Federico García Lorca jako lektor dramatów Shakespeare’a 3305-FGL-U
Celem zajęć jest zwrócenie uwagi studentów na związki intertekstualne twórczości dramatopisarskiej Federica Garcíi Lorki z dramaturgią europejską, a szczegolnie shakespeare’owską. Wiadomo, że Lorca czytał dramaty autora „Hamleta” i wciąż do nich powracał. Fascynował go szczególnie „Sen nocy letniej”. W ramach zajęć podjęte zostaną analizy fragmentów lub całych utworów Lorki, aby ustalić, w jakiej mierze powstały one z inspiracji teatrem Williama Shakespeare’a i w jakiej formie Lorca wykorzystywał go w swojej twórczości (cytaty, aluzje, parafrazy, reinterpretacje). Interesować nas będzie tym samym intertekstualny dialog na różnych poziomach tekstu.
Zostaną przeprowadzone następujące analizy porównawcze:
- Prolog do „Czarów motylkowej panny” Lorki i fragmenty „Snu nocy letniej” Shakespeare’a;
- "Czarująca szewcowa" Lorki i „Poskromienie złośnicy” oraz fragmenty „Hamleta” Shakespeare’a;
"Krwawe gody" Lorki i „Romeo i Julia” Shakespeare’a ;
"Publiczność" Lorki i “Romeo i Julia”, „Sen nocy letniej” Shakespeare’a
"Sztuka bez tytułu" i “Sen nocy letniej”, „Macbeth” Shakespeare’a.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
(P7S_WG, P7S_WG, P7S_WK, P7S_UW, P7S_UU)
1. Student(-ka) zna wybrane utwory dramatyczne Federica Garcíi Lorki w pogłębionym zakresie;
2. Student zna wybrane utwory Shakespeare'a i innych dramaturgów europejskich (np, Pirandello, Cocteau), których program studiów hispanistycznych nie uwzględnia.
3. Studen-ka) potrafi przeprowadzic analize komparatystyczna;
4. Student-ka) zna terminologie w zakresie krytyki teatralnej
5. Student potrafi samodzielnie zebrac bibliografie i przygotowac refereat i esej naukowy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- referatu przygotowanego ustnie i pisemnie na wybrany temat;
- uczestnictwa i obecności na zajęciach w czasie całego semestru. (dopuszczalne sa dwie nieobecności nieusprawiedliwione).
Praktyki zawodowe
Nie sa przewidziane
Literatura
Lektury obowiązkowe:
1. Teksty dramatów Federica Garcíi Lorki (obowiązują wyłącznie wydania w języku hiszpańskim):
- "El maleficio de la mariposa”, “La zapatera prodigiosa”, "Bodas de sangre"; "El público"; "Comedia sin título".
2. Utwory dramatyczne Williama Shakespeare’a, w języku hiszpańskim lub angielskim, ewentualnie polskim:
-“Poskromienie złośnicy”, “Sen nocy letniej”, “Romeo i Julia”; „Macbeth”.
Do kazdej prezentacji student bedzie ustalal bibliografie indywidualnie.
BIBLIOGRAFIA OGOLNA
1. Studia i opracowania
- Aszyk, Urszula, Entre la crisis y la vanguardia. Estudios sobre el teatro español del siglo XX. Varsovia, Universidad de Varsovia, 1995.
- Barbeito Rodríguez, Marta, Influencias shakespeareanas en algunas obras dramáticas de Federico García Lorca, 2015: Dialnet (unirioja.es).
- Doménech, Ricardo, García Lorca y la tragedia española. Madrid, Fundamentos, 2008.
- Edwards, Gwynne El teatro de Federico García Lorca. Madrid, Gredos, 1983.
- García Lorca, Francisco, Federico y su mundo. Edición y prólogo de Mario Hernández. Madrid, Alianza Editorial.
- Gibson, Ian, Federico García Lorca. T. 1.De Fuente Vaqueros a Nueva York, 1898-1929; T. 2 De Nueva York a Fuente Grande. 1929-1936. Ediciones Grijalbo, Barcelona 1988, s. 411-455.
- Historia del teatro español, red. Javier Huerta Calvo, T. II, Madrid:
Gredos, 2003.
- Oringer, Nelson R., “En el bosque negro de Shakespeare con García Lorca”,
(PDF) “En el bosque negro de Shakespeare con García Lorca.” (researchgate.net);
-Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro español. (Siglo XX), T II, Madrid, Cátedra, 1975 i następne.
2. Interteksualność i interdyskursywność (literatura podstawowa):
- Bachtin, M. Problemy twórczości Dostojewskiego, w: Ja – inny. Wokół Bachtina. Antologia, t.1., Ulicka D. (red.), Kraków, Universitas, 2009.
- Genette, Gérard, Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Madrid, Taurus, 1989.
- Kristeva, Julia, Semiótica, Madrid, Espiral, 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: