Historia Brazylii w karykaturze 3305-HBK-01
1. Krytyka włosko-brazylijskiego Angelo Agostiniego do Dom Pedro II przez „Revista Illustrada”;
2. Przedstawienie narodu brazylijskiego w czasopismach obrazów i karykatur w Pierwszej Republice;
3. Agrarne elity kawowo-mleczne w karykaturach;
4. Czasopismo „O malho” wobec Getúlio Vargasa;
5. Gazeta „O Pasquim” jako wyraz kontrkultury w latach sześćdziesiątych;
6. Język memów w mediach społecznościowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W efekcie uczestnictwa w zajęciach student:
• K_W02 podstawową terminologię nauk humanistycznych w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów, jej źródła, oraz zastosowania.
• K_W04 miejsce studiów nad portugalskim obszarem językowym w systemie nauk humanistycznych oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi.
• K_W06 fenomeny z zakresu historii, historii literatury i kultury portugalskiego obszaru językowego.
• K_W07 podstawowe tendencje rozwoju myśli portugalskiej i brazylijskiej.
Uczestnik zajęć:
• K_U01 z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje.
• K_U03 stosować podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące formułowanie i analizę problemów badawczych, dobór metod i narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, w dyscyplinach, w których prowadzony jest kierunek studiów.
• K_U05 rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury właściwych dla dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek, oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego oraz miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
• K_U07 porozumiewać się w języku polskim i portugalskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek.
Uczestnik zajęć:
• K_K02 podnoszenia poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych w zakresie języka portugalskiego, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności.
• K_K03 komunikowania się i współdziałania w społecznościach językowych portugalskich.
• K_K06 brania odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.
• K_K07 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu (Portugalia/Brazylia/Afryka portugalskojęzyczna) przy wykorzystaniu różnych mediów i form.
• K_K08 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w portugalskojęzycznym obszarze językowym w ramach dyscyplin, w których prowadzony jest kierunek studiów.
Kryteria oceniania
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność - przygotowywanie referatów, omawianie lektur - oraz obecność na zajęciach. Warunkiem niezbędnym do przystąpienia do egzaminu jest uprzednie zaliczenie ćwiczeń w klasie.
Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa studentów (przygotowywanie referatów, dyskusja o lekturach). Omawiane są nie tylko kwestie historyczne, ale także kulturowe, społeczny i ekonomiczny osadzone w konkretnym kontekście dziejowym.
Na ocenę z ćwiczeń wpływa aktywność
- przygotowywanie referatów, omawianie lektur oraz obecność na zajęciach - 40%
- poszukiwania w archiwów cyfrowych, tłumaczenia i opracowywanie projektów artystycznych – 60%
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
• BALABAN, Marcelo. Poeta do lápis: sátira e política na trajetória de Angelo Agostini no Brasil imperial (1864-1888). Campinas: Unicamp, 2009.
• MAGNO, Luciano. História da caricatura brasileira: os precursores e a consolidação da caricatura no Brasil, vol. 1. Rio de Janeiro: Gala Edições, 2012.
• SALIBA, Elias Tomé. Raízes do riso: a representação humorística na história brasileira: da Belle Époque aos primeiros tempos do rádio. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
Literatura pomocnicza:
• BIBLIOTECA NACIONAL. O Rio na caricatura. Apresentação Adonias Filho. Introdução Álvaro Cotrim. Rio de Janeiro: Biblioteca Nacional, 1965.
• SILVEIRA, Mauro Cesar. A batalha de papel: a guerra do Paraguai através da caricatura. Porto Alegre: L&PM, 1996.
• TAVORA, Araken. Dom Pedro II e seu mundo através da caricatura. Rio de Janeiro: Documentário, 1976.
• WHITE, Hayden. Metahistory: The Historical Imagination in Nineteenth-Century Europe, Baltimore and London: Johns Hopkins University Press, 1973.
• Czasopisma:
CARETA.
FILHOTE DO CARETA.
FON-FON!
ILUSTRAÇÃO BRASILEIRA
O MALHO.
D. QUIXOTE.
TAGARELA
O PASQUIM.
• Strona internetowa:
MUZEU DE MEMES.
• Film:
Cláudio Manoel, Alvaro Campos, Alê Braga. Documentário. Tá Rindo de que? Humor e ditadura. Brasil – 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: