Hiszpańska myśl filozoficzna 3305-HMF-21
Celem zajęć jest przybliżenie głównych nurtów hiszpańskiej myśli filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu historycznego epoki, w której występują, oraz wypływu, jaki wywierają na hiszpańskie utwory literackie. Student zna cechy szczególne hiszpańskiej myśli filozoficznej, czynniki warunkujące jej ewolucję oraz sylwetki i poglądy przedstawicieli poszczególnych prądów. Potrafi również odnaleźć i analizować treści filozoficzne w tekstach literackich.
1. Wstęp do historii hiszpańskiej myśli filozoficznej
2. Filozofia hispano-arabska
3. Filozofia hispano-żydowska
4. Średniowieczna filozofia hispano-chrześcijańska
5. Erazmizm hiszpański
6. Szkoła z Salamanki
7. Mistycyzm hiszpański
8. Myśl filozoficzna doby Baroku
9. Antymakiawelizm hiszpański
10. Oświecenie w Hiszpanii
11. Krauzyzm hiszpański
12. Pokolenie 98
13. Myśl filozoficzna José Ortegi y Gasseta
14. Filozofia Eugenio d´Ors
15. Myśl filozoficzna Marii Zambrano
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza:
K_W01
K_W10
Student zna główne nurty hiszpańskiej myśli filozoficznej
K_W02
K_W03
Student zna terminologię używaną w opisie głównych nurtów hiszpańskiej myśli filozoficznej
K_W05
K_W11
Student zna cechy szczególne hiszpańskiej myśli filozoficznej, czynniki warunkujące jej ewolucję oraz sylwetkę i poglądy przedstawicieli poszczególnych prądów
umiejętności:
K_U02
K_U04
Student potrafi wskazać cechy szczególne hiszpańskiej myśli filozoficznej i jej poszczególnych nurtów
K_U02
K_U05
Student potrafi wskazac zwiazek między nurtami hiszpańskiej myśli filozoficznej i konkretnymi wydarzeniami z historii Hiszpanii, ktore mialy wplyw jej na uksztaltowanie
K_U02
K_U05
Student umie wskazać wypływ, jaki hiszpańska myśl filozoficzna wywiera na utwory literackie
K_U01
K_U03
Student potrafi korzystać ze źródeł i literatury obcojęzycznej dotyczącej hiszpanskiej mysli filozoficznej
K_U03
K_U06
K_U07
K_U08
Student ma umiejętność prezentacji swoich prac w jezyku hiszpanskim
Student selekcjonuje i porządkuje informacje uzyskane w procesie uczenia się
Student umie oceniać krytycznie poznawane treści
kompetencje społeczne:
K_K01
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K06
Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego Hiszpanii
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest regularne uczęszczanie na zajęcia (dopuszczalne są dwie nieobecności), przygotowanie projektu związanego z tematyką zajęć oraz zaliczenie testu pisemnego obejmującego materiał omawiany na zajęciach.
Literatura
1. Abellán, J.L., Historia crítica del pensamiento español, Madrid, Espasa Calpe, 7 vol., 1979-1989.
2. Abellán, J.L., El erasmismo español, Madrid, Espasa Calpe, 2005
3. Saña, H., Historia de la filosofía española: su influencia en el pensamiento universal, Córdoba, Editorial Almuzara, 2007.
4. García, J. E., Filosofía hispánica concepto, origen y foco historiográfico, Pamplona, EUNSA, 1998.
5. Maceiras Fafián, M., Pensamiento filosófico español, Madrid, Síntesis, 2010
6. Górski, E., Hiszpańska refleksja egzystencjalna, Wrocław 1979.
7. Górski, E., José Ortega y Gasset i kryzys ideologii hiszpańskiej, Wrocław 1982.
8. Górski, E. (red.), Problemy człowieka we współczesnej myśli hiszpańskiej, Kraków 1982.
9. Sánchez, F. L., Pensamiento en la literatura española, Poznań 1992.
10. Murcia Serrano, I., "María Zambrano y el estoicismo senequista español", Themata. Revista de filosofía, 34, 2005, s. 271-284.
http://institucional.us.es/revistas/themata/34/17%20murcia.pdf
11. Lomba Fuentes, J., "Algunos aspectos de la relación entre Maimónides e Ibn Bayya", Revista Española de Filosofía Medieval, 12, 2005, ss. 23-34.
https://www.uco.es/filosofiamedieval/sites/default/files/revistas/vol12/refmvol12a02.pdf
12. Coronel Ramos, M.A., "Algunas reflexiones sobre Juan Luis Vives como reformador de la Iglesia", Studia Philologica Valentina, 14, 11, 2012, ss. 203-215.
https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4154030.pdf
13. Burillo, J. "Francisco de Vitoria: los títulos legítimos a las Indias", Glossae. Revista de historia del derecho europeo, 1, 1988, ss. 161-177.
https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/27762/1/05-Francisco%20de%20Vitoria,%20los%20titulos%20leg%C3%ADtimos%20a%20las%20Indias.pdf
14. Braun, H. "Juan de Mariana, al antropología política del agustinismo católico y la razón de Estado", Criticón, 118, 2013, ss. 99-112.
http://cvc.cervantes.es/literatura/criticon/PDF/118/118_099.pdf
15. Daros, W., "La presencia y el rechazo de la modernidad en el sentimiento trágico de Unamuno", Invenio, 10, 19, 2007, ss. 11-34.
http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87701902
16. Bueno Gómez, N., "Ortega y Gasset: razón y vida", Eikasia. Revista de Filosofía, 14, 2007, ss. 69-95.
http://www.revistadefilosofia.org/14-05.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: