Doświadczenia kolonialne i postkolonialne w Ameryce, Afryce i Azji portugalskiej 3305-DKPA-U
Blok I: Okres kolonialny 1415-1822
- życie codziennie w koloniach portugalskich
- budowanie tożsamości hybrydowych
- "Appropration" - wyzwania
- "portugalska tożsamość zamorska"
Blok II: Wiek XIX i XX: Kolonizacja i Dekolonizacja
- wyścig o Afrykę
- Wojny kolonialne
- Reintegracja - problem "repartriados"
- Portugalczycy w Afryce - Afrykańczycy w Portugalii
- Tożsamość postkolonialna
Blok III: Wiek XXI
-Współczesne wyzwania społeczne krajów portugalsko-języcznych
-Macau - mała Lizbona w sercu chińskiego hazardu
-Współpraca w ramach PALOP
-Migracje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla studiowanego kierunku, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej oraz terminologię z zakresu studiowanego kierunku na poziomie rozszerzonym (K_W01, S3K_W01);
powiązania kierunku iberystyka z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych (K_W02, S3K_W02);
podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej (K_W03, S3K_W03);
zjawiska naukowe i kulturalne w Polsce i krajach portugalskojęzycznych, zwłaszcza w Brazylii, jak również powiązania nowych badań oraz trendów z zakresu studiowanego kierunku z innymi dyskursami humanistycznymi (K_W04, S4K_W04);
terminologię, teorię i metodologię z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów iberystycznych (K_W05, S4K_W05);
współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych obejmujące wybrane obszary dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwe dla studiów iberystycznych (K_W06, S4K_W06).
KOMPETENCJE
Absolwent potrafi:
wykorzystać nabyte umiejętności badawcze obejmujące: krytyczną analizę wytworów kultury oraz zjawisk społecznych krajów portugalskiego obszaru językowego, a zwłaszcza Brazylii, syntezę różnych idei i poglądów, dobór metod oraz konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U01, S4K_U01);
samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie studiowanego kierunku i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwoju i kierowania własną karierą zawodową (K_U02, S4K_U02);
wykorzystać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii fachowej (K_U03, S4K_U03);
potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów, technik komunikacyjnych ze specjalistami języku polskim i portugalskim w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów iberystycznych (K_U06, S4K_U06).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01, S4K_K01);
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K02, S4K_K02).
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa
Aktywność
Dopuszczalne 2 nieobecności
Praktyki zawodowe
N/A
Literatura
Curto, D. R., & Bethencourt, F. (2007). Portuguese oceanic expansion, 1400-1800.
Da Silva, R. V., & Fernandes, D. M. (2014). Perfil de alguns imigrantes brasileiros retornados de Portugal que vivem em Rondônia. Revista Presença Geográfica, 1(1).
Disney, A. R. (2009). A history of Portugal and the Portuguese empire: Volume 1, Portugal: From beginnings to 1807 (Vol. 1). Cambridge University Press.
Feldman‐Bianco, B. (2001). Brazilians in Portugal, Portuguese in Brazil: constructions of sameness and difference. Identities Global Studies in Culture and Power, 8(4), 607-650.
Hespanha, António Manuel. Filhos da terra. 2019.
Jerónimo, M. B., & Pinto, A. C. (2015). A Modernizing Empire? Politics, Culture, and Economy in Portuguese Late Colonialism. In The ends of European colonial Empires (pp. 51-80). Palgrave Macmillan, London.
Kieniewicz, J. (1976). Portugalczycy w Azji: XV-XX wiek. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kieniewicz, J. (1986). Od ekspansji do dominacji: próba teorii kolonializmu. Czytelnik.
Kubiaczyk, F. (2013). Nowoczesność, kolonialność i tożsamość: perspektywa latynoamerykańska. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Meneses, M. P., & Gomes, C. (2013). Regressos? Os retornados na (des) colonização portuguesa. As Guerras de Libertação e os sonhos coloniais: alianças secretas, mapas imaginados, 59-107.
Morier-Genoud, É., & Cahen, M. (Eds.). (2012). Imperial migrations: Colonial communities and diaspora in the Portuguese world. Springer.
Ribeiro, N. (2014). Broadcasting to the Portuguese Empire in Africa: Salazar's singular broadcasting policy. Critical Arts, 28(6), 920-937.
Russell-Wood, A. J. R. (2020). The Portuguese empire, 1415-1808: a world on the move. JHU Press.
Subrahmanyam, S. (1992). Portuguese Empire in Asia, 1500-1700. Longman.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: