Teoria i metodologia badań literackich 3302-TMB3-Z
Zajęcia pogłębiające i rozwijające znajomość koncepcji teoretycznoliterackich. Na podstawie tekstów teoretycznych, filozoficznych lub eseistycznych omawiane są konkretne podejścia literaturoznawcze (np. postkolonializm, queer, teoria dyskursu itp.). Wybór lektur każdorazowo określa osoba prowadząca seminarium. Oprócz tekstów teoretycznych pojawiać się mogą teksty literackie jako ilustracja do omawianych zagadnień. Zajęcia mają charakter autorski.
Obowiązki studentów: samodzielna lektura materiału zadanego przez wykładowcę, dyskusja podczas zajęć, prezentacje, ew. praca pisemna.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i zaliczeniu zajęć absolwent zna i rozumie:
-- historię literatury krajów niemieckiego obszaru językowego, podstawy komparatystyki literackiej, K_W02,
-- teorie i metodologię z zakresu nauki o literaturze, komparatystyki kulturowej i literackiej, K_W05,
-- powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki, K_W07,
podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie nauki o kulturze i literaturze oraz w zakresie komparatystyki kulturowej i literackiej,
K_W08,
Absolwent potrafi
-- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej K_U01,
rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym K_U03,
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym lub pisemnym (formę każdorazowo określa prowadzący daną grupę)
Ocenie podlega przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, ewentualnie krótkie prezentacje wybranych tematów. Prowadzący może przeprowadzać testy śródsemestralne lub zadać pracę zaliczeniową.
Dopuszczalne są dwie nieobecności bez względu na przyczynę, każda kolejna musi zostać zaliczona w formie określonej przez prowadzącego.
Zwolnienie lekarskie nie zwalnia ze znajomości materiału.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Proponowane podręczniki:
Doris Bachmann-Medick "Cultural Turns"
A. Burzyńska/M.P. Markowski "Teorie literatury"
Jonathan Culler: Literaturtheorie. Stuttgart 2002.
Manon Maren-Grisebach: Methoden der Literaturwissenschaft. Stuttgart 1985.
Jochen Vogt: Einleitung zur Literaturwissenschaft. Paderborn 2004
Simone Winko u. Tilmann Köppe: Neuere Literaturtheorien. W internecie 2008.
Matias Martinez, Michael Scheffel: Einführung in die Erzähltheorie. München 2000.
Stefan Neuhaus: Grundriss der Literaturwissenschaft. Tübingen 2003.
Vera Nünning und Ansgar Nünning (Hrg.): Erzählanalyse und Gender Studies. Stuttgart 2004.
Listę konkretnych lektur obowiązujących na danym seminarium odnaleźć można w opisach zajęć w danym cyklu dydaktycznym lub zostanie ona udostępniona studentom na początku semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: