Historia Hiszpanii 3305-HH-SEM-LIC
Zajęcia poświęcone są najważniejszym zagadnieniom, procesom i postaciom z historii i kultury Hiszpanii, zwłaszcza od czasów nowożytnych. Ponadto studenci zapoznają się z wybranymi lekturami z zakresu metodologii i filozofii historii. Poruszamy zagadnienia takie jak fakt historyczny, charakterystyka i krytyka źródeł historycznych, postawa historyka wobec osądów moralnych, kwestie obiektywizmu i prawdy historycznej, miejsce historii wśród innych nauk. Studenci poznają także zasady pisania akademickiego, co zastosują w praktyce, przygotowując pracę licencjacką: uczą się prawidłowo konstruować strukturę pracy, stosować cytaty i przypisy, sporządzać bibliografię. Dodatkowym elementem są filmy dotyczące historii i kultury Hiszpanii, a także zagadnień społecznych; swobodne dyskusje na ich kanwie pozwalają studentom na poszerzenie horyzontów myślowych.
Zajęcia odbywają się w trybie zdalnym i prowadzone są na platformie Zoom oraz Moodle. Uczestnicy będą otrzymywać rozmaite zadania, zarówno w trybie synchronicznym: dyskusje w podgrupach, referowanie wniosków, quizy – jak i w trybie asynchronicznym: materiały do oglądania/czytania, niedługie zadania pisemne. Planowane jest zdalne zaliczenie semestru, ale ostateczna decyzja uzależniona jest od sytuacji epidemicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student nauczy się następujących rzeczy:
Wiedza
• K_W02, K_W03, K_W04:
• posiądzie rozeznanie o usytuowaniu historii wśród nauk społecznych;
• posiądzie podstawowy zestaw terminów oraz pojęć charakterystycznych dla historyka Hiszpanii;
• posiądzie podstawowy aparat naukowy niezbędny do badań nad problematyką dziejów i kultury Hiszpanii;
Umiejętności
• K_U01: będzie potrafił - z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje; posiądzie podstawowy aparat pojęciowy niezbędny do pracy ze źródłami historycznymi;
• K_U02: posiądzie podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie historii
• K_U04: będzie potrafił posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa i historii w typowych sytuacjach profesjonalnych
• K_U05: będzie potrafił rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla kulturoznawstwa i historii oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
• K_U06: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków
• K_U08: posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku hiszpańskim dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
• K_U09: posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i hiszpańskim/portugalskim, z zakresu problematyki iberystycznej i zagadnień z nią związanych
• K_W15: Student zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej
Kompetencje społeczne:
• nauczy się odpowiedniego stosunku do głębi dziejów, a także wzajemnego wpływu: przeszłości na teraźniejszość oraz postaw teraźniejszych na stosunek do przeszłości;
• będzie umiał docenić złożoność pracy historyka i związaną z nią odpowiedzialność.
• K_K06: będzie mieć świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata
• K_K08: wyrobi w sobie nawyk śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej
Po ukończeniu dwóch semestrów seminarium student powinien napisać pracę licencjacką oraz złożyć ustny egzamin licencjacki.
Kryteria oceniania
Na ocenę z seminarium składa się:
• obecność na zajęciach
• aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur, referaty)
Aby zaliczyć semestr zimowy, student obowiązany jest oddać wstępny plan i bibliografię planowanej pracy. Na przestrzeni I semestru monitorowany i wspomagany jest postęp studenta w wyborze tematu i wyszukiwaniu bibliografii. Na koniec II semestru student obowiązany jest oddać gotową pracę. W trakcie II semestru wyznaczane są daty, gdy student powinien przynosić kolejne fragmenty pracy.
Literatura
• Edward H. Carr, ¿Qué es la historia?, Editorial Planeta, Barcelona 2010
• Umberto Eco, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007
• Jerzy Topolski, Wprowadzenie do historii, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006
• Ponadto literatura zależeć będzie od zainteresowań uczestników seminarium
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: