Dawna Hiszpania we współczesnej debacie popularno-naukowej 3305-DHWD-01
Konwersatorium rozpocznie się od zajęć ogólnych, których celem będzie uświadomienie sobie ogromu spuścizny „imperialnej” we współczesnej Hiszpanii. W dalszej części cyklu spotkań zastanowimy się na ile przeszłość Hiszpanii jest obecna w przestrzeni publicznej i w jakiej formie.
Większość materiałów wykorzystanych podczas zajęć będzie w formie audiowizualnej: materiał filmowy (seriale, film pełnometrażowy, dokumenty filmowe), wystawy organizowane w ostatnich dwóch latach, wywiady popularno-naukowe na temat dziedzictwa Hiszpanii oraz odczyty badaczy dla publiczności nie akademickiej. Na przedostatnich zajęciach w semestrze omówimy także jedną z wybranych powieści historycznych (do wyboru przez studentów z listy zaproponowanej przez prowadzącego).
Podczas poszczególnych zajęć podejmiemy pytania, z którymi mierzą się współcześni Hiszpanie:
-jak mówić o trudnej i niejednoznacznej przeszłości Imperium?; czy możliwy jest konsensus społeczny na temat dziedzictwa nowożytnego Monarchii Hiszpanii?; jak mierzyć się z przeszłością kolonialną?; czy Hiszpanie są zdolni do podjęcia dialogu z Obcym (cywilizacyjnie i religijnie)?; jak kompleksy narodowe wypływają na współczesność?; czy Hiszpania może coś zaoferować światu? Czy jej przeszłość to przekleństwo? Jak zarządzać olbrzymią spuścizną imperialną?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student potrafi:
K_W01 w podstawowym stopniu powiązania hispanistyki z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, zwłaszcza z językoznawstwem
K_W02 podstawowe metody analizy tekstów reprezentującym różne rejestry i style funkcjonalne języka hiszpańskiego oraz zna podstawową terminologię w opisie języka i rozumie jej źródła i zastosowania;
K_W06 najważniejsze wydarzenia z historii Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej oraz istotne aspekty kultury i języka hiszpańskiego;
K_U01 czytać ze zrozumieniem teksty w języku hiszpańskim;
K_U02 przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim;
K_U03 rozpoznawać różne rodzaje tekstów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod;
K_U06 przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł właściwych dziedzinom nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiów hispanistycznych;
Kompetencje społeczne:
Student:
K_K01 krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, samodzielnej i autonomicznej pracy oraz rozumie potrzebę doskonalenia i uczenia się przez całe życie;
K_K03 aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy w zespole pełniąc różne role
K_K04 śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w języku, kulturze i literaturze Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej.
Kryteria oceniania
Do zaliczenia wymagana jest obecność (dozwolone 2 nieobecności), przygotowanie i aktywny udział w zajęciach, w tym przygotowanie drobnej prezentacji (15 min).
Literatura
-Ballesteros Beretta Antonio, Síntesis de historia de España, Barcelona 1936.
-Bernal Antonio-Miguel (dir.), Modernidad de España : apertura europea e integración atlántica, Bilbao 2017.
-Caballero Sánchez, Rafael Medina Borrego, La tierra de las Españas: visiones de la Península Ibérica, Sevilla 2017.
-Elliott John H., Spain and its world 1500-1700: selected essays, New Haven; London 1989.
-González Antón Luis, España y las Españas, Madrid 1998.
-Kagan Richard L., Parker Geoffrey (eds.), España, Europa y el mundo atlántico: homenaje a John H. Elliott, Madrid 2002.
-Kamen Henry, La España imperial, Madrid 1991.
-Kieniewicz Jan, Hiszpania w zwierciadle polskim, Gdańsk 2001.
-Kubiaczyk Filip, Mirgos Katarzyna (eds.), Hiszpania - mit czy rzeczywistość?, Poznań 2012.
-Kudełko Joanna, Taracha Cezary (eds.), Polska-Hiszpania: wczoraj i dziś: studia poświęcone wybranym zagadnieniom z historii i współczesności = Polonia-España: ayer y hoy: estudios sobre algunos aspectos del pasado y de la actualidad, Lublin 2012.
-Miłkowski Tadeusz, Machcewicz Paweł, Historia Hiszpanii, Wrocław 2009.
-Sabik Kazimierz, Piłat-Zuzankiewicz Marta (eds.), España y Europa del Este: miradas recíprocas (siglo XVI-XXI), Varsovia 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: