- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Fałszywy pokój i światowy nieład – Hiszpania i Świat po II Wojnie Światowej 3305-HES-OG
Zajęcia poświęcone będą najważniejszym zagadnieniom i procesom z historii Europy i świata po II Wojnie Światowej ze szczególnym uwzględnieniem Hiszpanii. Nacisk położony będzie na takie sprawy, jak: ofiary konfliktu dwóch imperializmów, wojna kulturalna, kultura masowa jako broń ideologiczna.
Ponadto doktoranci zapoznają się z wybranymi procesami gospodarczymi.
Zakres tematów:
1. Początek „zimnej wojny” – rok 1944 w Hiszpanii, Grecji i Polsce.
2. Na ścieżce zagłady – rola Hiszpanii w strategii prawdziwego dr. Strangelove i jego rosyjskich odpowiedników.
3. Zabić nadzieje. Stosunek opinii publicznej Polski i Hiszpanii do interwencji zbrojnych ZSRR i USA.
4. Dobre i złe dyktatury – Jugosławia Tito, Hiszpania Franco
5. Obrona demokracji czy strategia terroru – działania Gladio w hiszpańskim mateczniku.
6. Nowy porządek zamieniony przez Oś Aznar Bush Blair w wielki chaos – Hiszpanie w Iraku, Polacy na Ukrainie
7. Handlarze informacją kontra WikiLeaks na przykładzie Hiszpanii rządów PSOE.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym P7S_WG
K_W02 powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych P7S_WG
K_W03 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WG,
P7S_WK
K_W04 zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach hiszpańskojęzycznych lub portugalskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi P7S_WG
K_W05 terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_WG
K_W06 współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01 wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych krajów hiszpańskiego lub portugalskiego obszaru językowego, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW
K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową P7S_UU
K_U03 wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej P7S_UK
K_U04 posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie minimum B2+ według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P7S_UW, P7S_UK
K_U05 posługiwać się językiem hiszpańskim lub portugalskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P7S_UW
K_U06 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim lub portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
K_K02 rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu P7S_KK
OBJAŚNIENIA
Symbol efektu uczenia się dla programu studiów tworzą:
– litera K – dla wyróżnienia, że chodzi o efekty uczenia się dla programu studiów,
– znak _ (podkreślnik),
– jedna z liter W, U lub K – dla oznaczenia kategorii efektów (W – wiedza, U – umiejętności, K – kompetencje społeczne),
– numer efektu w obrębie danej kategorii, zapisany w postaci dwóch cyfr (numery 1- 9 należy poprzedzić cyfrą 0).
3.1. Tabela odniesienia efektów zdefiniowanych dla specjalności do efektów uczenia się zdefiniowanych dla kierunku studiów
Nazwa kierunku studiów: Filologia iberyjska
Nazwa specjalności: hiszpańska
Symbol efektów zdefiniowanych dla specjalności Efekty zdefiniowane dla specjalności Symbol efektów uczenia się zdefiniowanych
dla kierunku studiów
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S1K_W01 specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej, terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym P7S_WG
S1K_W02 powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych P7S_WG
S1K_W03 podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej P7S_WG,
P7S_WK
S1K_W04 zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i Hiszpanii, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi P7S_WG
S1K_W05 terminologię, teorię i metodologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_WG
S1K_W06 współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych, obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_WG
Umiejętności: absolwent potrafi
S1K_U01 wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych Hiszpanii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW
S1K_U02 samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową P7S_UU
S1K_U03 wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej P7S_UK
S1K_U04 posługiwać się drugim językiem obcym na poziomie minimum B2+ według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P7S_UW, P7S_UK
S1K_U05 posługiwać się językiem hiszpańskim na poziomie C2 według Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego P7S_UW
S1K_U06 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i hiszpańskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych P7S_UW
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S1K_K01 współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role P7S_KR
S1K_K02 rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu P7S_KK
Kryteria oceniania
Na ocenę składa się:
obecność na zajęciach, aktywność (udział w dyskusji przy omawianiu lektur), każdy uczestnik przedstawia co najmniej jeden referat.
Literatura
WYBRANE TEKSTY Z:
Gary J. Bass,Telegram konsula Blooda, Czarne 2015
The Cambridge History of the Cold War, tom 1-3, Cambridge 2010
E. Da Cal, F. Veiga, La paz simulada. Una historia de la guerra fria, Alianza,Madrid 2006
J. Fontana, Por el bien del imperio, Pasado y presente, Barcelona 2011
D. Ganser, Nato’s Secret Armies, London 2005 i 2016 (wydanie niemieckie Mannheim 2004)
T. Judt, Powojnie, Rebus, Poznań 2008
P. Machcewicz,T.Miłkowski, Historia Hiszpanii, Ossolineum, Wrocław 2009
F. Veiga, El desequilibrio como orden. Una historia de la posguerra fria,Alianza, Madrid 2015
C. Walton, Imperium tajemnic, Czarne 2015
Arne Odd Westad, The Global Cold War, Cambridge 2005
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: