Analiza krytyczna utworów 3305-AKU-01
Zajęcia zaczną się od krótkiego wprowadzenia do znaczenia muzyki i jej relacji z cenzurą podczas dyktatury wojskowej w Brazylii. Następnie przejdziemy do szczegółowych analiz tekstów piosenek takich autorów jak Chico Buarque, Raul Seixas, Elis Regina i inni autorzy znani ze swojej twórczości zaangażowanej społecznie. Wspólnie zastanowimy się nad okolicznościami publikacji wybranych utworów oraz tym, jak ich treść odnosiła się do brazylijskiej rzeczywistości podczas reżimu i cenzury.
Przeanalizowane zostaną utwory o takiej tematyce jak:
- formy represji społeczeństwa,
- sytuacja mniejszości seksualnych,
- propaganda dobrobytu,
- inne tematy wybrane podczas zajęć przez prowadzącego i studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zajęciach student:
- posiada szczegółową wiedzę odnośnie zaangażowania muzyki z okresu dyktatury wojskowej w kwestie społeczne i polityczne w Brazylii,
- potrafi identyfikować, analizować i interpretować informacje zawarte w utworach, zarówno wyraźnie widoczne, jak i te stanowiące ich "drugie dno",
- rozumie w jaki sposób funkcjonowała w Brazylii cenzura oraz jaki miała wpływ na brazylijską rzeczywistość, szczególnie tę kulturową,
- umie płynnie wypowiedzieć się w języku portugalskim na temat opracowanych podczas zajęć zagadnień,
- potencjalnie zyskał nowe inspiracje i pomysły własnych tematów prac naukowych.
Kryteria oceniania
W skład zaliczenia wchodzą trzy elementy:
- obecność na zajęciach,
- aktywny udział w dyskusji i lektura polecanych tekstów,
- prezentacja zaliczeniowa polegająca na przygotowaniu utworu i omówienie go na forum grupy w wybranej przez studenta formie.
Literatura
GAWRYCKI, Marcin Florian. Muzyczne Wojny: Brazylijska muzyka popularna w czasie dyktatury (1964-1985). 1. ed. Warszawa: Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego, 2017.
BERG, Creuza. Mecanismos do Silêncio: censura e expressões artísticas no regime militar (1964-1984). 1. ed. Rio de Janeiro: Autografia Edição e Comunicação Ltda., 2019.
GONÇALVES, Renato. Nós Duas: As representações LGBT na canção brasileira. 1. ed. São Paulo: Lápis Roxo, 2016.
STROUD, Sean. Musical Nationalism and the ‘Cultural Invasion’ Debate. In: STROUD, Sean. The Defence of Tradition in Brazilian Popular Music: Politics, Culture and the Creation of Música Popular Brasileira. 1. ed. New York: Ashgate Publishing, 2008. cap.1.
NAPOLITANO, Marcos. A MPB sob Suspeita: a Censura Musical Vista Pela Ótica dos Serviços de Vigilância Política (1968-1981). Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 24, ed. 47, p. 103-126, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: