Interpretacja jako śledztwo: opowiadanie w języku hiszpańskim 3305-ISOJH-01W
1. Wprowadzenie teoretyczne.
2. “El dinosario” i inne opowiadania Augusta Monterrosa.
3. “Encuentro” Beatriz Álvarez Klein. Perspektywa narracyjna i fantastyczność.
4. “Inventario” Marthy Cerda.
5. “Vagabundos en el ático” Sandry Cisneros.
6. “El amigo de Él y Ella” Miguela Mihury. Intertekstualność.
7. “Bebiendo de esa sed” Juana Armanda Epple. Literatura i pamięć.
8. “El forastero y el candelabro de plata” Gastóna Suáreza.
9. Metaliteratura: “Continuidad de los parques” Julia Cortázara + Escher.
10. Intertekstualność i fantastyczność: “Andrómeda” José Marii Merina.
11. Kobieca literatura niesamowitego I: “Cuatro latas de sardinas” Ángeles Mora Álvarez.
12. Kobieca literatura niesamowitego II: fragment Carcoma Layla Martínez.
13. Kobieca literatura niesamowitego III: “Instantánea borrosa de mujer con luna” Solange Rodríguez Pappe.
14. Próba samodzielnej interpretacji jednego opowiadania.
15. Sprawdzenie próby i podsumowanie zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: podstawowe metody analizy tekstów literackich reprezentujących różne style; podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań literaturoznawczych; w sposób usystematyzowany historię literatury hiszpańskiej (tendencje, prądy danej epoki, głównych autorów oraz ich twórczość); w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej z procesami historyczno-kulturowymi zachodzącymi w innych obszarach kultury zachodniej; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05; K_W09).
Student potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty literackie; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia na temat tekstów literackich; rozpoznawać różne rodzaje tekstów literackich, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i metod właściwych literaturoznawstwu; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł literaturoznawczych (słowników, leksykonów, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz źródeł właściwych literaturoznawstwu; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu literaturoznawstwa i studiów hispanistycznych (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Student jest gotów do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Hiszpanii (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04).
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).
Kryteria oceniania
Ocena (w sali lub online) z oceną.
Wymagania dotyczące zaliczenia:
1) Analiza i interpretacja analizowanych tekstów literackich z zastosowaniem koncepcji teoretycznych.
2) Aktywny i regularny udział w zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione nieobecności), z materiałem wcześniej przygotowanym w domu.
3) Praca pisemna polegająca na analizie opowiadania na koniec semestru.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. El texto narrativo. Antonio Garrido Domínguez. Síntesis, 1996.
2. Textos literarios y ejercicios. Nivel medio I y II. Concepción Bados Ciria. Anaya, 2011.
3. Cuento español actual (1992 – 2012). Edición de Ángeles Encinar. Cátedra Letras Hispánicas, 2014.
4. Cuentos del libro de la noche. José María Merino. Alfaguara, 2005.
5. Historia y antología de la ciencia ficción española. Ed. Juan Díez y Fernando Ángel Moreno, Cátedra, Madrid 2014.
6. El arte de contar. Los mundos ficcionales de Luis Mateo Díez y José María Merino. Ed. Ángeles Encinar y Ana Casas. Cátedra, 2018.
7. El gran fabulador. La obra narrativa de José María Merino. Ed. Ángeles Encinar y Ana Casas. Visor Libros, 2018.
8. Carcoma. Layla Martínez. Amor de madre, 2021.
9. La primera vez que vi un fantasma. Solange Rodríguez Pappe. Editorial Candaya, 2018.
10. Somos juegos de cordel. Ángeles Mora Álvarez, InLimbo 2020.
11. Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. David Roas. Editorial Páginas de espuma.
12. Insólitas. Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España. Ed. Teresa López-Pellisa y Ricard Luis Garzón. Editorial Páginas de espuma, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: