Badania nad literaturą hiszpańską - tekst i kontekst I 3305-BLH1-1U
Podstawowymi założeniami zajęć są:
- zaznajomienie studentów z najnowszą prozą hiszpańską oraz jej popularyzacja,
- omówienie głównych kodów literackich (realizm, modernizm, postmodernizm) na przykładach z literatury hiszpańskiej,
- przedstawienie ostatnich zdobyczy literaturoznawstwa zaczerpniętych z dziedziny kultury masowej, (audio)wizualności i nowych mediów,
- dostarczenie innowacyjnego aparatu terminologicznego do badania współczesnych zjawisk w literaturze tak hiszpańskiej jak i światowej,
- interdyscyplinarna analiza zjawisk literackich zainspirowana nieznanymi dotychczas w Polsce (ze względu na brak tłumaczeń) teoriami czołowych badaczy światowych i hiszpańskich z dziedziny nowych mediów w literaturze,
- zaznajomienie studentów z najnowszymi osiągnięciami z dziedziny humanistyki cyfrowej i lingwistyki korpusowej. Narzędzia właściwe tej dziedzinie badawczej (np. oprogramowanie takie jak Wordsmith lub AntConc) posłużą do analizy wybranych dzieł literackich i pozwolą studentom: (1) określić wzorce w użyciu pewnych wyrażeń i słów typowych dla danego dzieła (2) ustalić paralelizmy i rozbieżności między semantycznym wymiarem tekstów literackich i nieliterackich, (3) rozwijać kompetencje w zakresie stosowania oprogramowania Wordsmith i AntConc do badań nad literaturą, (4) poszerzyć perspektywę badawczą o dziedziny, które nie są powszechnie kojarzone z badaniami literackimi, (5) rozwijać umiejętności związane z opracowywaniem, doborem i projektowaniem korpusów do badań literatury i (6) kreatywnie badać teksty literackie poprzez opracowywanie hipotez naukowych możliwych do zbadania w określonych korpusach tekstów literackich.
- wdrożenie studentów w pisanie tekstów na użytek akademicki, tj. wprowadzenie zagadnień związanych z odpowiednim aparatem terminologicznym i aspektami konstrukcyjnymi tego typu piśmiennictwa. W ramach warsztatów analizowane będą przykładowe teksty naukowe z dyscypliny literaturoznawstwo. Krytycznie będą omawiane teksty pozwalające przygotować studentów do pracy nad tekstami akademickimi i uwzględniać będą one odpowiednie aspekty leksykologiczne i frazeologiczne właściwe literaturze akademickiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę przedmiotową i metodologiczną właściwą dla literaturoznawstwa hispanistycznego, którą jest w stanie rozwijać twórczo i stosować w działalności profesjonalnej; terminologię z zakresu literaturoznawstwa na poziomie rozszerzonym; powiązania literaturoznawstwa i filologii iberyjskiej z innymi dziedzinami nauk humanistycznych i społecznych; podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; zjawiska naukowe i literackie w krajach hiszpańskojęzycznych, a zwłaszcza ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach nowych badań i trendów z zakresu literackich studiów hispanistycznych z innymi dyskursami humanistycznymi; terminologię, teorię i metodologię z zakresu literaturoznawstwa; współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych z krajów hiszpańskiego obszaru językowego, obejmujące studia literaturoznawcze (K_W01, K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06).
Student potrafi: wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące krytyczną analizę tekstów literackich krajów hiszpańskiego obszaru językowego; syntetyzować idee i poglądy, dobierać metody i konstruować literaturoznawcze narzędzia badawcze; opracowywać i prezentować wyniki badań, pozwalające na oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów w zakresie literaturoznawstwa iberystycznego; samodzielnie zdobywać wiedzę w zakresie literaturoznawstwa i poszerzać umiejętności badawcze oraz podejmować autonomiczne działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową; wykorzystać nabyte umiejętności w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z wykorzystaniem terminologii właściwej literaturoznawstwu (K_U01, K_U02, K_U03).
Student jest gotów do współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role (K_K01).
Kryteria oceniania
Zajęcia kończą się egzaminem pisemnym.
Wykonywanie prac dodatkowych i uzyskanie odpowiedniej liczby punktów za ich wykonanie może zwolnić z egzaminu końcowego.
Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności to 2 x 1,5h w ciągu semestru.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Omawiane powieści:
1. Carmen Laforet, Nada
2. José Camilo Cela: La colmena (fragm.), Rafael Sánchez Ferlosio, El Jarama (fragm.)
3. Luis Martín Santos, Tiempo de silencio (fragm., Juan Goytisolo, Reivindicación del Conde don Julián (fragm.)
4. Esther Tusquets, El mismo mar de todos los veranos (fragm.)
5. Montserrat Roig, La hora violeta (fragm.), Rosa Montero, La crónica de deseamor (fragm.)
6. Juan José Millas, El desorden de tu nombre
7. Miguel Ángel Mañas, Historias del Kronen (fragm), Lucía Etxebarria, Lo verdadero es un momento de lo falso (fragm.)
8. Carme Riera, En el último azul (fragm.)
9. Javier Marías, Así empieza lo malo (fragm.), Javier Cercas, El monarca de las sombras (fragm.)
10. Almudena Grandes, El corazón helado (fragm.), Inés y la alegría (fragm.)
11. Najat El Hachmi, El lunes nos querrán
12. Marta Sanz, Clavícula (fragm.)
13. Codicia, María Reimóndez
Teksty teoretyczne:
Ostateczna lista artykułów i fragmentów tekstów teoretycznych zostanie ustalona na pierwszych zajęciach zgodnie z zainteresowaniami studentów. Poniżej przedstawiam wybór literatury tematu.
CARRIÓN, Jorge (2011) Teleshakespeare. Madrid, Errata Naturae.
FERNÁNDEZ PORTA, Eloy (2010) Afterpop. La literatura de la implosión mediática. Barcelona, Editorial Anagrama.
FOKKEMA, Douwe (1995) Historia literatury: modernizm i postmodernizm. Warszawa, Instytut Kultury.
FOSTER WALLACE, David (1993) “E Unibus Pluram: televisión and U.S. fiction”. Review of Contemporary Fiction. Vol 13/2: 151- 194.
HAYLES, Katherine (2002) Writing Machines. Cambridge and London, MIT Press.
HIGGINS, Dick (2001) “Intermedia”. Leonardo. Vol. 34, No. 1: 49–54.
MANOVICH, Lev (2002) The Language of New Media. Cambridge, MIT Press.
MORA, Vicente Luis (2007) “Pangea, el nuevo mundo”. Diario de lecturas, 23/11/2007. http://vicenteluismora.blogspot.com/2007/11/pangea.html [07.01.2015].
MORA, Vicente Luís (2012) El lectoespectador. Barcelona, Seix Barral.
POZUELA YVANCOS, José María (2009) “Novela sin etiquetas”. Quimera. Vol. 313: 29-31.
SIERRA, Germán (2008) „Egotrónica”. Quimera. Vol. 300: 10.
Literatura omawiająca wybrane aspekty pisania tekstów akademickich:
SCHMIEL, Joshua (2012). “Writing Science: How to write papers that get cited and proposals that get funded”. Oxford University Press.
LEBRUN, Jean-Luc (2011). “Scientific Writing 2.0; A reader and writer's guide”. World Scientific Publishers.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: