Literatura Ameryki Łacińskiej I wykład 3305-LAL1-21w
1. Spotkanie kultur. Obraz konkwisty w piśmiennictwie XV w.
2. Literatury prekolumbijskie: .Poezja nahuatl
3. Kronikarze, historycy: K.Kolumb; H.Cortes; Bernal Diaz del Castillo. Fray Bartolome de las Casas.
4. Życie kulturalne w Nowym Świecie w piśmiennictwie XVI wieku. Organizacja kolonii hispanoamerykańskich. Powstawanie nowego społeczeństwa(1492-1600) Poematy epickie. Alonso de Ercilla y Zuńiga:La Araucana.
5. Rozkwit świata kolonialnego. Okres stabilizacji: Inca Garcilaso de la Vega.
6. Kolonialny teatr hispanoamerykański. Festyny, konkursy literackie i inne formy teatralne. Juan Ruiz de Alarcon.
7. Barok w Nowej Hiszpanii. Swoistość baroku hispanoamerykańskiego. Wpływy hiszpańskiego kultyzmu i konceptyzmu.. Początki baroku: Bernardo de Balbuena
8. Twórczość Sor Juany Ines de la Cruz.
9. Od baroku do XVIII wieku. Oświecenie w Ameryce Łacińskiej. Rozwój oświaty i nauki. Potęga i wpływy zakonu jezuitów. Piśmiennictwo emigracyjne: Landivar, Clavijero.
10. Carlos Siguenza y Gongora, Alonso de la Vandera:zalążki form powieściowych.
11. Debata o Nowym Świecie. Nowa europejska polemika o sytuacji Indian. Europejscy podróżnicy na kontynencie amerykańskim: Alexander von Humbolt, Carlos Mutis.
12. Literatura okresu walk o niepodległość. Neoklasycyzm i preromantyzm. Pierwsze deklaracje niepodległości intelektualnej; Bello, Olmedo, Heredia, Literatura polityczna. Pierwsza powieść hispanoamerykańska.:(El Periquillo Sarniento) Fernandez de Lizardi..
13. Charakterystyka romantyzmu hispanoamerykańskiego. Oryginalność i wpływy europejskie..Znaczenie ruchów politycznych. Artysta wobec tyranii. Romantyzm w Argentynie , Meksyku i na Kubie.
14. Kostumbryzm hispanoamerykański: Ricardo Palma
15. Powieść sentymentalna: Jorge Isaacs.: Maria
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa na wykładach student zdobywa wiedzę:
Student zapozna się z zarysem dziejów literatury krajów Ameryki Łacińskiej( od czasów Konkwisty do połowy XIX wieku). Zaznajomi się z podstawowymi terminami oraz poglądami charakterystycznymi dla literatury i kultury tego regionu w/w okresie;
- Student ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, historii);
- zna elementarną terminologię używaną w opisie literatury, kultury i historii Ameryki Łacińskiej od czasów Konkwisty do połowy XIX wieku;
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą;
- ma uporządkowaną wiedzę z zakresu historii literatury Ameryki Łacińskiej od czasów Konkwisty do połowy XIX wieku;
- ma podstawową wiedzę niezbędną w analizie procesów literackich, kulturowych i historycznych zachodzących w Ameryce Łacińskiej XV-XIX w.
Student zdobywa umiejętności:
Będzie potrafił objaśnić poszczególne zjawiska literackie i procesy kulturowe zachodzące na kontynencie Ameryki Łacińskiej w/w okresie.
Zdobędzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem.
Kompetencje społeczne:
Student będzie umiał docenić i zrozumieć złożoność czynników jakie wpłynęły na ukształtowanie się literatur i kultur krajów Ameryki Łacińskiej.
- Rzetelnie analizuje wyniki własnych i cudzych badań;
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata;
- ma nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Ameryki Łacińskiej.
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta będzie stopień przyswojenia przez niego materiału prezentowanego podczas semestralnego cyklu wykładów. Ów stopień zostanie sprawdzony podczas egzaminu ustnego.
Sposób zaliczania:
Egzamin ustny na zakończenie semestru
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Poesia nahuatl( wybór)
2. Wybór tekstów: Cristobal Colon( Diario de viaje) ; Herman Cortes ( Cartas de relación);Bernal Diaz del Castillo.
.
3.Inca Garcilaso de la Vega: Comentarios reales (frag.)
4.Alonso de Ercilla y Zuniga: La Araucana (frag.)
5.Bernardo de Balbuena: La Grandeza mexicana (frag.)
6.Wybór tekstów; Sor Juana Ines de la Cruz
7.Piśmiennictwo emigracyjne F.J.Clavijero; R.Landivar (frag.)
8.J.J.de Olmedo : La victoria de Junin(frag.)
9.A. Bello:La agricultura de la zona torrida(frag). El castellano en America(frag.)
10.J.M.Heredia: En el teocalli de Cholula(frag).
11. J.J.Fernandez de Lizardi:El Periquillo Sarniento (frag.)
12. Wybór wierszy: G.Gomez de Avellaneda; J.Marmol; E. Echeverria
13.R.Palma:Tradiciones peruanas (frag.)
14.J.Isaacs: Maria (frag.)
Bibiografia podstawowa:
-“Aqui,ninfas del sur,venid ligeras”-Voces poeticas virreinales-(2008) intr.y notas Raquel Chang-Rodriguez; Madrid ,Iberoamericana
-Bellini Giuseppe.(1997)Nueva historia de la lit.hispanoamericana,Madrid ,Castalia:
-Goic,Cedomir(coord)(1991): Historia y critica de la lit. hispanoamericana, Barcelona,Editorial Critica,(t.I y II)
+
-Janik Dieter(coord)(1998): La literatura en la formación de los Estados hispanoamericanos(1800-1860), Frankfurt am Main, Madrid,Vervuert-Iberoamericana
-Madrigal Ińigo (1992)(coord): Historia de la lit.hispanoamericana ,Madrid , Ed.Catedra (t.1 y 2)
-Leon Portilla Miguel(1984) Literaturas de Mesoamerica, Mexico, CNFE
-Oviedo Jose Miguel(1997) Historia de la lit.hispanoamericana Madrid ,Alianza Editorial (t.1 y 2)
-Picon-Salas Mariano(1975) De la Conquista a la Independencia(Tres siglos de historia cultural hispanoamericana), Mexixo,FCE
-Todorov Tzvetan,(1996),Podbój Ameryki.Problem innego, Warszawa,Aletheia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: