Praktyczna nauka języka portugalskiego I 3305-PNJP11
Nauczanie od podstaw, praca w oparciu o teksty nagrane, głównie dialogi, podstawowe konstrukcje w komunikacji językowej, jednoczesne wprowadzenie trzech różnych rejestrów językowych, dialogi nieformalne, dialogi formalne, teksty narracyjne i ćwiczenia gramatyczne. Rozumienie ze słuchu, powtarzanie, wytwarzanie nowych zdań w oparciu o słyszane konstrukcje, czytanie tekstów po ich usłyszeniu. Stopniowe wprowadzanie struktur gramatycznych, rodzajnik określony i nieokreślony, zasady użycia, ćwiczenia z rzeczownikiem, liczba pojedyncza i mnoga, czasownik być, jego trzy odpowiedniki w języku portugalskim, stosowanie w zależności od znaczenia, czasowniki kolejno pierwszej, drugiej i trzeciej koniugacji czasu teraźniejszego, następnie przeszłego dokonanego, użycie przyimków, najpierw do (w kierunku) i w (znajdować się w jakimś miejscu), odpowiednio z czasownikami iść i być. Wzbogacanie słownictwa z życia codziennego, związanego z pracą, studiami, spędzaniem czasu wolnego, zainteresowaniami, życiem w mieście, zakupami, odwiedzinami, zwiedzaniem, podróżowaniem. Wprowadzanie nowych tekstów narracyjnych z uwzględnieniem podstawowych wiadomości o Portugalii, Brazylii i krajach portugalskojęzycznych, wielokulturowość języka portugalskiego, podstawowe różnice jego użycia w poszczególnych krajach. Wprowadzenie czasu przeszłego niedokonanego, formy i użycie, różnice między czasem teraźniejszym, przeszłym dokonanym i przeszłym niedokonanym, czas przeszły niedokonany jako wyrażenie przypuszczenia w odniesieniu do teraźniejszości, praca nad opisywaniem osób, przedmiotów i sytuacji w czasie teraźniejszym i przeszłym niedokonanym, rola przymiotników w opisie, ich pozycja w zdaniu. Zdania złożone, relacje między poszczególnymi częściami zdania. Rozwijanie zdań prostych i tworzenie na ich podstawie zdań złożonych. Tryby w języku portugalskim, oznajmujący, bezokolicznikowy, łączący, przypuszczający i rozkazujący, formy w poszczególnych czasach. Czasowniki nieregularne, ćwiczenia nad formami. Stosowanie mowy niezależnej i zależnej czasu teraźniejszego i przeszłego. Ćwiczenia nad dialogami, ich zamiana na mowę zależną, również ćwiczenia z tekstami ze słuchu, będącymi najlepszym przykładem na mowę zależną. Wyrażanie uczuć, emocji, życzeń, wątpliwości, przypuszczenia.
Praca nad sprawnością mówienia, początkowo odtwarzanie usłyszanych wyrażeń i zdań, stopniowo rozwijanie własnych konstrukcji myślowych, wypowiedzi wcześniej przygotowane i spontaniczne, praca w grupach, rozmowa na podane tematy, również proponowanie tematów przez studentów z zakresu rozmów o pogodzie, znajomych, o książkach, filmach i muzyce.
Redagowanie tekstów, początkowo streszczeń wysłuchanych nagrań, krótkich opisów nowo poznanych sytuacji, pisemne przedstawianie własnej opinii na podane tematy dotyczące aktualnych wydarzeń oraz komentarzy do opinii innych.
Rozwijanie poprawności gramatycznej w oparciu o teksty, wyjaśnianie użycia poszczególnych form językowych w danym kontekście.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student
- ma podstawową wiedzę z zakresu gramatyki języka portugalskiego
- ma podstawową wiedzę niezbędną w rozumieniu tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego
- posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka portugalskiego w języku pisanym i mówionym - poziom B1. Potrafi zrozumieć wypowiedzi ustne oraz konstruować teksty zgodnie z regułami pragmatyki komunikacji językowej
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Kryteria oceniania
- obecność (maksymalnie 5 nieobecności nieusprawiedliwionych w ciągu semestru)
- testy cząstkowe w semestrze i/lub test semestralny na koniec semestru;
- egzamin pisemny i ustny w semestrze letnim;
- prace pisemne;
- prace domowe;
- aktywność na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Grupa "portugalska":
Portugues sem fronteiras 1 (Isabel Coimbra leite, Olga Marta Coimbra)
Portugues sem fronteiras 2 (Isabel Coimbra leite, Olga Marta Coimbra)
Gramatica ativa 1 (Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra)
Gramatica ativa 2(Isabel Coimbra, Olga Mata Coimbra)
"Caderno de exercícios"- zbiór ćwiczeń na użytek I-szego roku
Grupa "brazylijska":
Terra Brasil, Curso de língua e cultura (Regina Lúcia Péret Dell'Isola, Maria José Apparecida de Almeida) http://150.164.100.248/cenex/terrabrasil/
Muito prazer (Gláucia Roberta Rocha Fernandes, Telma de Lurdes São Bento Ferreira, Vera Lúcia Ramos) http://www.muitoprazerlivro.com.br/livro.html
Gramática ativa 1, Gramática ativa 2, oraz dodatkowe materiały z innych podręczników brazylijskich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: