Historia Brazylii i krajów afrykańskich języka portugalskiego, wykład 3305-HBAP-21w
Zajęcia poświęcone historii Brazylii mają za zadanie ukazanie wielowiekowego procesu historycznego od odkrycia przez Portugalczyków w 1500 roku aż po czasy współczesne. Głównymi elementami tego ponad pięćsetletniego okresu dziejów będą epoka kolonialna, epoka cesarstwa i czasy po 1889 roku. Analizie poddane zostanie formowanie się struktur państwa, proces powstawania narodu brazylijskiego oraz kształtowania się jego organów demokratycznych. Tematy:
1. Pierwotni mieszkańcy Brazylii
2. Powstanie administracji portugalskiej w Brazylii kolonialnej
3. Kościół katolicki – struktury, specyfika lokalna
4. Gospodarka okresu kolonialnego
5. Bohaterowie idei niepodległościowych
6. Walka o zniesienie niewolnictwa
7. Oligarchia kawowa u władzy
8. Getúlio Vargas i jego „Nowe Państwo”
9. Brazylia w epoce rządów wojskowych
10. Dochodzenie do demokracji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student powinien opanować wiedzę na temat historii Brazylii w kontekście zjawisk politycznych i społeczno ekonomicznych Europy i świata. Po ukończonych zajęciach Student:
- ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej;
- zna podstawową terminologię nauk humanistycznych (w szczególności językoznawstwa, kulturoznawstwa, literaturoznawstwa, filozofii i historii)
- zna elementarną terminologię używaną w opisie języka, literatury, kultury, historii, filozofii, rozumie jej źródła oraz zastosowania;
- ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad literaturą, kulturą, historią i językiem;
- ma podstawową wiedzę o procesach i faktach z historii Półwyspu Iberyjskiego i Ameryki Łacińskiej w kontekście historii światowej;
- ma podstawową wiedzę niezbędną w profesjonalnej analizie i interpretacji tekstów reprezentujących różne rejestry i style funkcjonalne języka portugalskiego
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego studiowanego regionu, kraju, świata.
Kryteria oceniania
W przypadku wykładu kryterium oceny studenta jest stopień przyswojenia przez niego materiału prezentowanego podczas cyklu wykładów. Ów stopień sprawdzany jest podczas egzaminu pisemnego w formie 25 krótkich pytań otwartych, dotyczących pojęć, postaci, dat, przyczyn danego zjawiska itp.
Literatura
Literatura podstawowa:
• B. Fausto, História do Brasil, wyd. X, São Paulo 2002.
• M. Kula, Historia Brazylii, Warszawa 1987.
• M. Malinowski, Brazylia: republika. Dzieje Brazylii w latach 1889-2010, Warszawa 2013
Literatura pomocnicza:
• C. Furtado, Formação econômica do Brasil, 30ª edição, São Paulo 2001.
• G. Freyre, Panowie i niewolnicy, Warszawa 1985.
• M. Kula, Początki czarnego niewolnictwa w Brazylii. Okres gospodarki cukrowej, XVI-XVII, Wrocław 1970.
• P. Wilcken, Império á Deriva: a Corte Portuquesa no Rio de Janeiro, 1808-1821, São Paulo 2006.
• F. Mauro, Życie codzienne w Brazylii za czasów Pedra II 1831-1889, Warszawa 1993.
• M. Kula, Polonia brazylijska, Warszawa 1981.
• E. V. Garcia, Entre América e Europa: a politica externa brasileira na década de 1920, Brasília 2006.
• B. Fausto, G. Vargas: O Poder e o Sorriso, São Paulo 2006.
• Brazylia jako mocarstwo wschodzące, red. M. F. Gawrycki, Warszawa 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: