Praktyczna nauka języka hiszpańskiego IV 3305-PNJH-1U
Zgodnie z założeniami ogólnymi dotyczącymi realizacji programu (rozwijanie, ćwiczenie i utrwalanie poszczególnych sprawności językowych nabytych – poziom C1) zajęcia modułu 1 i 2 podzielono na następujące typy.
1. Rozumienie ze słuchu, wypowiedź ustna, debata akademicka (rozumienie tekstu mówionego lub przekazu audiowizualnego) (30 godzn)
Zajęcia te mają na celu doskonalenie umiejętności rozumienia materiałów audiowizualnych o charakterze naukowym dotyczących aspektów kulturowych, realioznawczych i akademickich Hiszpanii , Ameryki
Łacińskej i Europy. Przedstawiony materiał źródłowy , jest podstawą do ćwiczeń rozwijających określone strategie rozumienia i interpretacji wypowiedzi ustnej/debaty akademickiej (analiza, selekcja, synteza, precyzja, formułowanie opinii).
Materiał leksykalny dotyczący różnorodnych aspektów problematyki
społeczno-politycznej i kulturowej, a następnie dyskusje/debaty i referaty na tematy z nimi związane rozwijają słownictwo i wpływają na kreatywny charakter wypowiedzi ustnej z zastosowaniem poznanych
struktur gramatycznych, odpowiedniego słownictwa i stylistyki).
2. Rozumienie tekstu pisanego + wypowiedź ustna;
(Zrozumienie przekazu pisemnego. Komentarz i analiza tekstu. ) (30 godz)
Niniejszy kurs stymuluje rozumienie przekazu pisemnego, poprzez analizę i komentarz do tekstów reprezentatywnych dla różnych stylów i gatunków. Szczególną uwagę zwraca się na suprasegmentalne różnice rejestrów jezykowych, poznanie nowego słownictwa i frazeologii, różnic leksykalno-gramatycznych oraz na systematyzację wybranych problemów
gramatycznych (poziom C1+) dla osiągmięcia precyzyjnej wypowiedzi. Przerobiony tekst jest podstawą do przeprowadzenia dyskusji/debaty akademickiej, streszczenia przedstawionej problematyki oraz napisania eseju .
3. Wypowiedź pisemna (30 godz.)
Niniejsze zajęcia mają na celu zapoznanie studenta z regułami obowiązującymi w wypowiedzi pisemnej. Stylistyczno-gramatyczna analiza przerobionych na zajęciach tekstów będzie podstawą do przedstawienia najważniejszych norm i przećwiczenia poszczególnych form wypowiedzi pisemnej (streszczenie, wypracowanie, esej, recenzja z uwzględnieniem najczęśćiej używanych mechanizmów i zwrotów, tzw."organizadores del discurso").
Zajęcia te bazujące na aktualnych artykułach prasowych o tematyce społecznej, ekonomicznym ,politycznej i kulturowej mają na celu
zapoznanie studenta z różnorodnymi formami przekazu pisemnego w celu wykształcenia następujących umiejętności:
- pełnego rozumienie tekstu (całości, wybranych fragmentów)
- pełnego rozumienie sensu , myśli przewodniej, informacji
- szczegółowej zawartej w tekście
- trafnej interpretacji informacji implicite
- trafnego wyciągania wniosków
- rozróżniania rejestrów językowych
- rozpoznawania niuansów frazeologicznych języka hiszpańskiego używanego w Hiszpaniii Ameryce Łacińskiej
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
student opanował w mowie i w piśmie materiał leksykalny i gramatyczny na poziomie C1+ w/g europejskiego systemu opisu oceny kształcenia językowego.
- dysponuje bogatym zasobem słownictwa z hispanojęzycznego
- obszaru cywilizacyjno-kulturowego
- rozpoznaje różnorodne rejestry językowe
- rozpoznaje różnice między hiszpańskim kastylijskim i latynoamerykańskim
- posiada wiedzę na temat wybranych zagadnień dotyczących problematyki społecznej, kulturowej, politycznej, Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej przedstawionych na zajęciach.
K_W13 ma szczegółową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego
K_W17 ma uporzdkowaną wiedzę z gramatyki, stylistyki w zakresie drugiego języka iberyjskiego (portugalskiego)
Umiejętności:
K_U10 posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
a) w zakresie języka mówionego.
- uczący się wykazuje dobrą znajomość wyrażeń idiomatycznych i potocznych.
- potrafi precyzyjnie wyrażać niuanse znaczeniowe, wykorzystując szeroki wachlarz odcieni modyfikujących znaczenie.
- potrafi w pełni skutecznie porozumiewać się w różnych sytuacjach potocznych i akademickich
- potrafi przebudować wypowiedź tak, że rozmówca nie zauważy że ten miał trudności ze zrozumieniem lub sformułowaniem wypowiedzi
- potrafi uczestniczyć w formalnych dyskusjach na złożone tematy, elokwentnie i przekonująco przedstawiać swoje argumenty, nie ustępując pod tym względem native speakerom
- potrafi skutecznie podtrzymywać dialog, płynie i skutecznie przedstawiając swoje poglądy
b) w zakresie języka pisanego.
K_U09 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim i hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnorodnych źródeł
- uczący się potrafi jasno i precyzyjnie wyrazić na piśmie opinie i poglądy na tematy ogólne oraz związane z dziedziną studiów
- potrafi sporządzić notatki z wykładu akademickiego, napisać esej, krótką rozprawę, a pod kierownictwem promotora pracę magisterską
- potrafi jasno i precyzyjnie wyrażać własne poglądy w korespondencji prywatnej , służbowej używając wszystkich struktur, rejestrów i środków podobnych do stosowanych przez rodowitego, dorosłego, wykształconego użytkownika języka.
Kompetencje społeczne:
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka hiszpańskiego/portugalskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób.
- posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalających na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych
- potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i historii w języku polskim i hiszpańskim
- posiada kompetencję językową w zakresie języka hiszpańskiego na poziomie zaawansowanym w języku pisanym i mówionym - poziom C1+, umożliwiającą -zrozumienie, analizę i interpretację, a także przygotowanie prac ustnych i pisemnych w zakresie językoznawstwa.
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu po I, II semestrze jest:
- obecność obowiązkowa (dozwolone 2 nieobecności)
-aktywny udział studenta w zajęciach, w dyskusjach na przerabiane tematy .
- przygotowanie na każde zajęcia ‘wiadomości tygodnia’ pochodzącej z prasy/telewizji hiszpańskiej/latynoamerykańskiej;
- przedstawienie referatu lub prezentacji na zadany temat
- 3 prace pisemne (streszczenie, wypracowanie, ćwiczenie leksykalne, itp. w tym 1 praca kontrolna na zajęciach(wypracowanie, ćwiczenie leksykalno-gramatyczne)
Egzamin końcowy zawiera następujące ćwiczenia:
1) leksykalne ćwiczenie sprawdzające (ćwicz. zamknięte)
2) parafrazowanie
3) wypracowanie
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
- R. Navas Ruiz, J.M. Alegre, P.L.López, Español avanzado, ed.Colegio de España, Salamanca
- Colección: Problemas fundamentales del español, SGEL , Colegio de España
- C.Moreno, M.Tuts,Curso de Perfeccionamiento, SGEL, Madrid
-Prisma C1.
L.Busquets, L.Bonzi, Curso de conversación y redacción, SGEL, Madrid
R.Navas Ruiz, J.M.Alegre, P.L.López, Español avanzado, ed.Colegio de Espafla, Salamanca
S.Alcoba, Léxico literario español, Ariel Linguistica, Boma
L.Miguel López, N.Sans, ¿A que no sabes?, Edelsa, Madrid
E.Marcos Llorach, Gramatica de la lengua española, Espasa Calpe, Madrid
F.Matte Bon, Gramatica comunicativa del espanol, Dirusión, Madrid
María L. Coronado, J. García González, Alejandro R. Zarzalejos, Materia Prima, Sociedad General Española de Librería, Madrid
Materiały video TVE:Informe semanal, Telediario, Aventura del saber-America Total, El escarabajo verde, programy publicystyczne;
fragmenty tekstów prasowych, publicystycznych literackich
filmy hiszpańskie i iberoamerykańskie
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: