Praktyczna nauka języka portugalskiego dla hispanistów I cz. 2 3305-PNJP-ES2-1U
Nauka języka portugalskiego na poziomie A2-B1 oparta na bardzo dobrej znajomości języka hiszpańskiego. Po kursie student rozumie wyrażenia i słownictwo dotyczące różnych dziedzin życia (np. informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu, problemach społecznych). Potrafi uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i dłuższych przekazach. Umie przeczytać teksty prasowe. Potrafi znaleźć szczegółową, informację zarówno w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, jak i w bardziej skomplikowanych tekstach prasowych. Potrafi porozumieć się w sytuacjach życia codziennego, radzi sobie w sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację i użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę oraz plany na przyszłość. Potrafi zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami. Umie napisać list osobisty np. podziękowanie, maila i smsa. Umie także wypowiedzieć się pisemnie na tematy społeczne.
Program kursu zawiera elementy wiedzy o charakterze kulturo-realioznawczym.
Wymagana indywidualna, systematyczna praca studenta w domu i na zajęciach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po zakończeniu przedmiotu student ma uporządkowaną podstawową/średniozaawansowaną wiedzę w zakresie struktur gramatycznych i leksykalnych języka portugalskiego na poziomie A2/B1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_W17)
UMIEJĘTNOŚCI
Student posiada kompetencję językową czynną i bierną w zakresie języka portugalskiego na poziomie podstawowym/średniozaawansowanym w języku pisanym i mówionym, umożliwiającą komunikację w podstawowych sytuacjach życiowych. (K_U13):
- wykazuje się praktyczną znajomością języka portugalskiego;
- posiada umiejętność przygotowania krótkich wypowiedzi pisemnych w języku portugalskim (list, notatka służbowa, sms, wiadomość e-mail, krótka wypowiedź na zadany temat);
- potrafi przygotować w języku portugalskim krótką wypowiedź ustną;
- potrafi dokonać przekładu krótkiego tekstu zarówno na język portugalski jak i z języka portugalskiego;
- rozumie wyrażenia i słownictwo dotyczące różnych dziedzin życia (np. informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu, problemach społecznych);
- potrafi uchwycić sens wypowiedzi, zawarty w krótkich i dłuższych przekazach ustnych i pisemnych, również w tekstach prasowych;
- potrafi znaleźć szczegółową, informację zarówno w codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, listy prywatne, jak i w bardziej skomplikowanych tekstach prasowych;
- potrafi porozumieć się w sytuacjach życia codziennego, radzi sobie w sytuacjach towarzyskich, umie podtrzymać konwersację i użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę oraz plany na przyszłość;
- potrafi zapisać wiadomość dotyczącą spraw związanych z nagłymi potrzebami;
- umie wypowiedzieć się pisemnie oraz ustnie na tematy społeczne;
- wykorzystuje wiedzę o kulturze danego obszaru językowego, zdobytą na zajęciach;
- dokładnie rozumie zadawane mu w języku portugalskim pytania;
- rozumie potrzebę rozwijania wszystkich sprawności językowych oraz dbania o poprawne logicznie i językowo wypowiedzi.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(K_K01, K_K02, K_K03, K_K08)
- rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności językowych;
- identyfikuje własny styl uczenia się i wybiera sposoby dalszego samokształcenia;
- posiada kompetencje niezbędne do komunikowania się w społecznościach portugalskojęzycznych;
- umie uważnie i aktywnie słuchać innych;
- śledzi ze zrozumieniem tok myślenia partnerów komunikacji;
- selekcjonuje i porządkuje informacje uzyskane w procesie porozumiewania się;
- potrafi współdziałać w grupie, efektywnie wyznaczając sobie i innym zadania;
- akceptuje różnorodność postaw i opinii w kontaktach interpersonalnych,
- rozumie potrzebę śledzenia na bieżąco informacji na temat życia społecznego, kulturalnego, politycznego krajów portugalskojęzycznych.
Kryteria oceniania
Uczestnicy zajęć są oceniani w sposób ciągły na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, krótkich sprawdzianów, wypracowań oraz realizacji zadań domowych. Studenci piszą także końcowy test semestralny.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Dla grup w wersji portugalskiej:
1. Coimbra, Isabel (2011) Novo Português Sem Fronteiras 1, Lidel, Lisboa.
2. Coimbra, Isabel e Coimbra, Olga Mata (2012) Gramática Ativa 1, Lidel, Lisboa.
3. Dias, José Carlos e Romulado, Carlos (2011) Portugalski w ćwiczeniach, Edgard, Warszawa.
4. Pascoal, José e Robert Kuzka (2015): Passaporte para Português 1, Lidel, Lisboa.
5. Tavares, Ana (2012) Português XXI 1 i 2, Lidel, Lisboa.
6. Nagrania, materiały prasowe, materiały własne.
Uwaga! Podczas zajęć nie korzystamy ze wszystkich podręczników równocześnie. Dobór materiałów może się różnić w zależności od prowadzącego i od cyklu zajęć.
DLA GRUP W WERSJI BRAZYLIJSKIEJ (mgr M. Walczuk):
Podreczniki podstawowe:
Coimbra, Isabel e Coimbra, Olga Mata (2012) Gramática Ativa 1- Versão Brasileira, Lidel, Lisboa. [livro do aluno, livro de exercícios]
Lima, Emma Eberlein (2011) Falar, ler, escrever português, Editora EPU.
Podreczniki uzupełniające:
Lima, Emma Eberlein; Bergweiler , Cristián (2009) Novo Avenida Brasil 1 e 2, Editora EPU.
Coudry, Pierre (1999), Fala Brasil - Português para Estrangeiros, Editora Pontes.
Maria Harumi de Ponce, Silvia Andrade Burim, Susanna Florissi (2004), Bem-vindo! A língua portuguesa no mundo da comunicação, Editora SBS. [livro do aluno, livro de exercícios]
Nagrania, materiały prasowe, materiały własne.
Portale edukacyjne:
BrazilianPodClass
http://brazilianpodclass.com/
Portal do Professor de Português Língua Estrangeira / Língua Não Materna (PPPLE)
http://www.ppple.org/o-portal
Portal telewizji edukacyjnej TV Escola
http://tvescola.mec.gov.br/tve/home;jsessionid=886D3254CED962EF538BEA1D75BE0473
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: