Historia Hiszpanii I wykład 3305-HKH-11w
Podczas wykładu studenci zapoznają się z historią Hiszpanii, począwszy od prehistorii Półwyspu Iberyjskiego do początków XIX wieku. Przedmiotem zajęć jest omówienie poszczególnych etapów, składających się na dzieje Hiszpanii – a więc:
• elementy geografii Półwyspu Iberyjskiego
• okres istnienia pierwszych kultur i kolonizacji;
• okres rzymski;
• okres wizygocki;
• okres tzw. Hiszpanii muzułmańskiej wraz z równoległym omówieniem ośrodków chrześcijańskich rozwijających się na północy półwyspu;
• epoka Królewskiej Pary Katolickiej i zjednoczenie Hiszpanii;
• panowanie dynastii Habsburgów: Karol V, Filip II, Filip III, Filip IV, Karol II
• panowanie dynastii Burbonów: Filip V, Ferdynand VI, Karol III, Karol IV, Ferdynand VII - początki panowania, do momentu wybuchu Wojny o Niepodległość.
Szczególny nacisk położony jest na formowanie się i rozwój społeczeństwa hiszpańskiego, procesy w nim zachodzące i czynniki, które warunkowały jego kształt. Studenci szczególnie zainteresowani przedmiotem powinni zapoznać się z wybranymi pozycjami z zaproponowanej przeze mnie poszerzonej listy lektur.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student:
Wiedza
• K_W09: zapozna się z pogłębionym zarysem dziejów społeczeństwa hiszpańskiego;
• K_W02, K_W03, K_W04: posiądzie zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury tego regionu, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych.
Umiejętności
• będzie umiał usytuować dzieje Hiszpanii w perspektywie historii powszechnej;
• będzie potrafił objaśnić poszczególne zjawiska i procesy zachodzące na Półwyspie Iberyjskim na przestrzeni wieków, a także wytłumaczyć ich konsekwencje;
• posiądzie aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem.
Kompetencje społeczne
• będzie umiał docenić i zrozumieć złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Hiszpanii;
• będzie potrafił ocenić wpływ Hiszpanii na rozwój cywilizacji zachodniej;
• będzie zdolny krytycznie podejść do stereotypowego obrazu Hiszpanii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat.
• K_U08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Półwyspu Iberyjskiego
Kryteria oceniania
W przypadku egzaminu kryterium oceny studenta jest stopień przyswojenia przez niego materiału prezentowanego podczas całorocznego cyklu wykładów. Ów stopień sprawdzany jest podczas egzaminu pisemnego w formie:
• szeregu krótkich pytań otwartych, dotyczących pojęć, postaci, dat, przyczyn danego zjawiska itp.;
• kilku zagadnień wymagających ustosunkowania się do nich (a konkretnie, wskazania błędów merytorycznych w podanym twierdzeniu);
• dwóch nieco dłuższych pytań opisowych, dotyczących danej epoki/postaci/wydarzenia/procesu (odpowiedź na ½ – 1 stronę A4).
Egzamin trwa 1.5 godziny. W jego wyniku można uzyskać maksymalnie 30 punktów. Pułap zaliczeniowy wynosi 21 punktów. Szczegółowe oceny:
30-29 pkt. – 5
28-27 pkt. – 4+
26-25 pkt. – 4
24-23 pkt. – 3+
22-21 pkt. – 3
20-0 pkt. – 2
UWAGA:
• Istnieją punkty połówkowe.
• Nie stosuje się punktów ujemnych.
• Oceniana jest odpowiedź zwięzła, rzeczowa i na temat. Student powinien udzielać zawsze takiej odpowiedzi, której jest pewien; zawsze lepiej jest napisać mniej, a prawidłowo, niż próbować nadrobić niedostatki wiedzy ilością tekstu. W takim bowiem przypadku istnieje ryzyko, że student udzieli odpowiedzi zawierającej zarówno elementy prawidłowe, jak i błędne – i wtedy zostanie ona oceniona negatywnie.
Literatura
Literatura podstawowa:
• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009
(Inne podręczniki ogólne: Historia Hiszpanii, red. Tuñón de Lara, Universitas, Kraków - różne wydania; S. Barton, Historia Hiszpanii, Ksiażka i Wiedza, Warszawa 2011)
Literatura pomocnicza:
• R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów, PWN, Warszawa 2007 (cz. I)
• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym, PIW, Warszawa 1968
• De Hispania Antiqua, wybór Heleny Gesztoft (fragmenty), Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1990
• H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009
• M. Fernández Álvarez,
o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007
o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003
• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001
• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku, Bellona, Warszawa 2008
• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984
• G. Parker, Filip II, PIW, Warszawa 1985
• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu, Universitas, Kraków 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: