Aktualne tendencje w literaturze brazylijskiej i krajów afrykańskich jęz. portugalskiego 3305-ATLB-1U
Zajęcia poświęcone są charakterystyce i analizie głównych prądów, tendencji i dzieł literackich we współczesnej Brazylii. Omawiane i analizowane będą następujące tendencje literackie: regionalizm na podstawie twórczości João Guimarães Rosa oraz João Cabrala de Melo Neto, proza kobieca (Clarice Lispector, Lygia Fagundes Telles), poezja śpiewana, brutalizm (Rubem Fonseca), dyskurs pamięci (Chico Buarque).
W drugiej części zajęć zostanie przeprowadzona krytyczna lektura i analiza tekstów autorów afrykańskich pochodzących z Angoli, Mozambiku, z Wysp Zielonego Przylądka, z Wyspy Świętego Tomasza i Książęcej oraz z Gwinei Bissau w perspektywie badań postkolonialnych i transkolonialnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
Słuchacz posiada pogłębioną wiedzę o głównych tendencjach i nurtach literackich we współczesnej Brazylii (1940-2012) i Afryce Portugalskiej (po 1975 r.). Zna dzieła reprezentatywnych autorów brazylijskich i afrykańskich.Zna na poziomie rozszerzonym terminologie nauk humanistycznych oraz terminologię używaną w opisie literatury. Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu literaturoznawstwa oraz szczegółową wiedzę dotyczącą współczesnej literatury brazylijskiej i literatur afrykańskich języka portugalskiego niezbędną do przeprowadzenia pogłębionych analiz dzieł literackich (H2A_W01, H2A_W02, H2A_W03, H2A_W04, H2A_W07)
Umiejętności:
Umie jasno zdawać sprawę z trudnych i abstrakcyjnych zagadnień, rozumie ich wzajemne relacje. Umie systematyzować i oceniać krytycznie poznawane treści. Umie analizować dzieła literackie uwzględniając rolę kultury i uwarunkowań historyczno-polityczno-społecznych w których powstały i które reprezentują.
Uczestnik kursu rozumie, analizuje i interpretuje teksty literackie w języku portugalskim. Klasyfikuje omawiane dzieła literackie według gatunku, nurtu oraz tendencji który reprezentują wskazując specyfikę kulturową i elementy wyróżniające literaturę brazylijską i afrykańską na tle światowej oraz portugalskojęzycznej. Potrafi umiejscowić omawiane dzieła w określonych warunkach historycznych, społecznych i kulturowych. Konstruuje i wyraża własne, krytyczne zdanie na temat omawianych dzieł. Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować uzyskane informacje. Posiada umiejętności badawcze i analityczne. Umie samodzielnie zdobywać wiedzę. Potrafi sprawnie posługiwać się ujęciami teoretycznymi (H2A_U01, H2A_U02, H2A_U03, H2A_U04, H2A_U05, H2A_U06, H2A_U010
Kompetencje społeczne:
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy. Posiada pogłębione kompetencje społeczne. Potrafi określić priorytety służące realizacji wyznaczonego celu (H2A_K01, H2A_K02, H2A_03)
Kryteria oceniania
1. obecność – maksymalnie dwie nieobecności nieusprawiedliwione.
2. aktywność na zajęciach – 20% oceny końcowej.
3. egzamin pisemny – 80% oceny końcowej.
Ocena końcowa z przedmiotu to średnią ocen uzyskana z zajęć prowadzonych przez dr Renatę Diaz-Szmidt oraz mgr Olgę Bagińską-Shinzato.
Literatura
Bosi, A.(1978): História concisa da literatura brasileira. São Paulo,Cultrix.
Rosa Guimaraes, J. (1988): Primeiras estórias. Rio de Janeiro, Editora Nova Fronteira.
Fagundes Telles, L. (2009): Pomba enamorada ou uma história de amor e outros contos escolhidos. Porto Alegre, L&PM.
Candido, A.; Castello, J.A.(1968): Presença da Literatura Brasileira, 3 Modernismo. São Paulo, DIFEL.
Castro, J. de (1968): Ludzie i kraby. Warszawa, Ksiazka i wiedza.
Castro, J. de (1948): A geografia da fome. Rio de Janeiro, Empresa Gráfica "O Cruzeiro".
Melo Neto, João Cabral de (1978): Antologia poética. Rio de Janeiro, Livraria José Olympio Editora.
Vinicius de Moraes http://www.viniciusdemoraes.com.br/
Chico Buarque de Hollanda http://www.chicobuarque.com.br/
W części afrykańskiej:
• Pepetela, Predadores, Luanda: Ed. Nzila, 2005.
• Mia Couto, Venenos de deus, remédios do diabo : as incuráveis vidas de Vila Cacimba, Lisboa: Caminho, 2008.
• Mia Couto, Jesusalém, Lisboa: Caminho, 2009.
• João Paulo Borges Coelho, As visitas do Dr. Valdez, Lisboa: Caminho, 2004.
• João Paulo Borges Coelho, As duas sombras do rio, Lisboa: Caminhio, 2004.
• João Paulo Borges Coelho, Índicos indícios. 1, Setentrião : estórias, Lisboa: Caminho, 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: