Najnowsze badania nad dziejami, kulturą i religią Hiszpanii I 3305-NBKH1-1U
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i uświęconą wizję historii i dziejów kultury i religii. Na dodatek mnogość możliwych perspektyw sprawia, że tą samą historię można poznać z wielu różnych stron. Celem zajęć jest więc przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji.
Zakres tematyczny.
1. Hiszpania prehistoryczna
Neandertalczycy i Homo Sapiens
Altamira
Skąd się wzięli Hiszpanie - migracje które uformowały ludność Hiszpanii.
2. Hiszpania rzymska
Wojny punickie i taktyka eksterminacji kulturowej
Rzymski podbój Hiszpanii a USA na Bliskim Wschodzie
3. Hiszpania Wizygotów
Polemiczna „hiszpańskość” przedarabskiego Półwyspu
4. Hiszpania muzułmańska
Mit wielokulturowości i tolerancji
El Cid - próba stworzenia własnego państwa.
5. Hiszpania chrześcijańska
Kreatywne podejście do historii: Covadonga, grób św. Jakuba.
Pryscylian.
6. Hiszpania rekonkwisty
Rekonkwista jak podbój Dzikiego Zachodu.
Jak powstała zjednoczona Hiszpania - bez Portugalii ale z Katalonią.
7. Hiszpania Królów Katolickich i Habsburgów
Czystki etniczne
Inkwizycja jako państwowa tajna policja
8. Hiszpania XIX wieku
Francisco de Goya: polityczne uwikłanie sztuki i dramat osobisty artysty
Antyklerykalizm i klerykalizm.
9. Hiszpania XX wieku
Narodziny współczesnej kultury popularnej: emancypacja kobiet i seks
Propaganda wojenna w kulturalnych odsłonach: piosenka, fotografia i malarstwo wojny domowej
Muzyka jako forma oporu: Nova Canço katalońska, cantautores.
11. Hiszpania XXI wieku
Kryzys strukturalny gospodarki i systemu politycznego od 2008r.
Z
W cyklu 2023Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. 1. Hiszpania prehistoryczna |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia mają na celu przedstawienie historii i kultury Hiszpanii w świetle najnowszych badań. Badania te niejednokrotnie kwestionują tradycyjną i wizję historii i dziejów kultury i religii. Celem zajęć jest przegląd najbardziej polemicznych lub niejednoznacznych elementów dziejów, kultury i religii Hiszpanii i poddanie ich krytycznej rekonstrukcji. 1. Hiszpania prehistoryczna |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: zdalnie | W cyklu 2023Z: zdalnie |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie
specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym
powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
zjawiska naukowe i kulturalne w Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi
terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
S1K_W01, S1K_W02, S1K_W03, S1K_W04, S1K_W05, S1K_W06
Student potrafi
wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych
samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej
S1K_U01, S1K_U02, S1K_U03
Student jest gotów do
współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role
S1K_K01
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa (dopuszczalne 2 nieobecności w semestrze)
Aktywność na zajęciach (30%)
Zaliczenie pisemne (70%)
Literatura
Wybrana literatura:
Alarcón Hernández, Carmen. “La mujer romana en Hispania.” Fundamentos de Historia: historia antigua y medieval, F. Lozano Gómez et al., Universidad de Sevilla, 2017.
Arbaci, Sonia y Teresa Tapada-Beteli. “Social inequality and urban regeneration in Barcelony centre: reconsidering success.” European and Regional Studies, 3, 2012: 287-311.
Banerjee, Ishita. “Mundos convergentes: género, subalternidad y poscolonialismo.” La Ventana, 39, 2014: 7-38.
Bullen, Margaret. “Turismo gastronómico y representación de la cultura vasca: sidra y chocolate.” Ankulegi, Revista de antropología social, 13, 2009: 55-65.
Burdiel, Isabel. “The queen, the woman and the middle class. The symbolic failure of Isabel II of Spain.” Social History, 29, 2004: 301-319.
Castillo Maldonado, Pedro. “La historia olvidada de Andalucía, los visigodos.” Andalucía en la historia, 42, 2013: 42-45.
Cintas Peña, Marta. “La desigualdad de género en la prehistoria ibérica: una aproximación multivariable.” Tesis doctoral de libre acceso. Universidad de Sevilla, 2018.
García Fitz, Francisco. “¿Una ‘España musulmana sometida y tributaria’? La España que no fue.” Historia. Instituciones. Documentos, 31, 2004: 227-248.
García Fitz, Francisco. “La Reconquista: un estado de la cuestión.” Revista del Centro de Historia del Crimen de Durango, 6, 2009: 142-215.
Gómez Navarro, María Soledad. “‘Y cómo caminan las almas’: panorama religioso en tiempos del Emperador, entre España y Europa.” Cuadernos de historia moderna, 2, 2018: 365-393.
Herlihy, Jeffrey. “Islamic Spain in American Travel Writting.” Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 38, 2019: 125-139.
Illescas Nájera, Francisco. “De la convivencia al fracaso de la conversión: algunos aspectos que promovieron el racismo antijudío en la España de la Reconquista.” Revista de Humanidades. Tecnológico de Monterrey, 14, 2003: 227-256.
Miguélez-Carballeira, Helena, ed. A Companion to Galician Culture, Tamesis Woodbridge, 2014.
Miguélez-Carballeira, Helena. Galicia, a Sentimental Nation: Gender, Culture and Politics, University of Wales Press, 2013.
Mira, Alberto. De Sodoma a Chueca: una historia cultural de la homosexualidad en España en el siglo XX. Editorial EGALES, 2007.
Mirgos, Katarzyna. Mit Mari: jego źródło i miejsce w kulturze Basków, PTL, 2010.
Nieto Soria, José Manuel. “Conceptos de España en tiempos de Reyes Católicos.” Nerba: revista de historia, 19, 2006: 105-123.
Pablo, Santiago de. Creadores de sombras: ETA y el nacionalismo vasco a través del cine, Tecnos, 2017.
Pérez Fontdevila, Aina y Meri Torras Francès. ¿Qué es una autora? Encrucijadas entre género y autoría, Icaria, 2019.
Plazaola, Juan. “Entre Francos y visigodos.” Revista Internacional de los Estudios Vascos, 2, 2000: 541-567.
Reimóndez, María. “Extranjera en su patria. El destierro de las escritoras gallegas.” Violencias (in)visibles: Intervenciones feministas frente a la violencia patriarcal, ed. por B. Martín Lucas, Icaria, 2010: 69-89.
Reimóndez, María. “We need to talk... to Each Other: on Polyphony, Postcolonila Feminism and Translation.” Feminist Translation Studies: Local and Transnational Perspectives, ed. by O. Castro et al, Routledge, 2017: 54-65.
Rodríguez, María Pilar y Rob Stone. Cine vasco: una historia política y cultural, Comunicación Social, 2015.
W cyklu 2023Z:
Wybrana literatura: |
W cyklu 2024Z:
Wybrana literatura: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: