Badania nad literaturą portugalską - tekst i kontekst I 3305-BLP1-1U
Program kursu opiera się na fundamencie tematycznym, podzielonym na trzy tryby literackie.
=============================================
I - Dekonstrukcja mitologii Salazara
=============================================
Literatura między polityką a estetyką; rewizja dyskursu Estado Novo; kontynuacje realizmu i postmodernizmu;
A. Powieść
-------------------------------
1. José Cardoso Pires, O Delfim
B. Poezja
-------------------------------
1. António Gedeão [wybrane wiersze]
2. Ana Hatherly [wybrane wiersze]
3. Sophia de Mello Breyner Andresen [wybrane wiersze]
C. Teatr
-------------------------------
1. Luís Sttau Monteiro, Felizmente há Luar
Rodzaj przedmiotu
seminaria monograficzne
języki obce
Tryb prowadzenia
w sali
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
===========================
Student zna i rozumie:
===========================
> korpus autorów i dzieł literackich reprezentatywnych dla literatury portugalskiej drugiej połowy XX wieku oraz niektóre z głównych tematów i problemów charakteryzujących to pokolenie pisarzy.
> szeroką terminologię metalingwistyczną literaturoznawstwa, a także treści tematyczne i orientacje badawcze związane z literaturą portugalską drugiej połowy XX wieku - literaturą zaangażowaną politycznie i analizującą problem tożsamości narodowej;
> odpowiednie metody badań historyczno-literackich (modernizm, postmodernizm, postkolonializm, literatura elektroniczna), a także dogłębną terminologię (retoryka, wersyfikacja);
> różne techniki i podejścia do profesjonalnej analizy procesów literackich („close reading”, lektura porównawcza);
> miejsce studiów nad literaturą portugalską i teorią literatury w systemie nauk, a także potrzebę podejścia interdyscyplinarnego;
> zjawiska historyczne, kulturowe i polityczne omawianego okresu (ostatnie lata Estado Novo, wojna kolonialna, rewolucja 25 kwietnia, przemiany demokratyczne, związki kulturowe Portugalii z Europą).
(K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W08, K_W09)
===========================
Student potrafi:
===========================
> czytać, rozumieć i krytycznie analizować teksty z literatury portugalskiej z drugiej połowy XX wieku, a także teksty krytyczne, które analizują kwestie kulturowe, społeczne i polityczne, które je kształtują;
> syntetyzować i problematyzować, zarówno ustnie, jak i pisemnie, teksty z bibliografii pasywnej na temat literatury portugalskiej tego okresu, broniąc własnych punktów widzenia w sposób uzasadniony i wykorzystując w swoich argumentach poprawną terminologię, innych autorów oraz inną wiedzę literacką, kulturową i historyczną;
> zidentyfikować różne gatunki literackie i zrozumieć, w jaki sposób współczesne trendy, takie jak postmodernizm, kwestionują stabilność klasyfikacji gatunkowej, biorąc pod uwagę jej płynność;
> przeprowadzić rygorystyczną i dogłębną analizę literacką, w formie pisemnego eseju lub pracy naukowej, która uwzględnia zarówno wymiar tekstowy, jak i kontekstowy, przy użyciu szerokiej terminologii literaturoznawczej;
> rozwijać pracę badawczą z rosnącą autonomią i niezależnością myślenia;
> rozwijać umiejętności badawcze i poprawność akademicki poprzez wyszukiwanie i wybieranie krytycznych prac o wartości akademickiej i wiarygodnych źródeł.
> współpracować ze specjalistami w dziedzinie literaturoznawstwa w obszarze portugalskojęzycznym.
(K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08)
==================================
Student jest gotowy do:
==================================
> krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a tym samym zrozumienia potrzeby ciągłego doskonalenia się w duchu „uczenia się przez całe życie”;
> interakcji i komunikacji ze społecznościami portugalskojęzycznymi oraz aktywnego uczestnictwa w kulturze portugalskiej poprzez budowanie odpowiedniej wiedzy akademickiej, będącej owocem ich pracy badawczej (eseje, recenzje, wykłady, artykuły krytyczne itp.)
> śledzenie współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w obszarze języka portugalskiego w dziedzinie literatury, a także branie odpowiedzialności za dziedzictwo kulturowe języka, w którym się specjalizuje.
(K_K01, K_K02, K_K03, K_K06, K_K07, K_K08)
Kryteria oceniania
Każdy student będzie oceniany poprzez:
1) aktywne uczestnictwo w zajęciach - 20% (udział w dyskusjach; wykonanie zadań klasowych i prac domowych)
2) praca ustna dotycząca tematu/problemu związanego z pracą w programie (więcej informacji znajduje się w dokumencie zawierającym wytyczne dotyczące zadań) - 30%
3) Praca pisemna na temat/problem związany z pracą w programie - 50%.
Studenci będą oceniani według następującej skali:
<60% - 2; 60%-70% - 3; 71%-76% - 3+; 77%-84% - 4; 85%-91% - 4+; 92%-99% - 5; 100% - 5!
N.B.1 Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w skali semestru.
N.B.2 Uwaga! Używanie narzędzi sztucznej inteligencji tylko po uprzedniej konsultacji z jednym z prowadzącym, w sposób uprawniony i etyczny oraz w zgodzie z wytycznymi URK: https://dokumenty.uw.edu.pl/dziennik/DURK/Lists/Dziennik/Attachments/134/DURK.2023.98.UURK.98.pdf.
---------------------------------------------------------------------------------------
Możliwość alternatywnych form oceny
---------------------------------------------------------------------------------------
W przypadku bardziej ambitnych studentów lub studentów ze specjalnymi potrzebami w zakresie oceny, nauczyciel może zaproponować alternatywne formy pracy i oceny kursu. Taka alternatywna forma zostanie przedstawiona i określona wspólnie przez nauczyciela i ucznia w ciągu pierwszych dwóch tygodni zajęć.
Praktyki zawodowe
Tłumacz, krytyk literacki, nauczyciel języka i literatury, redaktor
Literatura
=====================
Bibliografia przedmiotu
=====================
> Poesia completa / António Gedeão ; acompanhada de "primeiros estudos de Ulisses e as Sereias" de Júlio Pomar, Lisboa : Edições João Sá da Costa, 1996.
> O Delfim : romance / José Cardoso Pires, Lisboa : Moraes Editores, 1975.
> Antologia / Sophia de Mello Breyner Andresen, Lisboa : Moraes Editores, 1975.
> O mestre / Ana Hatherly ; prefácio de Maria Alzira Seixo, Lisboa : Moraes Editores, 1976.
> Felizmente há luar / Luís Sttau Monteiro, Lisboa: Areal Editores, 2008.
=====================
Bibliografia podmiotu
=====================
1. Feijó, António M. (2020). O Cânone, Lisboa: Tinta-da-China.
2. Rita, Annabela et alli (2024). História Global da Literatura Portuguesa, Lisboa: Temas e Debates.
3. VECCHI, Roberto e RUSSO, Vincenzo (orgs.) (2022) A Literatura Portuguesa — Modos de Ler. Tradução de Susana Rocha da Silva, Lisboa: glaciar.
4. Calafate, Pedro (2016). Portugal, um Perfil Histórico, Lisboa: Fundação Francisco Manuel dos Santos
5. Arquivo Digital da Poesia Experimental Portuguesa: https://po-ex.net/
6.Seiça, A. (2014). «O Po-ex.net, Arquivo Digital da Literatura Experimental
Portuguesa: Uma Recensão», Arquivo Digital da PO.EX. Disponível em:
https://po-ex.net/sobre-o-projecto/referencias/alvaro-seica-o-poex-umarecensao/
7. Tyson, Lois (2023). Critical Theory Today - A user-friendly guide, 4th edition, Nova Iorque: Routledge.
W cyklu 2024Z:
Indywidualny kanon studenta. |
W cyklu 2025Z:
Indywidualny kanon studenta. |
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Podczas zajęć używamy Moodla - proszę pamiętać o rejestracji. Zastrzeżenie: nieliczne treści literackie mogą zawierać elementy trudne do odbioru dla osób wrażliwych (np. treści erotyczne, wulgarny język, graficzne przedstawienia przemocy i wojny). Podczas zajęć możliwy jest udział w 1-2 inicjatywach wydziałowych (konferencje, spotkania eksperckie, etc.) zgodnych z efektami programowymi. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: