Interpretacja jako śledztwo: opowiadanie w języku hiszpańskim 3305-ISOJH-01
Opis:
1. Wprowadzenie teoretyczne.
2. “El dinosario” i inne opowiadania Augusta Monterrosa.
3. “Encuentro” Beatriz Álvarez Klein. Perspektywa narracyjna i fantastyczność.
4. “Inventario” Marthy Cerda.
5. “Vagabundos en el ático” Sandry Cisneros.
6. “El amigo de Él y Ella” Miguela Mihury. Intertekstualność.
7. “Bebiendo de esa sed” Juana Armanda Epple. Literatura i pamięć.
8. “El forastero y el candelabro de plata” Gastóna Suáreza.
9. Metaliteratura: “Continuidad de los parques” Julia Cortázara + Escher.
10. Intertekstualność i fantastyczność: “Andrómeda” José Marii Merina.
11. Fantastyka naukowa. “Eternidad” Marii Angulo.
12. Fantastyka kobieca I.“Instantánea borrosa de mujer con luna” Solange Rodríguez Pappe.
13. Fantastyka kobieca II.“Línea 40” Patricii Esteban Erlés.
14. Próba samodzielnej interpretacji jednego opowiadania.
15. Sprawdzenie próby i podsumowanie zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych
- podstawowe metody analizy hiszpańskojęzycznych dzieł literackich tj. ma podstawową wiedzę z zakresu literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej i jej specyfiki jako dyscypliny
- podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych;
- w sposób podstawowy powiązania literatury hiszpańskiej i latynoamerykańskiej z procesami historyczno-kulturowymi;
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
Umiejętności: absolwent potrafi
- czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
- przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
- rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł z wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych (słowników, leksykonów, encyklopedii, tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.);
- napisać oraz zredagować pracę pisemną w języku hiszpańskim (semestralną, roczną, a także licencjacką) z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
- posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla literaturoznawstwa hiszpańskiego obszaru językowego i innych dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
- posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;
- Porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu wybranych obszarów dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju;
- planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny;
- śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenie (tryb zdalny lub stacjonarny), ocena ciągła.
Wymagania:
- Zapoznanie się z analizowanymi tekstami oraz stosowanie do nich wiedzę teoretyczną
- Systematyczne i aktywne uczestnictwo na zajęciach
- Próba samodzielnej interpretacji jednego opowiadania pod koniec semestru
Literatura
1. El texto narrativo. Antonio Garrido Domínguez. Síntesis, 1996.
2. Textos literarios y ejercicios. Nivel medio I y II. Concepción Bados Ciria. Anaya, 2011.
3. Cuento español actual (1992 – 2012). Edición de Ángeles Encinar. Cátedra Letras Hispánicas, 2014.
4. Cuentos del libro de la noche. José María Merino. Alfaguara, 2005.
5. Historia y antología de la ciencia ficción española. Ed. Juan Díez y Fernando Ángel Moreno, Cátedra, Madrid 2014.
6. El arte de contar. Los mundos ficcionales de Luis Mateo Díez y José María Merino. Ed. Ángeles Encinar y Ana Casas. Cátedra, 2018.
7. El gran fabulador. La obra narrativa de José María Merino. Ed. Ángeles Encinar y Ana Casas. Visor Libros, 2018.
8. Manderley en venta y otros cuentos. Patricia Esteban Erlés. Páginas de espuma, 2019.
9. La primera vez que vi un fantasma. Solange Rodríguez Pappe. Editorial Candaya, 2018.
10. Las mil caras del monstruo. Ana Casa, David Roas (eds.) Eola ediciones, 2018.
11. Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. David Roas. Editorial Páginas de espuma.
12. Insólitas. Narradoras de lo fantástico en Latinoamérica y España. Ed. Teresa López-Pellisa y Ricard Luis Garzón. Editorial Páginas de espuma, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: