Historia i kultura Hiszpanii do XIX wieku 3305-HKH1-SEM-MGR
Zajęcia poświęcone będą głównie najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii do XIX wieku. Ponadto szczególny nacisk położony będzie na takie zagadnienia, jak: historia Madrytu (do czasów współczesnych); Kraj Basków, jego historia i kultura, nacjonalizm i terroryzm baskijski; studia interdyscyplinarne z pogranicza historii, literatury podróżniczej i przekładu tekstów humanistycznych. Szczególnym przykładem w tej ostatniej dziedzinie jest Wyspa Wielkanocna, jej historia i kultura.
Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę magisterską z wybranego przez siebie tematu. Jednym z elementów zajęć będzie indywidualna praca z każdym z uczestników nad poszczególnymi tematami prac magisterskich. Studenci będą także przygotowywać referaty z interesujących ich dziedzin, w tym omówienia postępów w pisaniu pracy. Dodatkowym elementem zajęć będą projekcje filmów o ogólnej naturze historyczno-społeczno-kulturowej; dyskusja nad mini pozwoli studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:
Wiedza
• K_W02, K_W03, K_W04:
• posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych;
• posiądzie zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii;
• posiądzie aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii;
• posiądzie aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi;
• K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Umiejętności
• K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
• K_U02: posiada umiejętności badawcze, obejmujące analizę prac innych autorów, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie niezbędnym do udziału w naukowej dyskusji i przygotowania własnych prac naukowych
• K_U03: będzie umiał samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową
• K_U04: będzie potrafił posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
• K_U05: będzie potrafił przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury (język, literatura, sztuka) z zastosowaniem oryginalnych metod, uwzględniających nowe osiągnięcia humanistyki, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
• K_U06: posiądzie umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków i tworzenia syntetycznych podsumowań
• KU_09: posiądzie umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem szczegółowych ujęć teoretycznych, a także różnorodnych źródeł
Kompetencje społeczne
• nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także do wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości;
• będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność;
• będzie potrafił dojrzale, z dystansem i obiektywnie podchodzić do wydarzeń i procesów dziejowych.
• K-K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata
• K-K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze, życiu społeczno-politycznym Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej oraz ich stosunków z Polską.
Po ukończeniu czterech semestrów seminarium student powinien napisać pracę magisterską na wybrany przez siebie temat.
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium składa się:
• postępy w pisaniu pracy magisterskiej
• obecność na zajęciach
• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, przygotowywanie referatów)
Aby zaliczyć pierwszy rok seminarium magisterskiego, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na koniec drugiego roku zajęć student powinien oddać gotową pracę.
Literatura
• Francisco Alía Miranda, Técnicas de investigación para historiadores. Las fuentes de la Historia, Editorial Síntesis, Madrid 2008 (fragmenty)
• Alicia Alted Vigil, Juan A. Sánchez Belén, Métodos y técnicas de investigación en historia Moderna e Historia Contemporánea, Editorial universitaria Ramón Areces, Madrid 2008 (fragmenty)
• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010
• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006
• Henryk Dominiczak, Przygotowanie pracy magisterskiej z historii. poradnik metodologiczny, Wydawnictwo WSP w Częstochowie, 1996 (Fragmenty)
• Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: