Aktualne tendencje w teatrze hiszpańskim 3305-ATTH-01
W trakcie zajęć zostaną omówione najnowsze tendencje, które można zaobserwować w teatrze i dramaturgii hiszpańskiej ostatnich dwóch dekad XX w. oraz w XXI w. Zajęcia poświęcone są nie tylko prześledzeniu zmian i procesów, które można zaobserwować na scenie hiszpańskiej; ich równoważną i integralną częścią jest rozwój umiejętności analityczno-krytycznych, opracowaniu swoistego aparatu metodologicznego.
Choć nieodzowny będzie namysł nad formalnymi aspektami analizowanych dzieł, istotnym punktem będzie analiza treści, jej związków z rzeczywistością, rozumianą jako jako konkretny moment społeczno-polityczny.
Analizowane będą nie tylko teksty dramatyczne, lecz także spektakle teatralne, co doprowadzi do ciekawej refleksji dotyczącej dramatyczności i/lub teatralności analizowanych dzieł, jak także kwestii wystawienia tekstu dramatycznego na scenie.
Na zajęciach omawiane będą następujące zagadnienia:
1. Podstawowe pojęcia związane z praktyczną analizą dzieła dramatycznego oraz widowiska teatralnego:
struktura dramatu, akcja dramatyczna, czas dramatyczny a czas spektaklu, przestrzeń dramatyczna a przestrzeń sceniczna, relacja aktor – widz, itd.
2. Najnowsza twórczość dramatyczna: „Pokolenie Bradomín” oraz “Dramaturgia wschodząca” (los dramaturgos emergentes). Tekst dramatyczny, a teatr na przełomie XX i XXI wieku.
3. Hybrydyzacja sztuk w dramacie i teatrze.
4. Nowy paradygmat: przejście od teatru dramatycznego do postdramatycznego.
5. Postmodernizm w dramacie i teatrze hiszpańskim.
6. Krytyka społeczna - między esperpento, a nowym realizmem.
7. W stronę refleksji „meta” – teatr i dramat we własnym zwierciadle.
8. Współczesny teatr hiszpański, a nowe media i nowe technologie
9. Dramaturgia kobieca.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Po zakończeniu zajęć student:
• opanował podstawową terminologię i metodologię dotyczącą badań nad teatrem i dramatem (K_W03, K_W03);
• opanował wiadomości dotyczące najnowszych tendencji w teatrze i dramacie hiszpańskim (końca XX i początku XXI wieku), umie usytuować współczesnych twórców w szerszym kontekście (K_W04, K_W05).
Umiejętności
Po zakończeniu zajęć student:
• umie dokonać krytycznego oglądu i oceny zjawisk teatralnych samodzielnej analizy i interpretacji dzieła dramatycznego i teatralnego (K_U01, K_U02;K_U03);
• wykorzystując nabytą wiedzę i narzędzia, potrafi w logiczny sposób przeprowadzić wywód i sformułować argumenty i wnioski dotyczące wartości estetyczno-formalnej dzieła dramatycznego/teatralnego (K_U05, K_U06);
• umie systematyzować wiedzę, monitorować swoje procesy rozumienia treści, wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować informacje z różnych źródeł i tak zebrane przedstawić wyniki swoich badań w formie ustnej i pisemnej (K_U01; K_U04; K_U06).
Kompetencje społeczne
Po zakończeniu zajęć student:
• rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się oraz doskonalenia własnych kompetencji (K_K01);
• jest zainteresowany aktualnymi procesami oraz zjawiskami zachodzącymi w teatrze i dramacie hiszpańskim (K_K03, K_K04).
Kryteria oceniania
Uczestnicy konwersatorium będą oceniani na podstawie obecności (maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione) i aktywności na zajęciach (wywiązywanie się z czytania lektur i/lub obejrzenia fragmentów spektakli, branie udziału w dyskusji).
Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny końcowej jest również sporządzenie pracy pisemnej. Student ma do wyboru jedną z dwóch form:
a) krótki esej (ok. 2-3 strony maszynopisu), w którym student podda analizie wybrany przez siebie aspekt dramatu lub spektaklu lub;
b) napisanie jednej sceny dramatycznej (z praktycznym zastosowaniem wiedzy o budowie dramatu).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Analizowane dramaty:
1. Pallin, Y., Fernandez, J.R., Yagüe J.: 24/7
2. Bezerra, Francisco: Grooming
3. Canosales, Pablo: La boda de tus muertos
4. Garcia, LLàtzer. Viento en las velas,
5. García, Rodrigo: MACBETH Imágenes
6. Mayorga, Juan: Hamelin
7. Blasco, Lola: Siglo mío, bestia mía
8. Bezerra, Francisco: El pequeño poni
9. Rojano, Antonio: Supernova
10. Escabias, Juana: La fiesta
11. Belbel, Sergi: Después de la lluvia
Analizowane spektakle:
Bezerra, Francisco: Grooming (reż. José Luis Gómez)
García, Rodrigo: Gólgota Picnic (reż. Gerardo Vera)
Conejero, Alberto: La piedra oscura (reż. Pablo Messiez)
Liddell, Angélica: El año de Ricardo (reż. Angélica Liddell)
Wybrana literatura teoretyczna:
Balme, Christopher: Wprowadzenie do nauki o teatrze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002.
Borowski, M., Sugiera, M.: Elementy dramatu analizy diagnostyczne, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2009.
Borowski, Mateusz: In Search for the Real. New Developments of the European Playwriting of the 1990s, Księgarnia Akademicka, Kraków, 2007.
Fischer-Lichte, Erika: Teatr i teatrologia: podstawowe pytania, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław, 2012.
Gabrielle, John P.: Lecturas globales del teatro español del siglo XXI, Espiral Hispano-Americana, Ed. Fundamentos, Madrid, 2014.
Pavis, Patrice: Diccionario del teatro: [dramaturgia, estética, semiología], Paidós, Barcelona, 2002.
Pavis, Patrice: Współczesna inscenizacja. Źródła, tendencje, perspektywy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011.
García Barrientos, José Luis: Cómo se comenta una obra de teatro ensayo de método, Sintesis, Madrid, 2001.
Grillo Torres, María Paz: Compendio de teoría teatral, Biblioteca Nueva, Madrid, 2004.
Lehmann, Hans-Thies: El teatro posdramático: una introducción, trad. Paula Riva. Telefondo. Revista de teoría y crítica teatral, 12: 1-19, 2010.
Ragué-Arias, María José: El teatro de fin de milenio en España (De 1975 hasta hoy), Ariel, Barcelona, 1996.
Dramaty, opracowania, artykuły dostępne są bądź w zasobach bibliotecznych, bądź znajdują się w wolnym dostępie on-line. Trudniej dostępne materiały (zwłaszcza dramaty) są w formie kserówek (fragmenty), dostępne w materiałach podręcznych biblioteki iberystycznej.
Prowadzący zastrzega sobie prawo do modyfikacji listy omawianych lektur w zależności od zainteresowań uczestników kursu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: