczno-polityczne Hiszpanii 3305-PSPH-1U
Celem wykładu jest omówienie sytuacji społeczno-politycznej współczesnej Hiszpanii z jej najbardziej obecnie palącymi problemami. Dobór konkretnych tematów jest więc uwarunkowany biegiem najnowszych wydarzeń. Ostateczna lista tematów do omówienia jest ustalana na pierwszych zajęciach w wyniku konstruktywnej dyskusji z uczestnikami kursu. Tak dobrana tematyka, mająca na uwadze zwłaszcza najbardziej eksponowane przez środki masowego przekazu wydarzenia, jest każdorazowo konfrontowana z właściwym kontekstem zdarzeń oraz ich historycznymi uwarunkowaniami. Wszystkie zajęcia, poza pierwszymi, wymagają współpracy studentów w postaci referatów oraz udziału w dyskusjach (patrz metody i kryteria oceniania). W omawianiu każdego tematu studenci powinni się opierać na zróżnicowanych źródłach i nośnikach (telewizja, Internet, prasa, itd).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W03: zna na poziomie rozszerzonym terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, rozumie jej źródła oraz zastosowania
K_W05: ma pogłębioną wiedzę o systemach politycznych Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
K_W06: ma uporządkowaną wiedzę z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, translatologii, antropologii kultury i historii
K_W09: ma pogłębioną wiedzę z zakresu współczesnych zjawisk społeczno-politycznych i kulturowych Półwyspu Iberyjskiego oraz Ameryki Łacińskiej
K_W10: ma pogłębioną wiedzę o aktualnych procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście bieżącej sytuacji międzynarodowej
K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
K_U04: potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U08: potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim
K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
K_U11: posiada kompetencję językową w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1, umożliwiającą zrozumienie, analizę i interpretację, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa,
literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, filozofii i historii
K_K01: Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K03: posiada pogłębione kompetencje społeczne i językowe w zakresie komunikacji w społecznościach językowych hiszpańskich/portugalskich, potrafi je wykorzystać we współdziałaniu i pracy w grupie i przyjmować w niej różne role
K_K05: prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
K_K06: ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata
K_K07: potrafi aktywnie włączyć się w uczestnictwo w kulturze studiowanego regionu (Półwysep Iberyjski/Ameryka Łacińska), korzystając z różnych mediów i form potrafi inspirować inne osoby i organizować odpowiednie przedsięwzięcia
K_K08: ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze, życiu społeczno-politycznym Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej oraz ich stosunków z Polską.
Kryteria oceniania
Każdy student musi przygotować 1 referat w ciągu semestru. Referaty są przygotowywane w grupach i każdy dostaje identyczną ocenę za przygotowaną wspólnie prezentację. Kryteria oceny referatów zostaną określone i przekazane studentom na pierwszych zajęciach. Wygłoszenie referatu jest warunkiem zaliczenia zajęć oraz przystąpienia do pisemnego egzaminu końcowego.
Na koniec semestru wszyscy studenci będą musieli napisać zaliczenie pisemne obejmujące całość problematyki omawianej na zajęciach. Średnia z tych dwóch ocen (referat oraz zaliczenie końcowe) będzie stanowiła ocenę końcową za przedmiot. Student nie może podejść do zaliczenia końcowego bez uprzedniego wygłoszenia referatu i otrzymania z niego pozytywnej oceny.
Podczas każdych zajęć będzie możliwość wzięcia udziału w dyskusji. Aktywność w dyskusjach jest dodatkowo punktowana, a zebrane w jej wyniku punkty przekładają się na ocenę z egzaminu pisemnego.
Szczegółowe omówienie kryteriów metod oceniania odbywa się na pierwszych zajęciach.
Literatura
Internetowe wydania największych dzienników hiszpańskich:
El País, El Mundo, 20 Minutos, La Vanguardia i in.
RTVE i inne stacje radiotelewizyjne dostępne w Internecie
Literatura uzupełniająca:
BOGUSZEWICZ, Maria (2014) “Droga do autonomii: Katalonia, Kraj Basków i Galicja jako przykład emancypacji kultur mniejszościowych” en: A. W. Brzezińska y J. Schmidt (ed.) Regiony i regionalizmy w Europie: Badania – Kreacje – Popularyzacje. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze: 101-113.
FOLGUEIRA LOMBARDERO, P. / BAYÓN IGLESIAS, J. (2009) "Breve acercamiento a la transición española", Tiempo y sociedad, Nº. 1: 53-61 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)
MALDONADO BARAHONA, T. (2003) "Multiculturalismo y feminismo",
Revista de estudios de género: La ventana, Vol. 2, Nº. 18: 40-59 (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)
MACHCEWICZ, P., MIŁKOWSKI, T. (2009) "Historia Hiszpanii", Wrocław: Ossolineum.
NÚÑEZ SEIXAS, X. M. (2010) "La nación en la España del siglo XXI: Un debate inacabable", Pasado y memoria: Revista de historia contemporánea, Nº. 9: 129-148. (dostępne w www.dialnet,unirioja.es)
Ze względu na dynamiczny charakter problemów omawianych na wykładzie, jak również wymóg aktualności omawianych tematów, zaproponowana literatura może zostać zmodyfikowana zgodnie z nowymi okolicznościami lub ewentualnie zgłaszanymi przez studentów zainteresowaniami.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: