Wprowadzenie do językoznawstwa 3302-WJ1-Z
Głównym celem konwersatorium jest zapoznanie się z refleksjami na temat systemu i użycia języka naturalnego. Studenci dowiadują się, czym jest język, jak jest zbudowany oraz jaką role pełni on w procesie komunikowania. Poznaje on także podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa, jak system, komunikacja, język, gramatyka, znak, znaczenie oraz główne subdyscypliny językoznawcze, jak socjolingwistyka, etnolingwistyka, pragmalingwistyki, kognitywistka, lingwistyka tekstu i dyskursu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- ma podstawową wiedzę z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru językowego. Zna jego miejsce i znaczenie oraz specyfikę
przedmiotową i metodologiczną.
- Zna podstawową terminologię gramatyczną i słownictwo umożliwiające komunikację w języku niemieckim oraz jest świadomy interferencji między językiem ojczystym i niemieckim.
- Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu języka krajów niemieckiego obszaru
językowego.
Kryteria oceniania
Końcowy test pisemny
Literatura
Grzegorczykowa Renata (2007): Wstęp do językoznawstwa, Warszawa.
Morciniec Norbert (2020): Wprowadzenie do językoznawstwa niemieckiego, Wrocław.
Kuczyński Ewdwad, Mackiewicz Jolanta (2011): Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia. Gdańsk.
Pittner Karin (2016): Einführung in die germanistische Linguistik. Wiesbaden.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: