Brazylia w kinie 3305-BK-U
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z różnorodnymi obrazami Brazylii prezentowanymi w brazylijskich filmach fabularnych ostatnich dekad – począwszy od lat 90. XX w. (okres Cinema da Retomada), z odniesieniami do wcześniejszych etapów kinematografii brazylijskiej. W oparciu o wyświetlane w trakcie zajęć filmy oraz teksty krytyczne rozwijana będzie dyskusja z udziałem studentów na temat zjawisk kulturowych, społecznych i politycznych dotyczących różnych okresów w historii Brazylii i współczesności oraz sposobów ich przedstawienia w analizowanych dziełach filmowych.
Zajęcia mają na celu kształtowanie umiejętności krytycznej analizy filmu jako tekstu kultury, w tym oceny języka filmowego i zastosowanych środków artystycznych, a także osadzenia dzieła w szerszym kontekście społecznym, politycznym i kulturowym.
Uczestnicy kursu zapoznają się również z najważniejszymi tendencjami i kierunkami rozwoju kina brazylijskiego ostatnich dekad oraz jego czołowymi twórcami – reżyserami, scenarzystami i aktorami.
Studenci będą również zdobywać podstawową znajomość terminologii, teorii i metodologii z zakresu filmoznawstwa i kulturoznawstwa w języku portugalskim.
Wybór filmów z poniższej listy zostanie przedyskutowany ze studentami na pierwszych zajęciach:
Carlota Joaquina, Princesa do Brasil (1995, reż. Carla Camurati), O que é isso companheiro? (1997, reż. Bruno Barreto), Central do Brasil (1998, reż. Walter Salles), O Auto da Compadecida (2000, reż. Guel Arraes), Abril Despedaçado (2001, reż. Walter Salles), Cidade de Deus (2002, reż. Fernando Meirelles), Amarelo manga (2002, reż. Cláudio Assis), O Invasor (2002, reż. Beto Brant), Ano em que meus pais saíram de férias (2006, reż. C. Hamburger), Estômago (2007, reż. M. Jorge), Tropa de Elite (2007, reż. Reż. José Padilha), Linha de passe (2008, reż. Walter Salles, Daniela Thomas), O Som ao Redor (2012, reż. Kleber Mendonça Filho), Que horas ela volta? (2015, reż. Ana Muylaert), Açúcar (2017, reż. R. Pinheiro, S. Oliveira), Bacurau (2019, reż. K. Mendonça Filho, J. Dornelles), A Vida Invisível (2019, reż. Karim Aïnouz).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
• podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej, ze szczególnym uwzględnieniem materiałów filmowych;
• kluczowe zjawiska we współczesnej kinematografii brazylijskiej oraz ich powiązania z kontekstem historycznym, społecznym, politycznym i kulturowo-artystycznym;
• najważniejsze tendencje i kierunki rozwoju współczesnego kina brazylijskiego, ich powiązania z zjawiskami z wcześniejszych okresów kinematografii brazylijskiej, a także jego czołowych twórców;
• terminologię, teorię i metodologię (w języku polskim i portugalskim) z zakresu filmoznawstwa i kulturoznawstwa, oraz umiejętność samodzielnego i twórczego oraz ich zastosowanie w krytycznej analizie dzieł filmowych, środków artystycznych i tendencji rozwojowych kina brazylijskiego ostatnich dekad, jak również w przygotowywaniu opracowań na temat filmów, w tym recenzji.
(K_W01, K_W02, K_W03, K_W05, S4K_W01, S4K_W03, S4K_W04, S4K_W05)
Student potrafi:
• Przeprowadzić samodzielnie krytyczną analizę filmów oraz powiązanych z nimi zjawisk kulturowych, społecznych oraz politycznych w Brazylii, wykorzystując w tym celu specjalistyczną terminologię oraz narzędzia właściwe dla analizy filmoznawczej i kulturoznawczej oraz umiejętnie korzystając z literatury krytycznej i opinii innych autorów;
• samodzielnie poszerzać wiedzę i umiejętności w zakresie analizy filmów z perspektywy filmoznawczej i kulturoznawczej, uwzględniając kontekst historyczny, społeczny, polityczny i kulturowy Brazylii;
• wykorzystywać nabyte umiejętności do rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z użyciem terminologii fachowej, a także do prowadzenia dyskusji oraz komunikowania się w języku polskim i portugalskim w zakresie tematyki kursu.
(K_U01, K_U03, K_U06, S4K_U01, S4K_U02, S4K_U03, S4K_U06)
Student jest gotów do:
współdziałania w grupie i przyjmowania w niej różnych ról (K_K01, S4K_K01);
rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem przyszłego zawodu (K_K01, S4K_K02).
Kryteria oceniania
Ocenie zostaną poddane następujące elementy: przygotowanie do zajęć na podstawie wskazanych tekstów, aktywne uczestnictwo w dyskusjach, pisemna recenzja jednego wybranego filmu.
Ilość dopuszczalnych nieobecności nieusprawiedliwionych: 1 blok zajęciowy (2x 1,5h)
Literatura
Bentes, Ivana. O espetáculo do Contradiscurso. in: Folha de S. Paulo (suplemento Mais!), 2002.
Bentes, Ivana. Sertões e favelas no cinema brasileiro contemporâneo: estética e cosmética da fome. ALCEU, 8, no.15 , 2007.
Golgman, Flávio. O Brasil Traduzido no Cinema. in: Madeira, Angélica & Veloso, Mariza (orgs.) Descobertas do Brasil. Brasília: UnB, 2001.
Marques, Yannara Negre. O Filme como Reprodução da Realidade. Análise Textual, Temática e Interpretativa Do Livro “O Que É Cinema” de Jean-Claude Bernardet. In: Revista Pesq. Art. O Mosaico, n. 12, Curitiba, 2015.
Nagib, Lúcia. Além da diferença: a mulher no Cinema da Retomada. In: Devires, Belo Horizonte, v. 9, n. 1, 2012.
Oricchio, Luis Zanini. Cinema de Novo. Um balanço crítico da retomada. São Paulo: Estação Liberdade, 2003. [wybrane fragmenty]
Penafia, Manuela. Análise de Filmes - conceitos e metodologia(s). In: Atas do VI Congresso SOPCOM, 2009.
Pietrzak, Jarosław. Smutki tropików. Współczesne kino Ameryki Łacińskiej jako kino polityczne. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, 2016. [wybrane fragmenty]
Prysthon, Angela; Carrero, Rodrigo. Da periferia industrial à perifeira fashion: Dois momentos do cinema brasileiro e a espetacularização da cultura. ECO-PÓS- v.5, n.2, 2002.
Ramos, Fernão Pessoa. Breve Panorama do Cinema Novo. in: Revista Olhar. n.4., 2000.
Wywiady z reżyserami i aktorami dostępne w serwisie Youtube.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: