Literatura Ameryki Łacińskiej IV 3305-LAL4-31W
Program przedmiotu obejmuje przegląd dzieł literatury hispanoamerykańskiej drugiej połowy XX wieku, spoza tzw. „boomu latynoamerykańkiego”. Przedmiot ma na celu przybliżenie studentom ich problematyki oraz kontekstu społeczno-kulturowego.
Program obejmuje następujące zagadnienia:
– Literatura hispanoamerykańskiego "boomu" ("Cien años de soledad" Gabriel García Márquez, "Conversación en la Catedral", Mario Vargas Llosa, "El lugar sin límites", José Donoso)
– Polityczna literatura Kuby (“Electra Garrigo”, Virgilio Piñera)
– Powieść posboomu (“Primavera con una esquina rota”, Mario Benedetti; “La nave de los locos”, Cristina Peri Rossi; “La pesquisa”, Juan José Saer)
– nurt McOndo (“McOndo”, red. Alberto Fuguet, Sergio Gómez; “Jardines de Kensington”, Rodrigo Fresán; “Por favor, rebobinar”, Alberto Fuguet)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie:
metody analizy hispanoamerykańskich tekstów literackich, które reprezentują różne rejestry i style języka hiszpańskiego; podstawową terminologię z zakresu analizy tekstów literackich właściwych dla danego okresu; w sposób usystematyzowany historię literatury hispanoamerykańskiej (tendencje, prądy, głównych autorów i autorki oraz ich twórczość) drugiej połowy XX wieku; powiązania literatury hispanoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi drugiej połowy XX wieku (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05).
Student_ka potrafi:
Czytać ze zrozumieniem różne rodzaje tekstów literackich; logicznie przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat hiszpańskojęzycznych dzieł literackich; rozpoznawać różne rodzaje hispanoamerykańskich tekstów literackich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym danego okresu oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, materiałów pomocniczych, artykułów naukowych); napisać oraz zredagować krótką pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej; przygotować wystąpienia ustne w z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu z zakresu literaturoznawstwa i historii literatury Ameryki Łacińskiej (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07)
Student_ka jest gotów_owa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Ocena z zajęć wystawiana jest na podstawie końcowego egzaminu ustnego, odbywającego się w sesji zimowej. Szczegółowe informacje dot. egzaminu zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:
- uczestnictwo w zajęciach (obowiązkowe, dozwolone 2 nieusprawiedliwione nieobecności);
- regularna lektura tekstów, które będą omawiane na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji na ich temat;
Literatura
1. "Cien años de soledad", Gabriel García Márquez
2. "El lugar sin límites”, José Donoso
3. "Conversación en la Catedral", Mario Vargas Llosa
4. "Electra Garrigo”, Virgilio Piñera
5. "Primavera con una esquina rota”, Mario Benedetti
6. "La nave de los locos”, Cristina Peri Rossi
7. "La pesquisa”, Juan José Saer
8. "McOndo”, red. Alberto Fuguet, Sergio Gómez
9. "Jardines de Kensington”, Rodrigo Fresán
12. "Por favor, rebobinar”, Alberto Fuguet
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: