Literatura Hiszpanii II 3305-LH2-21W
Program kursu obejmuje główne tendencje w literaturze hiszpańskiej w okresie od początku XX wieku do transformacji ustrojowej (1976).
Zajęcia koncentrują się na analizie i interpretacji dzieł podanych w programie kursu oraz wyszczególnionych w spisie lektur. Omawiane są one chronologicznie, przy czym zwraca się uwagę na ich wyjątkowość, wkład w rozwój literatury hiszpańskiej (często także kina) oraz na tradycję, do której się odwołują.
Analiza tekstów pełnych lub fragmentów zaproponowanych do lektury prowadzona będzie w różnych ujęciach, uwzględniając podstawowe elementy analizy literaturoznawczej i dramatologicznej, co ma na celu rozwinięcie kompetencji krytycznoliterackich studentów.
Zwraca się uwagę na historyczny, kulturowy i społeczny, a w szczególności literacki kontekst omawianych dzieł. Pozwoli to nie tylko na uzupełnienie perspektywy analitycznej, lecz także na orientację studentów w różnorodnej gamie zjawisk literatury hiszpańskiej: kierunków, nurtów, tendencji i pokoleń literackich.
Zajęcia składać się będą z krótkiego wstępu i dyskusji na temat wybranych dzieł. Przygotowanie do zajęć polega na przeczytaniu pełnego tekstu lub fragmentów (wyszczególnione w nawiasach w programie kursu).
Program kursu:
1. Modernizm. Pokolenie 98.
Poezja:
- Juan Ramón Jiménez "Platero y yo" (wybór fragmentów)
- wybrane wiersze Antonio Machado
Teatr Ramóna del Valle-Inclán: esperpento.
"Luces de bohemia"
tom "Martes de carnaval" (wybór fragmentów)
2. Teatr Pokolenia 27 między tradycją i awangardą.
Federico García Lorca "Bodas de sangre".
3. Literatura powojenna. Tremendyzm.
Camilo José Cela "La familia de Pascual Duarte".
4. Powieść egzystencjalna.
Carmen Laforet "Nada"
5..Teatr w okresie frankizmu I.
Miguel Mihura „Tres sombreros de copa”
6. Teatr w okresie frankizmu II.
Antonio Buero Vallejo "Historia de una escalera""
7. W stronę postmodernizmu.
Eduardo Mendoza "La verdad sobre el caso Savolta"
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
podstawowe metody analizy hiszpańskich tekstów literackich, które charakteryzują się zróżnicowanymi rejestrami oraz stylami; podstawową terminologię z zakresu analizy tekstów literackich, obejmujące poezję, epikę i dramat hiszpański; w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość) od początku XX wieku do transformacji ustrojowej w Hiszpanii; w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej (poezji, epiki oraz dramatu) z procesami historyczno-kulturowymi (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05)
Absolwent potrafi:
czytać ze zrozumieniem różne rodzaje tekstów literackich; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat hiszpańskich utworów literackich; rozpoznawać różne rodzaje hiszpańskich tekstów literackich (poezja, epika, dramat), umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (tekstów źródłowych, materiałów pomocniczych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury hiszpańskiej; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury hiszpańskiej; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu historii literatury hiszpańskiej oraz literaturoznawstwa (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Hiszpanii korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Hiszpanii (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu na podstawie pozytywnej oceny z egzaminu końcowego (ustnego) w zimowej sesji egzaminacyjnej oraz oceny z kolokwium (pisemnego) przeprowadzonego w ciągu trwania kursu.
Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- zdane kolokwium na ocenę pozytywną,
- uczestnictwo w zajęciach: zajęcia są obowiązkowe. Dopuszczalne są dwie nieobecności nieusprawiedliwione w semestrze,
- przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji: systematyczna lektura zadanych tekstów, udział w debatach, analiza tekstów (indywidualna i grupowa).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Wykaz literatury podstawowej:
Juan Ramón Jiménez "Platero y yo"
Antonio Machado "Poesías completas"
Ramón del Valle-Inclán "Martes de carnaval"
Federico García Lorca "Bodas de sangre"
Camilo José Cela "La familia de Pascual Duarte"
Carmen Laforet "Nada"
Antonio Buero Vallejo "Historia de una escalera"
Miguel Mihura „Tres sombreros de copa”
Eduardo Mendoza "La verdad sobre el caso Savolta"
Lektury w dużej części będą przekazywane przez prowadzącą w plikach pdf.
Wykaz proponowanej literatury pomocniczej:
Baczyńska, Beata. Historia literatury hiszpańskiej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2014
Burzyńska Anna, Markowski Michał Paweł. Teorie literatury XX wieku. Znak, Kraków, 2006;
Garcia, Jordi; Ródenas Domingo (eds.) Historia de la literatura española. 7. Derrota y restitución de la modernidad 1939-2010. critica, 2011.
Pavis, Patrice. Słownik terminów teatralnych. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, 2002.
Potok, Magda, Arcydzieła literatury hiszpańskiej: dziesięć wykładów. Poznań: Wydawnictwa Naukowe UAM, 2016
Ruiz Ramón, Francisco. Historia del teatro español. Siglo XX. Catedra, 1997.
Río Á. del, Historia literatury hiszpańskiej, Warszawa, PWN, 1970-1972 (2 tomy).
+ Dodatkowe artykuły krytyczne i materiały audiowizualne zaproponowane przez prowadzącą.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: