Dziobak prozy: współczesny reportaż latynoamerykański 3305-DPWRL-01
Celem zajęć „Dziobak prozy: współczesny reportaż latynoamerykański” jest przedstawienie twórczości reporterskiej we współczesnej literaturze latynoamerykańskiej oraz wyjaśnienie oryginalności reportażu („kroniki”) latynoamerykańskiego, z uwzględnieniem wcześniejszych tradycji literackich wpływających na jego obecny kształt. W trakcie zajęć omówiony zostanie rozwój gatunku reporterskiego w Ameryce Łacińskiej w ostatnich dwóch dekadach. Uwidocznione zostaną również poszczególne podgatunki wewnątrz reportażu („kroniki”) latynoamerykańskiego: reportaż podróżniczy, reportaż miejski, reportaż intymny. Zajęcia kładą nacisk na analizę poszczególnych tekstów literackich, co pozwala na podkreślenie cech charakterystycznych dla każdego z wspomnianych podgatunków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie:
podstawowe metody analizy reportażu hispanoamerykańskiego; podstawową terminologię z zakresu analizy reportażu hispanoamerykańskiego; w sposób usystematyzowany historię rozwoju współczesnego reportażu hispanoamerykańskiego (tendencje, głównych autorów i autorki oraz ich twórczość); w sposób podstawowy powiązania reportażu hispanoamerykańskiego z wydarzeniami i procesami społeczno-kulturowymi (K_W02, K_W03, K_W04, K_W05)
Student_ka potrafi:
Czytać ze zrozumieniem różne typy współczesnego reportażu hispanoamerykańskiego; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować na temat współczesnego reportażu hispanoamerykańskiego; rozpoznawać różne rodzaje współczesnego reportażu hispanoamerykańskiego (podróżniczy, miejski, intymny), umiejscowić je w ogólnym kontekście rozwoju gatunku oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem odpowiednich źródeł (tekstów źródłowych, opracowań monograficznych, materiałów pomocniczych, artykułów naukowych); napisać oraz zredagować krótką pracę pisemną z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu literaturoznawstwa; przygotować wystąpienia ustne w z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł z zakresu; posługiwać się podstawową terminologią z zakresu z zakresu literaturoznawstwa (K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07).
Student_ka jest gotów_owa do:
krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie; planowania i organizacji pracy, przedsiębiorczości i współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej; aktywnego uczestnictwa w kulturze Ameryki Łacińskiej, korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze i literaturze Ameryki Łacińskiej (K_K01, K_K02, K_K03, K_K04)
Kryteria oceniania
Uczestnicy_czki konwersatorium będą oceniane_ni na podstawie:
1. obecności (dopuszczalne maks. dwie nieobecności nieusprawiedliwione);
2. aktywności na zajęciach;
3. pracy zaliczeniowej dotyczącej zagadnień omawianych na zajęciach. W porozumieniu z prowadzącą student_ka wybiera konkretne zagadnienie i przygotowuje pracę pisemną o długości 1800-2500 słów.
Szczegółowe wymagania dotyczące prac zaliczeniowych zostaną przedstawione studentkom_tom na pierwszych zajęciach.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć
Literatura
Proponowane lektury*:
Cristian Alarcón, Cuando me muera quiero que me toquen cumbia
Selva Almada, Chicas muertas
Hebe Uhart, De Patagonia a México (fragmenty)
Marta Dillon, Aparecida
Leila Guerriero, El rastro en los huesos
Pedro Lemebel, Adiós marquita linda (wybrane reportaże)
Óscar Martínez, Los migrantes que no importan
Fernanda Melchor, Aquí no es Miami (fragmenty)
Laura Meradi, Alta rotación (fragmenty)
Lina Meruane, Volverse Palestina (fragmenty)
Juan Villoro, 8:8 El miedo en el espejo
Gabriela Wiener Llamada perdida (fragmetny)
Wybrana literatura teoretyczna:
ANGULO, María (ed.) (2013). Crónica y mirada. Madrid: Libros del K.O.
AREN, Fernanda, CANO, Fernanda, VERNINO, Teresita (2016). La crónica no ficcional: la mirada del cronista y el narrador. Questión, vol. 1 (51), p: 12-28
CAPARRÓS, Martín (2012b) “Por la crónica”. En: Darío Jaramillo Agudelo (ed.) Antología de crónica latinoamericana actual. Madrid: Alfaguara. [epub].
CARRIÓN, Jorge (2012). Prólogo: mejor que real. En J. Carrión (ed.), Mejor que ficción (14-40). Barcelona: Anagrama.
CRISTOFF, María Sonia (ed.). (2006). La idea crónica. Literatura de no ficción iberoamericana. Rosario: Beatriz Viterbo.
GILES, Fiona, Roberts, William (2014) “Mapping Nonfiction Narrative: A New Theoretical Approach to Analyzing Literary Journalism”. Literary Journalism Studies, 6 (2): 101-117.
JARAMILLO AGUEDELO, Darío (2012). Antología de crónica latinoamericana actual. Madrid: Alfaguara. [epub].
LUDMER, Josefina (2010). Aquí América Latina: Una especulación. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
MONTES, Alicia (2014). Políticas y estéticas de representación de la experiencia urbana en la crónica contemporánea. Buenos Aires: Corregidor.
POBLETE ALDAY, Patricia (2014). Las narrativas del Yo en la crónica contemporánea. Anales de Literatura Hispanoamericana, vol. 43, pp. 241-254.
ROTKER, Susana (2005). La invención de la crónica. México, FCE.
SARLO, Beatriz (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo veintiuno editores.
*Lista proponowanych lektur może ulec zmianie w zależności od zainteresowań grupy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: