Psychologia (uprawnienia pedagogiczne) 3302-PPED2nb-Z
Celem ćwiczeń jest refleksja nad treściami wprowadzonymi na wykładzie z psychologii dla nauczycieli oraz elaboracja wybranych zagadnień z psychologii poprzez dyskusję inspirowaną wskazaną lekturą i przykładami z realnych sytuacji szkolnych. Kolejne zagadnienia: Psychologia jako nauka służebna w pracy nauczyciela języka niemieckiego; rola i powinności nauczyciela jako osoby kierującej uczeniem się uczniów i jako wychowawcy; trudności psychologiczne roli nauczyciela a wypalenie zawodowe; radzenie sobie ze stresem; uczeń jako podmiot uczenia się – kompetencje poznawcze i meta-poznawcze, syndrom nieadekwatnych osiągnięć szkolnych; uczeń jako członek grupy – popularność a pozycja w grupie, akceptacja i odrzucenie przez rówieśników; uczeń w kolejnych fazach życia – potrzeby, wyzwania, kryzysy i zachowania problemowe ucznia oraz trudności wychowawcze; rodzina jako system i jako środowisko pierwotnej socjalizacji; interakcyjne podejście do wychowania w rodzinie; czynniki wpływające na postrzeganie ucznia przez nauczyciela i nauczyciela przez uczniów, budowanie relacji nauczyciel-uczeń i rola komunikacji w tym procesie; współpraca nauczyciela z rodzicami, innymi nauczycielami i psychologiem szkolnym (z poradnią psychologiczno-pedagogiczną).
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to:
- w zakresie wiedzy:
B.1.W1; B.1.W2; B.1.W3; B.1.W4; B.1.W5;
- w zakresie umiejętności:
B.1.U1; B.1.U2; B.1.U3; B.1.U4; B.1.U5; B.1.U6; B.1.U7;
- w zakresie postaw:
B.1.K1; B.1.K2
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem na ocenę na podstawie obecności na zajęciach, aktywności (referaty, prezentacje, projekty) oraz wyniku zaliczenia pisemnego.
*Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Ćwiczenia są elementem przygotowania do odbycia praktyki psychologiczno-pedagogicznej w wymiarze 30h w szkole podstawowej, przedszkolu i szkole ponadpodstawowej.
Literatura
Berk, L. E. (2009) Entwicklungspsychologie. München: Pearson Studium.
Bonar, J. (red.) (2011) Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2011) Leitfaden Schulpraxis. Berlin: Cornelsen.
Einsiedler, W, Götz, M., Hartinger, A u.a. (Hrsg.) (2014) Handbuch der Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Fontana, D. (2001) Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Spółka.
Friedmann, H. S., Schustack, M. W., Persönlichkeitspsychologie und Differentielle Psychologie. München: Pearson Studium.
Jaroszewska, A. (2007) Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Wrocław: Atut.
Komorowska, H. (red.) (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lohaus, A., Vierhaus M. (2015), Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. Berlin und Heidelberg: Springer-Verlag.
Mazur, J. E. (2006), Lernen und Verhalten. München: Pearson Studium.
Mietzel G, (2002), Wege in die Entwicklungspsychologie – Kindheit und Jugend. Weinheim: Beltz.
Mietzel, G. (2007) Pädagogische Psychologie des Lernens und Lehrens. Göttingen: Hogrefe.
Woolfolk, A. (2008) Pädagogische Psychologie. München: Pearson Studium.
Zawadzka, E. (2004) Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls.
Zawadzka-Bartnik, E. (2010) Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls.
Zimbardo, P. G., Gerrig, R. J. (2008). Psychologie. München: Pearson Studium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: