Kultura regionów Brazylii I 3305-KRB1-21
Celem kursu jest przedstawienie historycznego procesu formowania się regionów Brazylii oraz wpływów kulturowych, które odegrały ważną rolę w tym procesie. Przyjrzymy się również transformacji społeczno-polityczno-kulturalnej Brazylii na bazie współpracy międzyregionalnej kraju. Nacisk będzie kładziony na przedstawienie szeroko rozumianej różnorodności kulturowej i regionalnej państwa. Przedmiot ma stanowić funkcjonalne uzupełnienie zajęć z dyscypliny wiodącej.
Brazylia, ze względu na swój rozmiar i typ zaludnienia różniący się w poszczególnych regionach, często znacznie od siebie oddalonych, została poddana wpływom wielu kultur europejskich, afrykańskich oraz natywnych (indiańskich), które się ze sobą stopniowo wymieszały, kształtując tym samym rozwój kultur regionalnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S1_W02, podstawową terminologię nauk humanistycznych w kulturoznawstwie oraz historioznawstwie, jej źródła, oraz zastosowania na poziomie średnio zaawansowanym w normie brazylijskiej języka portugalskiego
S1_W04, miejsce kulturoznawstwa oraz studiów brazylianistycznych w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi
S1_W06, fenomeny z zakresu historii, historii literatury i różnorodności kultury brazylijskiej (regionalizmu kulturowego) na poziomie zaawansowanym
S1_W08, wyznaczniki niezbędne w profesjonalnej analizie regionalnych i narodowych procesów kulturowych i historycznych związanych z Brazylią
S1_W09, podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz bezpieczeństwa i higieny pracy
Umiejętności: absolwent potrafi
S1_U01, z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
S1_U03, stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w kulturoznawstwie brazylijskim
S1_U04, posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa brazylijskiego
S1_U05, rozpoznać różne rodzaje wytworów regionalnej kultury brazylijskiej właściwych dla kulturoznawstwa brazylijskiego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym Brazylii
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1_K01, uczenia się przez całe życie
S1_K03, komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich, przede wszystkim w społecznościach brazylijskich
S1_K05, identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu
S1_K06, brania odpowiedzialności za zachowanie różnorodności dziedzictwa kulturowego Brazylii
S1_K07, aktywnego uczestnictwa w kulturze Brazylii przy wykorzystaniu różnych mediów i form
S1_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w ramach kulturoznawstwa brazylijskiego
Kryteria oceniania
Tok podająco-poszukujący. Wykład, dyskusja dotycząca lektury, studium przypadku.
- obecność - dopuszczalne 2 (dwie) nieobecności nieusprawiedliwione
- praca pisemna
- aktywność
Szczegółowe informacje dotyczące metod oraz kryteriów oceniania zostaną omówione i przekazane na piśmie na pierwszych zajęciach w semestrze zimowym.
Literatura
Ribeiro, Darcy (1995): O povo brasileiro: a formação e o sentido do Brasil. São Paulo, Companhia das Letras.
Ribeiro, Darcy (1975): Configurações histórico-culturais dos povos americanos. Rio de Janeiro, Editora Civilização Brasileira.
Ribeiro, Darcy (1962): A política indigenista brasileira. Rio de Janeiro, Ministério da Agricultura.
Kula, Marcin (1987): Historia Brazylii. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
materiały audiowizualne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: