Historia Ameryki Kolonialnej 3305-HAK-SEM-LIC
Celem zajęć jest przygotowanie studentów do samodzielnego napisania pracy licencjackiej z wybranego przez seminarzystę tematu dotyczącego historii Ameryki Kolonialnej. W czasie seminarium studenci poznają zagadnienia dotyczące nurtów historiograficznych związanych z problematyką konkwisty i kolonizacji, wczesnej globalizacji, mikrohistorii i regionów, geopolityki, geohistorii, kartografii historycznej, spraw gospodarczych i społecznych, organizacji wojskowej i administracyjnej, katastrof okrętów i archeologii morskiej oraz zapoznają się z podstawowymi narzędziami potrzebnymi do zebrania materiałów źródłowych (paleografia oraz kwerendy w dostępnych zasobach elektronicznych archiwów w Hiszpanii i Ameryce Łacińskiej) i bibliograficznych potrzebnych do stworzenia pracy dyplomowej.
Bazując na literaturze tematu (np. Umberto Eco i María Amanda Cruz Márquez), studenci również zapoznają się z prawidłową strukturą pracy dyplomowej i będą umieli samodzielnie używać cytatów, przypisów i bibliografii naukowej. Studenci będą zobowiązani do stworzenia projektu badawczego na potrzeby swoich licencjatów.
Zasięg czasowy prac licencjackich musi obejmować tematy od pojawienia się Hiszpanów w Indiach Zachodnich (I wyprawa Krzysztofa Kolumba, 1492) do początku ruchów niepodległościowych w Ameryce Łacińskiej (1810), czyli za panowania Królów Katolickich oraz dynastii Habsburgów i Burbonów. Obszar geograficzny pracy obejmuje region/regiony podległy/podległe władzy hiszpańskiej sprawowanej za pośrednictwem wicekrólestw Nowej Hiszpanii, Peru i od XVIII wieku również Nowej Grandy i La Platy.
Ponadto studenci mogą przygotować prace licencjackie w oparciu o analizę materiałów bazujących na nowych technologiach jak: gry, filmy, programy publicystyczne, które dotyczą historii kolonialnej. Na przykład student może podjąć się analizy materiałów z You Tube dotyczących postaci historycznych (konkwistador, wicekról, bukanier, podróżnik), wydarzeń (konkwista, rozwój kolonii, ataki piratów, zatonięcie okrętu) i miejsc (region, miasto, fortyfikacje, klasztory, katastrofy morskie), które później skonfrontuje z wiedzą historyczną zadanego tematu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań obejmujące historię Ameryki okresu kolonialnego (od podróży Kolumba do wojen niepodległościowych w Ameryce); podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W03; K_W09).
Student potrafi czytać ze zrozumieniem teksty dotyczące tematyki związanej z historią i kulturą Ameryki kolonialnej; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia związane z historią Ameryki kolonialnej; rozpoznawać różne rodzaje tekstów historycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii właściwej historii; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł i opracowań historycznych (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, itp.); napisać oraz zredagować pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod z zakresu historii i historiografii kolonialnej; przygotować wystąpienia ustne z zastosowaniem odpowiednich metod obejmujących m.in. metodologie z zakresu historii oraz właściwych źródeł; posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii (K_U01; K_U02; K_U03; K_U04; K_U05; K_U06; K_U07).
Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności i rozumie także potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w działaniach związanych z historią kolonialną korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze, społeczeństwie i historiografii Ameryki Łacińskiej i Hiszpanii (K_K01; K_K02; K_K03; K_K04).
Kryteria oceniania
Zaliczenie seminarium odbywa się na następujących zasadach:
1. Obecność na zajęciach (dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione i 3 usprawiedliwione nieobecności);
2. Aktywność (udział w dyskusji nad zadaną literaturą oraz prezentacja referatu na podstawie tematu pracy licencjackiej);
3. W I semestrze student zobowiązany jest do przedstawienia planu badawczego i bibliografii. W przypadku pracy bazującej na kwerendach dostępnych materiałów źródłowych student zobowiązany jest przedstawić wersje cyfrowe dokumentów przygotowanych do paleografii z ich fiszkami (archiwum, kolekcja-zasób, sygnatura);
4. Pod koniec II semestru seminarzysta zobowiązany jest do złożenia gotowej pracy dyplomowej. W trakcie tego semestru student dwukrotnie przedstawi postępy w pisaniu pracy licencjackiej.
Literatura
Przykładowa literatura:
Arévalo Jordán, Víctor Hugo: Introducción a la paleografía Hispanoamericana, Córdoba, Ediciones del Sur, 2003.
Cruz Márquez, María Amanda: Manual del tesista. Metodología para la elaboración del proyecto de investigación de tesis de Historia, Mexico, Palabra de Clío, 2021.
Eco, Umberto: Cómo se hace una tesis?, Barcelona, Gedisa, 2001.
Grafenstein, Johanna von: Nueva España en el Circuncaribe, 1779-1808, cap. I “El Circuncaribe como región geo-histórica”, Mexico, UNAM, 1997, s. 21-40.
Hausberger, Bernd & Erika Pani: "Historia global - presentación", Historia Mexicana, vol. 68 nr 1, 2018, s. 177-196.
Topolski, Jerzy: Metodología de la Historia, Madrid, Ediciones Cátedra, 1992.
Trejo Rivera, Flor: “El horizonte de investigador” w Vera Moya Sordo, Arqueología marítima en México. Estudios interdisciplinarios en torno al patrimonio cultural sumergido, México, INAH, 2012, s. 61-91.
* literatura może zostać uzupełniona o inne materiały bibliograficzne w zależności od tematyki prac licencjackich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: