Zasadnicza praktyka dydaktyczna – I i III etap edukacyjny (kształcenie nauczycieli) 3302-ZPD3I-L
Nadrzędnym celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest
zdobywanie doświadczenia związanego z pracą dydaktyczno-
wychowawczą nauczyciela języka niemieckiego i konfrontowanie
nabytej wiedzy z zakresu (glotto)dydaktyki z rzeczywistością
pedagogiczną na wszystkich etapach edukacyjnych.
Ogólnym celem Zasadniczej praktyki dydaktycznej jest wykorzystanie
zdobytej wiedzy i umiejętności podczas samodzielnej realizacji
wyznaczonych zadań, pogłębianie refleksji (glotto)dydaktycznej
wobec sytuacji dydaktycznych i wychowawczych w szkole
(ewentualnie również w przedszkolu), a także doskonalenie
umiejętności dokumentowania i ewaluacji własnej pracy. Zasadnicza
praktyka dydaktyczna obejmuje poznanie (w kontekście nauczania
języka niemieckiego): zadań dydaktycznych realizowanych przez
szkoły (ewentualnie również przedszkola), sposobów funkcjonowania
oraz organizacji pracy dydaktycznej placówek systemu oświaty oraz
rodzajów dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w
szkołach.
W ramach Zasadniczej praktyki dydaktycznej student planuje i
przeprowadza pod nadzorem nauczyciela-opiekuna z ramienia danej
placówki serię lekcji języka niemieckiego lub zajęć dydaktycznych z
języka niemieckiego oraz analizuje, przy pomocy opiekuna praktyk z
ramienia danej placówki oraz nauczycieli akademickich prowadzących
zajęcia w zakresie przygotowania glottodydaktycznego sytuacje i
zdarzenia dydaktyczno-pedagogiczne zaobserwowane lub
doświadczone w czasie praktyk. Praktyka bazuje na skutecznym
współdziałaniu z nauczycielem-opiekunem praktyk z ramienia danej
placówki i nauczycielami akademickimi w celu poszerzania wiedzy
dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności dydaktyczno-
wychowawczych w zakresie nauczania języka niemieckiego na
wszystkich etapach edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
kształcenia:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę
systemu oświaty;
D.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej
szkoły lub placówki
systemu oświaty;
D.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej
w szkole lub placówce systemu oświaty.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej
nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i
przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować
stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz
wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania
uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
D.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk
zawodowych serię lekcji lub zajęć;
D.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz
nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie
przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia
pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.2.K1. skutecznego współdziałania z nauczycielem-opiekunem
praktyk z ramienia danej szkoły oraz z nauczycielami akademickimi w
celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania
umiejętności wychowawczych - w tym szczególnie w zakresie
nabywania umiejętności do nauczania języka niemieckiego na
wszystkich etapach edukacyjnych.
Kryteria oceniania
oceniania:
Ocena Zasadniczej praktyki (glotto)dydaktycznej - I-III etap
edukacyjny jest dokonywana na podstawie:
1) dokumentacji formalnej: Dziennik praktyk (zawierający
potwierdzenie z pieczęcią placówki, opis zrealizowanej praktyki w
formie Kart tygodniowych podpisanych przez nauczyciela-opiekuna z
ramienia szkoły i przez studenta-praktykanta, Opinie nauczycieli
opiekunów oraz Kartę samooceny studenta) oraz Arkusz oceny lekcji
pokazowej;
2) dokumentacji (glotto)dydaktycznej: Portfolio (zawierające
scenariusze lekcji języka niemieckiego oraz arkusze obserwacyjne w
języku niemieckim wraz z materiałami pomocniczymi do każdego
obserwowanego lub realizowanego aspektu (glotto)dydaktycznego, w
tym 6 scenariuszy lekcji języka niemieckiego i 3 arkusze
obserwacyjne w języku niemieckim przedkładane do oceny w IG UW)
oraz
3) udziału w zajęciach Dydaktyka - wykład oraz aktywności na
zajęciach Dydaktyka - ćwiczenia i Dydaktyka - warsztaty.
Na zakończenie ma miejsce ewaluacja ustna z opiekunem praktyk
pedagogicznych z ramienia IG UW. Ocena końcowa odnotowywana
jest w Dzienniku praktyk danego studenta oraz w systemie USOS.
Szczegółowe zasady określa regulamin Zasadniczej praktyki
dydaktycznej w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu
Warszawskiego.
Wszystkie sprawy wątpliwe, związane z realizacją Zasadniczej
praktyki dydaktycznej powinny być rozstrzygane w porozumieniu z
opiekunem praktyk pedagogicznych z ramienia IG UW.
W uzasadnionej sytuacji możliwa jest forma zdalna lub hybrydowa.
Praktyki zawodowe
Merytorycznym warunkiem uzyskania zaliczenia Zasadniczej praktyki
dydaktycznej jest rzetelne zrealizowanie 90 godzin praktyki dydaktycznej
o charakterze aktywnym z elementami obserwacji, obejmujących przede
wszystkim planowanie i prowadzenie zajęć języka niemieckiego oraz
częściowo obserwację w min. 2 dowolnych placówkach do wyboru:
szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej lub ewentualnie w
przedszkolu.
Literatura
Bimmel, P./ B. Kast/ G. Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen.
Fernstudieneinheit. Goethe Institut: München 1993.
Böhmann, M. /Schäfer-Munro, R.: Kursbuch Schulpraktikum. Beltz
Verlag: Weinheim und Basel 2008.
Butzkamm, W.: Unterrichtssprache Deutsch. Wörter und Wendungen
für Lehrer und Schüler. Deutsch als Fremdsprache. Hueber: Ismaning
2000.
Dzierzgowska, I.: Jak uczyć metodami aktywnymi. Fraszka
Edukacyjna: Warszawa 2004.
Gehring, W.: Fremdsprache Deutsch unterrichten. Verlag Julius
Klinkhardt: Bad Heilbrun 2018.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Verlag Moritz Diesterweg; Frankfurt am
Main 1991.
Iluk, J.: Polsko-niemiecki słownik wyrażeń i zwrotów lekcyjnych.
WSiP: Warszawa 1993.
Janicka, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych I
etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Jaroszewska, A.: Budowanie przyjaznego środowiska wspierającego
efektywną naukę języków obcych. Ośrodek Rozwoju Edukacji:
Warszawa 2014.
Karpeta-Peć, B./ J. Sobańska-Jędrych/ M. Torenc: Rozwijanie
uzdolnień językowych u uczniów w szkole. Ośrodek Rozwoju
Edukacji: Warszawa 2013.
Karpeta-Peć, B./ J. Peć: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków
obcych III etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Kleban, M.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych II
etapu edukacyjnego. ORE: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka
Edukacyjna: Warszawa 2005.
Komorowska, H.: Skuteczna nauka języka obcego. CODN: Warszawa
2009.
Komorowska, H.: Nauka języka obcego w perspektywie ucznia.
Oficyna Wydawnicza Łośgraf: Warszawa 2011.
Peć, B.: Otwarte formy uczenia się języków obcych. Oficyna
Wydawnicza Impuls: Kraków 2021.
Meyer, H.: Was ist guter Unterricht? Sonderausgabe. Cornelsen
Scriptor: Berlin 2004.
Storch, G.: Deutsch als Fremdsprache – eine Didaktik. Fink Verlag:
München 1999.
Zawadzka, E.: Nauczyciele języków obcych w dobie przemian.
Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Kraków 2004.
Czasopisma: Fremdsprache Deutsch (np. 58/2018:
Unterrichtssprache Deutsch), Deutsch (np. 5-10, nr 53/2017:
Unterrichtssprache erwerben), Języki Obce w Szkole, Primar i inne.
Podręczniki do nauki języka niemieckiego dopuszczone przez MEiN do
użytku szkolnego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: