Dom Bernardy Alba, ostatni dramat Federica Garcíi Lorki czytany w kontekście 1936 roku i jego późniejsza recepcja teatralna i krytyczna 3305-DBAOD-U
Celem zajęc jest przybliżenie studentom twórczości dramatopisarskiej i teatralnej Federica Garcíi Lorki, przyjmujac za punkt wyjscia jego ostatni dramat - „Dom Bernardy Alba”, powszechnie uwazany za szczytowe osiagniecie jego dramatopisarstwa. Wszedł ten dramat do międzynarodowego kanonu scenicznego, również w Polsce, dlatego wart jest monograficznego opracowania. W toku zajęć studenci będą poznawac jego interpretacje krytyczne i teatralne oraz ralizować swoje lektury z uwzględnieniem różnych kontekstów (np. biograficzny, historyczny, geo-poltyczny, cultural), stosujac tym samym rozne metody analityczne. Tak zarysowanego program bedzie realizowany w porzadku, uwzgledniajacym nastepujace tematy:
:
1. „Dom Bernardy Alba”, ostatni dramat Lorki w swietle jego wczesniejszej twórczosci dramatopisarskiej :
1.1. Tematyka andaluzyjska w twórczości Lorki;
1.2. „Trylogia wiejska”: „Krwawe gody”, „Yerma” i „Dom Bernardy Alba” i problem tragizmu;
2. „Dom Bernardy Alba” – czytany w kontekście wydarzeń w Hiszpanii w 1936 roku;
3. , „Dom Bernardy Alba” a śmierć Lorki;
4. Pierwsza realizacja sceniczna (Buenos Aires, 1945) i pierwsze komentarze;
5. Inne wczesne wystawienia dramatu poza granicami Hiszpanii, np. w Polsce (1949);
6. Pierwsze hiszpańskie inscenizacje:
6.1. W czasach dyktatury gen. Franco: przedstawienie w reżyserii Antonia Bardema (1964);
6.2. U progu okresu przejściowego (transición): przedstawienie w reżyserii Ángela Facio (1976);
7. „Dom Bernardy Alba” dzisiaj:
7. 1. «Drama de mujeres en los pueblos de España», czy dramat uniwersalny?
7.2. Dramat o braku i potrzebie wolności;
8. „Dom Bernardy Alba” na scenie operowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
mieszany: w sali i zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
(P7S_WG, P7S_WG, P7S_WK, P7S_UW, P7S_UU)
Po ukończeniu kursu studenci mają:
- pogłębioną wiedzę z zakresu studiów nad teatrem Federica Garcíi Lorki;
- poszerzoną wiedzę na temat wiazania biografii autora z jego tworczoscia;
- znac beda od strony praktycznej analize utworu dramatycznego i beda umieli stosowac różne metody analityczne.
Studenci potrafią:
- dokonać samodzielnej analizy dzieła dramatycznego i teatralnego;
-napisać artykuł naukowy;
- posługiwać się pojęciami z zakresu teorii dramatu i teatru.
Studenci posiadają:
- -poszerzone kompetencje krytyczno-teatralne;
-poszerzone kompetencje analityczne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie:
- referatu przygotowanego ustnie i pisemnie na wybrany temat;
- uczestnictwa i obecności na zajęciach w czasie całego semestru. (dopuszczalne sa dwie nieobecnosci nieusprawiedliwione).
Praktyki zawodowe
Nie sa przewidziane.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Utwory dramatyczne Federica Garcíi Lorki, obowiazuja wydania wylacznie w języku hiszpańskim:
- „La casa de Bernarda Alba”;
+ "Bodas de sangre"; "Yerma",
- “Los sueños de mi prima Aurelia”, "Comedia sin título".
Do kazdego wystapienia studenci beda indywidualnie ustalac niezbedna bibliografie.
BIBLIOGRAFIA OGOLNA
1.Biografia Federica Garcíi Lorki:
- García Lorca, Francisco, "Federico y su mundo". Edición y prólogo de Mario Hernández. Madrid, Alianza Editorial.
- Gibson, Ian, "Federico García Lorca". T. 2 De Nueva York a Fuente Grande. 1929-1936. Ediciones Grijalbo, Barcelona 1988.
-Gibson, Ian, "Vida, pasión y muerte de Federico García Lorca (1898-1936)". Plaza Janes, Barcelona, 1997.
- Caballero Pérez, Miguel. "Las trece últimas horas en la vida de García Lorca". El informe que da respuesta a todas las incógnitas sobre la muerte del poeta ¿quién ordenó su detención?, ¿por qué le ejecutaron?, ¿dónde está su cuerpo? La Esfera de los Libros, Madrid 2011.
2. Studia i opracowania nt. dramaturgii Lorki:
- Aszyk, Urszula, "Mitologización, recepción y canonización: Federico García Lorca y su obra en Polonia", en A. CHICHARRO, K. KUMOR, K. MOSZCZYŃSKA-DURST (eds.), Mitificación y desmitificación del canon y literaturas en España e Hispanoamérica. Granada: Universidad de Granada, 2013, 49-72.
- Aszyk, Urszula, "En torno a las escenificaciones más recientes de la "Casa de Bernarda Alba": casos de destrucción del "documental fotográfico" lorquiano e intentos de su actualización", en Voces dialogantes. Estudios en homenaje al profesor Wieczeslaw Nowikow, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019, 423-433.
- Cabello Pino, Manuel, "García Lorca dramaturgo: figura central de la literatura española del siglo XX en el canon europeo", 2006, Mil Seiscientos Dieciséis. Anuario, XI: 131-140: www.biblioteca.org.ar/libros/200339.pdf [1/02/2018].
- Cifo González. Manuel. "Realidad y poesía en La casa de Bernarda Alba", 2012. Digitum: https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/28458/1/%28Realidad%20y%20poes%C3%ADa%20en%20La%20casa%20de%20Bernarda%20Alba%29.pdf [29/01/2018].
- Doménech, Ricardo. (ed.) «La casa de Bernarda Alba» y el teatro de García Lorca. Madrid: Cátedra / Teatro Español, 1985.
- Doménech, Ricardo. "García Lorca y la tragedia española". Madrid: Fundamentos, 2008.
- Edwards, Gwynne. "El teatro de Federico García Lorca". Madrid: Gredos, 1983.
- Huerta Calvo, Javier (ed.), "Historia del teatro español", T. II, Madrid:
Gredos, 2003.
- Ruiz Ramón, Francisco, “Historia del teatro español. (Siglo XX)”, T II, Madrid, Cátedra, 1975 i następne.
3.Teoria recepcji teatralnej (lektura podstawowa):
- Toro, Fernando de," Semiótica del teatro. Del texto a la puesta en escena". Editorial Galerna, Buenos Aires, 1987.
- Pavis, Patrice, "Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología". Barcelona, Paidós, 1998 i nastepne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: