Historia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polska a krajami Ameryki Łacińskiej 3305-HSD-2U
Rozległy obszar Ameryki Łacińskiej, sięgający od Ziemi Ognistej na południu po Meksyk na północy, to teren ogromnie zróżnicowany pod względem geograficznym, etnicznym i kulturowym. Ze względu na dużą liczbę ludności pochodzenia polskiego na tym kontynencie doniosłą rolę w utrzymaniu stosunków dyplomatycznych, konsularnych i kulturalnych spełniała dyplomacja polska. Szczególnie ważną rolę odgrywały konsulaty polskie działające w Rio de Janeiro, w Kurytybie, w Buenos Aires, w Asunción, Meksyku, Montevideo i Limie. Zajęcia obejmują stosunki dyplomatyczne lub oficjalne kontakty na przestrzeni lat 1918-2020. Omówione zostaną umowy (archiwalne i obowiązujące) zawarte pomiędzy Polską a państwami Ameryki Łacińskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Słuchacz kursu będzie:
S2K_W01 • identyfikował poszczególne etapy stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a państwami w Ameryce Łacińskiej.
S2K_W04 • dysponował zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla stosunków dyplomatycznych;
S2K_W05 • posiadał aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem.
S2K_W06 • krytycznie podchodził do stereotypów związanych z dyplomacją i stosunkami międzynarodowymi.
Słuchacz kursu:
S2K_U01 • będzie umiał usytuować relacje dyplomatyczne pomiędzy Polską a państwami Ameryki Łacińskiej w perspektywie historii powszechnej;
S2K_U02 • będzie potrafił objaśnić poszczególne zjawiska i procesy, zachodzące w relacjach pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej;
S2K_U06 • będzie potrafił ocenić wpływ polskich emigrantów na relacje dyplomatyczne i konsularne pomiędzy Polską a krajami Ameryki Łacińskiej.
Słuchacz kursu:
S2K_K02 • będzie zdolny krytycznie podejść do relacji dyplomatycznych i konsularnych pomiędzy Polską a krajami w Ameryce Łacińskiej.
Kryteria oceniania
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, w tym krótkich prezentacji.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Podstawowa literatura:
• Marcin F. Gawrycki, Latynoamerykańskie koncepcje stosunków międzynarodowych, t. 1-6, Biblioteka Iberyjska, Warszawa 2015.
• Jarosław Spyra, Stosunki Polski z krajami Ameryki Łacińskiej [w:] Ameryka Łacińska we współczesnym świecie, pod red. M.F. Gawryckiego, Warszawa 2006.
• Edward J. Pałyga, Stosunki dyplomatyczne Polski z państwami Ameryki Łacińskiej [w:] „Dzieje Najnowsze”, 1971, nr 2.
• Ewa Kinast, Waldemar Rómmel, Stosunki dyplomatyczne Polski z Ameryką Łacińską [w:] „Sprawy Międzynarodowe”, 1985, nr 1.
• Andrzej Dembicz (red), Relacje Polska-Argentyna. Historia i współczesność, CESLA, Warszawa 1996.
• Hanna Dumała, Polska – Ameryka Łacińska. Powojenne stosunki dyplomatyczno-konsularne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio K, Politologia, vol. IV, 1997.
• Andrzej Dembicz (red), Relacje Polska-Chile. Historia i współczesność, CESLA, Warszawa 2002.
• Jerzy Mazurek, Noventa anos das relações diplomáticas entre a República da Polônia e a República Federativa do Brasil, Embaixada da Republica da Polônia, Brasília 2010.
Literatura pomocnicza:
• Stosunki dyplomatyczne Polski, t. 2: Ameryka Północna i Południowa 1918-2007, MSZ, Warszawa 2008.
• Polska – Meksyk 1918-1988. Zbiór dokumentów i materiałów, Warszawa 1989.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: