Metodologie badań językoznawczych I 3305-MBJ1-1U
Kurs ma na celu pomoc w przygotowaniu pracy magisterskiej w obrębie wybranych przez studentów tematów z zakresu językoznawstwa. Na zajęciach omawiane będą wybrane empiryczne metody badawcze stosowane w badaniach z zakresu językoznawstwa. Omawiane również będą etapy procesu badawczego.
W celu rozwijania umiejętności krytycznej lektury tekstów naukowych oraz obrony własnych tez, studenci będą indywidualnie przygotowywać prezentacje na podstawie wybranego z promotorem tematu pracy magisterskiej.
Dzięki tym zajęciom studenci będą lepiej przygotowani do redagowania stanu badań wybranego tematu pracy magisterskiej oraz do planowania konspektu własnych prac.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• Wiedza:
Student zna i rozumie
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01);
- powiązania filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02);
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03);
- zjawiska naukowe i kulturalne w krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04);
- terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05);
- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_W06);
- podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości (K_W07)
• Umiejętności:
Student potrafi
- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01);
- samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U02);
- wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03)
• Kompetencje społeczne:
Student jest gotów do
- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie:
• obecności i aktywności na zajęciach;
• prezentacji zainteresowań naukowych w oparciu tematu pracy magisterskiej;
• opracowania szczegółowego konspektu pracy magisterskiej;
• zgromadzenia i przestudiowania literatury przedmiotu.
• KONSULTACJE DLA STUDENTÓW: Piątek 12.00 – 13.00 (meet.google.com/pqp-yfhb-odz) (Proszę o wcześniejsze zapisanie się drogą mailową).
• Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Literatura dostosowana jest do indywidualnych zainteresowań badawczych uczestników proseminarium. Jest ona dostosowana do wybranych tematów prac.
Dodatkowo zajęcia będą się opierały na poniższych pozycjach (udostępnianych przez wykładowca na zajęciach):
• Babble, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. México, D.F.: International Thomson Editores.
• Bień, J., Brzozowska-Zburzyńska, B., López González, A. & Nowikow, W. (2018). Lingüística hispánica en Polonia: tendencias y direcciones de investigación. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
• Bosque, I. & Gutiérrez-Rexach, J. (2008). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
• Dörnyei, Z. (2003). Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration, and Processing. Mahwah, N. J.: Lawrence Erlbaum Associates.
• Eco, U. (1996). Cómo se hace una tesis: técnicas y procedimientos de investigación, estudio y escritura. Barcelona: Gedisa.
• Perlin, J. (2004). Metodologia językoznawstwa diachronicznego. Warszawa: Dialog.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: