Język hiszpański i praktyka sceny I 3305-JHPS-01
Cykl zajęć teatralnych ma charakter interdyscyplinarny i składa się z dwóch bloków podzielonych na dwa semestry. Zakończy się przygotowaniem przedstawienia teatralnego w języku hiszpańskim. Zajęcia mają za zadanie przede wszystkim doskonalenie języka hiszpańskiego na różnym poziomie jego zaawansowania, poszerzenie kompetencji literaturoznawczych oraz zwiększenie świadomości ciała i jego roli w procesie komunikacji. Zadania te będą realizowane z wykorzystaniem zarówno analizy tekstu literackiego, jak i technik pracy z aktorem, improwizacji czy ćwiczeń dykcyjnych.
Pierwszy semestr zajęć (Język hiszpański i praktyka sceny I) będzie zakończony przygotowaniem indywidualnej etiudy, drugi zakończy się wystawieniem przedstawienia w języku hiszpańskim przygotowanego przez studentów. Zakres tekstów dramatycznych obejmie sztuki dramaturgów hiszpańskojęzycznych oraz teksty polskich autorów już tłumaczonych na hiszpański lub w tłumaczeniu studentów. Zajęcia mają charakter warsztatowy; wypracowywane na ich umiejętności mogą być szeroko wykorzystywane w pracy zawodowej (dyplomacja, dydaktyka, handel, turystyka), w sytuacjach oficjalnych wystąpień czy prezentacji i przygotowują studentów zarówno do bardziej świadomego uczestniczenia w kulturze, jak i dają narzędzia przydatne na rynku pracy.
Zakres tematyczny:
• Głos i dykcja
• Emocje, świadomość ciała i stres
• Improwizacja i podstawowe zadania aktorskie
• Modele aktorstwa i różnorodność metod pracy z aktorem: Stanisławski, Bolesławski, Lee Strasberg, Grotowski;
• Esencja aktorstwa: koncentracja, pamięć afektywna, akcja dramatyczna, charakterystyczność, zmysł obserwacji, rytm;
• Praca nad tekstem i sztuka żywego słowa
• Jak tekst przekłada się na scenę: analiza tekstu dramatycznego jako punkt wyjścia do pracy nad inscenizacją.
W cyklu 2021Z:
W semestrze zimowym 2021Z studenci podejmą wstępną pracę nad tekstem, który posłuży jako punkt wyjścia do przygotowania spektaklu na koniec rocznego cyklu zajęć. Propozycja tekstów: Ignacio Arriola Haro, "Seis piezas breves" oraz Gracia Morales, "Bailes de salón". |
W cyklu 2022Z:
W semestrze zimowym 2022Z studenci podejmą wstępną pracę nad tekstem, który posłuży jako punkt wyjścia do przygotowania spektaklu na koniec rocznego cyklu zajęć. Propozycja tekstów: "Mujeres para mujeres. Teatro breve"; Gracia Morales, "Bailes de salón". Proponowane teksty stanowią jedynie punkt wyjścia do dyskusji nad koncepcją przedstawienia i ostateczną decyzję podejmą studenci odpowiedzialni za projekt artystyczny. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz ma podstawową wiedzę z zakresu historii i teorii teatru, hiszpańskiego i światowego, oraz zna podstawową hiszpańskojęzyczną terminologię dotyczącą analizy tekstu dramatycznego oraz metod pracy z aktorem i pracy nad inscenizacją. (K_W02, K_03)
Umiejętności:
Student potrafi samodzielnie przeanalizować tekst dramatyczny wskazując elementy najistotniejsze dla zbudowania roli, czyta ze zrozumieniem i recytuje tekst w języku hiszpańskim z odpowiednią intonacją. Posiada większą świadomość ciała, a także potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę dotyczącą wystąpień publicznych i rozwijać swobodę w zakresie takich wystąpień. Dostrzega wieloaspektowy charakter dzieła literackiego i potrafi śledzić relację między tekstem i widowiskiem, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych oraz posiada umiejętność opracowania, napisania i zredagowania w języku hiszpańskim scenariusza, potrzebnego do dalszych prac nad spektaklem. Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i dyskutuje z większą swobodą posługując się językiem hiszpańskim na poziomie zaawansowanym. (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07)
Kompetencje społeczne:
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role oraz odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka hiszpańskiego, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji, doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia. Jest gotów do aktywnego uczestniczenia w kulturze i śledzenia współczesnych procesów zachodzących w kulturze i w życiu publicznym krajów hiszpańskojęzycznych. (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
• Mini-wykład
• Dyskusja
• Etiuda
• Warsztaty aktorskie
Kryteria oceniania:
Pierwszy semestr: zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności nieusprawiedliwione) i indywidualnej etiudy/ recytacji wiersza; zaliczenie drugiego semestru na podstawie aktywnego udziału w przygotowaniu przedstawienia teatralnego w języku hiszpańskim. Szczegóły dotyczące zaliczenia zostaną podane na zajęciach.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Arriba el telón: enseñar Teatro y enseñar desde el teatro. Propuestas diácticas para trabajar el teatro en clase de español, red. Ángel María Sainz García, coord. Eduardo Tobar Delgado, Vanessa Hidalgo Martín, Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, 2014.
Aszyk, Urszula, La idea de regeneración del teatro español y la teoría del teatro moderno en Unamuno, L’Abadia de Montserrat, 1998.
Bolesławski, Ryszard, Lekcje aktorstwa. Teksty z lat 1923 – 1933, wybór, redakcja i tłumaczenie Ewa Danuta Uniejewska, Warszawa 2015.
Brook, Peter, Pusta przestrzeń, Warszawa 1981.
Grotowski, Jerzy, Ku teatrowi ubogiemu, oprac. Eugenio Barba, tłum. Grzegorz Ziółkowski, Wrocław 2007.
Płusajska-Otto, Agnieszka, Podręcznik do pracy głosem, Łódź, 2017.
Shurtleff, Michael, Przesłuchanie. Wszystko, co aktor wiedzieć powinien, żeby dostać rolę, tłum. J. Bogdan Paszkiewicz, Poznań, 1998.
Święch, Jerzy, Elementarne zadania aktorskie (zapis metody), Warszawa 2018.
Vega Carpi, Lope Félix de, El arte nuevo de escribir comedias en este tiempo, red. Felipe Pedraza, Almagro, 2009.
Weston, Judith, Reżyserowanie aktorów. Tworzenie zapadających w pamięć ról w filmie i telewizji, tłum. Tomasz Szafrański, Warszawa 2010.
W cyklu 2021Z:
Arriola Haro, Ignacio, Seis piezas breves, Departamento de Bellas Artes, Guadalajara, México, 1974. |
W cyklu 2022Z:
"Mujeres para mujeres. Teatro breve". Instituto Andaluz de la Mujer, Consejería Para La Igualdad y Bienestar Social, Jirones de Azul, 2009. |
Uwagi
W cyklu 2021Z:
Jeśli zajdzie konieczność przejścia na tryb zdalny, zaliczenie pierwszego semestru będzie miało formę zdalną (nagranie i zmontowanie indywidualnej etiudy). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: