Historia literatury francuskiej - Średniowiecze i XVI w. Iz - Wybrane zagadnienia 3304-1DZ1O-HLF1-029
Wykład przeznaczony dla studentów I roku (pierwszego stopnia) dla grup z zaawansowaną
znajomością języka francuskiego, prowadzony jest w języku francuskim. Wykład jest
przedmiotem obowiązkowym a zatem obowiązkowa jest obecność, dopuszczalne dwie
nieobecności (nieusprawiedliwione).
Wykład ma na celu zapoznanie studentów z najciekawszymi zjawiskami literackimi
francuskiego Średniowiecza i Renesansu w świetle najnowszych badań z naciskiem
położonym na nowatorskie spojrzenie na zagadnienia charakterystyczne dla literatur
dawnych. Wykład stanowi wprowadzeniem do zagadnień literatury francuskiej Średniowiecza
i Renesansu i uczula studentów na specyfikę omawianych okresów literackich. Nakreślone
zostanie tło społeczno-kulturowe epok oraz będą omawiane najważniejsze prądy filozoficzno-
estetyczne wraz z ich głównymi przedstawicielami. Zostaną wyjaśnione podstawowe pojęcia
literackie i zaprezentowane najważniejsze gatunki literackie oraz autorzy.
Przedstawiona tematyka jest sproblematyzowana (m. in. przekaz ustny a literatura, status
autora, ewolucja gatunków, scholastyka a humanizm renesansowy) i studenci poznają
zjawiska w ich dynamice a nie jako pojęcia statyczne i jednowymiarowe.
Niektóre tematy omawiane na wykładzie:
-Chansons de geste - epos rycerski w Średniowieczu – ideał rycerza, ideał władcy;
-Trubadurzy i truwerzy - liryka prowansalska i liryka północy;
-Ideał miłości dwornej i „materia bretońska” (Tristan i Izolda, Lais Marie de France);
-Powieść arturiańska (Chrétien de Troyes);
-Poezja liryczna w XV w.: Christine de Pisan, Charles d’Orléans, Villon;
-Renesans i humanizm, główne pojęcia
-Główne nurty poezji renesansowej: Wielcy Retorycy, Clément Marot, szkoła lyońska
(Maurice Scève, Louise Labé),
-Plejada (Joachim Du Bellay, Ronsard);
-Szesnastowieczni prozatorzy: Rabelais i Małgorzata z Nawarry;
-Nowy gatunek – Próby Michela de Montaigne.
Szczegółowy program wykładu zostanie przedstawiony na pierwszym spotkaniu.
-Wszyscy studenci muszą posiadać adres ...@student.uw.edu.pl
Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu. stacjonarnie.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po pozytywnym zakończeniu zajęć, student:
A/-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu literatury dawnej.
- zna najważniejsze zjawiska historii literatury francuskiej średniowiecznej i renesansowej
-zna podstawowe pojęcia i odpowiadające im terminy używane do opisu
języka, literatury i kultury (K_W03),
-ma usystematyzowaną wiedzę o podstawowych procesach zachodzących w
obszarach języka, literatury i kultury (K_W04),
-ma elementarną wiedzę o metodologii badań nad językiem, literaturą i
kulturą (K_W05),
-ma wiedzę z zakresu kultury Francji oraz krajów francuskojęzycznych (K_W12),
B/- umie korzystać z różnych źródeł drukowanych oraz z nowoczesnych technologii informacyjnych, aby uzyskać niezbędne informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej.
- umie selekcjonować, analizować, oceniać, i użytkować znalezione informacje w zakresie literatury średniowiecznej i renesansowej i wykorzystywać je we własnej praktyce interpretacyjnej,
-umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze
kierując się wskazówkami nauczyciela/opiekuna naukowego (K_U03),
-posiada podstawowe umiejętności badawcze, obejmujące analizę problemów
badawczych, formułowanie hipotez, dobór metod badawczych, opracowanie i
prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w dyskusji na
zajęciach i przygotowania własnych prac z zakresu filologii romańskiej (K_U02), K_U08
C/-potrafi przyjąć postawę otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych
oraz posiada umiejętność komunikacji w środowisku wielokulturowym (K_K04)
-ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego
studiowanego regionu, kraju, Europy (K_K07)
Kryteria oceniania
Do egzaminu zostaną dopuszczeni studenci, którzy spełnią kryteria wymaganych obecności na wykładzie. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Wykład kończy się egzaminem pisemnym w formie testu, w sali.
Literatura
1. P.-Y. Badel, Introduction à la vie littéraire du Moyen Age, Paris, 1969;
2. D. Poirion, Précis de littérature française du Moyen Age, Paris, 1983;
3. M. Zink, Introduction à la littérature française du Moyen Age, Paris, 1993;
4. M. Bideaux, A. Tournon, H. Moreau, Histoire de la littérature française du XVIe siècle, Nathan, 1991.
5. Brunel, Y. Bellenger, D. Couty, Ph. Sellier, M. Truffet, Histoire de la littérature française, Bordas, 1972.
6. J. Cornette, Chronique de la France moderne. Le XVIe siècle, SEDES, Paris, 1995.
8. M.-L. Demonet-Launay, XVIe siècle, 1460-1610, Bordas, 1987.
9. A. Jouanna, La France du XVIe siècle, PUF, Paris, 1996.
10. A. Jouanna, J. Boucher, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire des guerres de religion, Robert Laffont, Paris, 1998.
11. A. Jouanna, P. Hamon, D. Biloghi. G. Le Thiec, La France de la Renaissance. Histoire et dictionnaire, Robert Laffont, Paris, 2001.
12. Littérature française, coll. de poche, Arthaud, 1984.
13. D. Ménager, Introduction à la vie littéraire du XVIe s., Dunod, 1997.
14. F. Lestringant, J. Rieu, A. Tarrete, Littérature française du XVIe siècle, "Premier cycle ", PUF, Paris, 2000.
15. Précis de littérature française du XVIe s., sous la dir. de R. Aulotte, PUF, 1991.
16. Philippe Desan, Montaigne. Penser le social, Odile Jacob, Paris, 2018.
17. Philippe Desan, Montaigne. Une biographie politique, Odile Jacob, Paris, 2014.
18. Jean-Marie Le Gall, Défense et illustration de la Renaissance, PUF, Paris, 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: