Historia Hiszpanii I ćwicz. 1 3305-HKH-11c1
Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów (przygotowywanie referatów, dyskusja o lekturach). Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, osadzone w konkretnym kontekście dziejowym (muzyka, malarstwo). Pierwszy semestr poświęcony jest m.in. ogólnym i współczesnym kwestiom społecznym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student powinien:
• identyfikować poszczególne etapy pogłębionego zarysu dziejów społeczeństwa hiszpańskiego;
• dysponować zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury tego regionu, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych.
• prawidłowo sytuować dzieje HiszpaniW efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:
Wiedza
• będzie umiał identyfikować poszczególne etapy pogłębionego zarysu dziejów społeczeństwa hiszpańskiego;
• będzie dysponował zestawem terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historii i kultury tego regionu, przede wszystkim hiszpańskojęzycznych.
• będzie potrafił prawidłowo sytuować dzieje Hiszpanii w perspektywie historii powszechnej;
• K_W02: pozna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności kulturoznawstwa i historii)
• K_W03: pozna elementarną terminologię używaną w opisie kultury i historii, rozumie jej źródła oraz zastosowania
• K_W09: posiądzie podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego w kontekście historii światowej
• K_W13: posiądzie podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie procesów kulturowych i historycznych w obszarze Półwyspu Iberyjskiego
Umjiejętności
• będzie umiał objaśniać poszczególne zjawiska i procesy zachodzące na Półwyspie Iberyjskim na przestrzeni wieków, a także tłumaczyć ich konsekwencje;
• będzie mógł wykorzystywać posiadany aparat pojęciowy w dalszych studiach nad tematem historii Hiszpanii;
• K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje
• K_U06: posiądzie umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
• K_U09: posiądzie umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
Kompetencje spoleczne
• będzie umiał docenić złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Hiszpanii;
• nauczy się oceniać wpływ Hiszpanii na rozwój cywilizacji zachodniej;
• będzie potrafił krytycznie podchodzić do stereotypowego obrazu Hiszpanii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat.
• K_K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Półwyspu Iberyjskiegoi w perspektywie historii powszechnej;
• objaśniać poszczególne zjawiska i procesy zachodzące na Półwyspie Iberyjskim na przestrzeni wieków, a także tłumaczyć ich konsekwencje;
• posiadać aparat pojęciowy pomocny w dalszych studiach nad tematem.
• doceniać złożoność czynników, jakie wpłynęły na ukształtowanie się społeczeństwa i narodu Hiszpanii;
• oceniać wpływ Hiszpanii na rozwój cywilizacji zachodniej;
• krytycznie podchodzić do stereotypowego obrazu Hiszpanii oraz do popularnych, zafałszowanych poglądów na jej temat.
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się aktywność (w tym przygotowywanie referatów), obecność oraz ocena z kolokwium. Celem kolokwium jest sprawdzenie stopnia znajomości lektur omawianych za zajęciach. Student otrzymuje test, składający się po części z pytań wyboru i po części z pytań wymagających krótkiej, rzeczowej odpowiedzi. Pułap zaliczeniowy wynosi 75%. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu z historii w kulturze Hiszpanii.
Literatura
Literatura:
• T. Miłkowski, P. Machcewicz, Historia Hiszpanii (I część), Ossolineum, Wrocław 2009
• J. Brouwer, Joanna Szalona. Tragiczne życie w niespokojnym czasie (fragmenty), PIW, Warszawa 1991
• R. Collins, Hiszpania w czasach Wizygotów (fragmenty), PWN, Warszawa 2007 (cz. I)
• M. Defourneaux, Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty), PIW, Warszawa 1968
• T. S. Dziekoński, Historya Hiszpanii podług najlepszych źródeł ułożona (fragmenty), S.H. Merzbach, Warszawa, 1852
• M. Fernández Álvarez (fragmenty),
o Izabela Katolicka, PIW, Warszawa 2007
o Cesarz Karol V, PIW, Warszawa 2003
• H. Gesztoft [red.], De Hispania Antiqua, (fragmenty),WUW, Warszawa 1990
• T. F. Hahn [red.], Anonima diarjusz peregrynacji włoskiej, hiszpańskiej i portugalskiej (fragmenty), Drukarnia A. Gojawiczyńskiego, Lwów 1935
• J. Hooper, The New Spaniards (fragmenty), II wyd., Penguin, London 2006
• H. Kamen, Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty), Bellona, Warszawa 2008
• F. Kubiaczyk, Między wojną a dyplomacją. Ferdynand Katolicki i polityka zagraniczna Hiszpanii w latach 1492-1516 (fragmenty), Universitas, Kraków 2010
• M. Maciejowski, Rzymski podbój Hiszpanii (218-178 przed Chr.). Aspekty polityczne, militarne i społeczne (fragmenty), Napoleon V, Oświęcim 2012
• G. Makowiecka, Po drogach polsko-hiszpańskich (fragmenty), Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984
• R. Menocal, Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty), WUJ, Kraków 2006
• C. Nooteboom, Drogi do Santiago (fragmenty), Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2007
• H. Rawlings, Inkwizycja hiszpańska, WUJ, Kraków 2009
• C. Rojas, Burbonowie pozbawieni tronu (fragmenty), Universitas, Kraków 2001
• R. Skowron, Dyplomaci polscy w Hiszpanii w XVI i XVII wieku, Kraków 1997
• M. Wilczyński, Królestwo Swebów – regnum in extremitate mundi, Kraków 2011
Literatura pomocnicza:
• M. Tuñón de Lara (red.), Historia Hiszpanii, Universitas, Kraków 1999 i następne wydania
• J. Kieniewicz, Hiszpania w zwierciadle polskim, Novus Orbis, Gdańsk 2001
• G. Parker, Filip II, PIW, Warszawa 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: