Kulturoznawstwo: Kultura i sztuka w krajach niemieckojęzycznych 3302-KZ2cw-L
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z problematyką kulturalną krajów niemieckojęzycznych oraz syntetyczne przedstawienie
zasadniczych etapów w rozwoju sztuki na niemieckim obszarze językowym z uwzględnieniem takich aspektów jak: główne tendencje,
centra, artyści, dzieła.
- początki sztuki na niemieckim obszarze językowym, w tym sztuka germańska oraz wpływ Rzymian i religii chrześcijańskiej na powstanie
sztuki na niemieckim obszarze językowym;
- sztuka Karolingów;
- sztuka romańska;
- sztuka gotycka;
- kultura dnia codziennego w epoce średniowiecza
- renesans;
- barok;
- rokoko;
- kultura i sztuka XIX wieku z uwzględnieniem takich aspektów problematyki, jak klasycyzm, romantyzm, biedermeier, realizm, historyzm,
impresjonizm i symbolizm;
- kultura i sztuka od przełomu wieku XIX i XX po 1945 rok, w tym m.in.: secesja, fowizm, ekspresjonizm, abstrakcja, kubizm, dadaizm,
futuryzm, surrealizm, konstruktywizm, Bauhaus, weryzm, sztuka okresu III Rzeszy;
- kultura i sztuka po 1945 roku.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student ma uporządkowaną wiedzę ogólną obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu historii i nauki o kulturze, literaturze
krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej. Ma elementarną wiedzę dotyczącą relacji Polski z
krajami niemieckiego obszaru językowego.
Ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu historii i nauki o kulturze, literaturze realiach krajów niemieckiego obszaru językowego
jak i komparatystyki kulturowej i literackiej, a także z zakresu komputerowego składu polsko- i niemieckojęzycznych tekstów.
Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z zakresu historii, kultury, literatury krajów niemieckiego
obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi,
paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla historii, nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego oraz
komparatystyki kulturowej i literackiej, w typowych sytuacjach profesjonalnych, jak i do analizowania konkretnych procesów i zjawisk
kulturowych. Potrafi rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego
obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich
znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym. Potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych
kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie historii, kultury, literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz
USOSweb: Szczegóły przedmiotu: 3302-KZ2cw-Z, w cyklu: 2023Z, jednostka dawcy:
Strona 2 z 5 28.11.2023 17:20
komparatystyki kulturowej i literackiej w języku polskim i języku niemieckim. Posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w
języku polskim i języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie historii, kultury, literatury krajów niemieckiego
obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych
źródeł. Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego krajów niemieckiego obszaru językowego.
Uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
Odniesienie do obszarowych efektów kształcenia: H1A_W03; S1A_W03; H1A_W04; S1A_W08; S1A_W09; H1A_U01; H1A_U05;
S1A_U01; S1A_U03; H1A_U07; H1A_U09; S1A_U10; H1A_K05; H1A_K06;
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone są w formie ćwiczeń. Egzamin pisemny w formie testu.
Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki
zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Literatura
- Bachmann-Medick, Doris: Cultural turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbek bei Hamburg 2006.
- Barker, Chris: Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków 2005.
-Cieśla, Michał (Red.): Zur Kulturkunde der Länder des deutschen Sprachraumes. Warszawa 1985.
-Der Brockhaus Kunst. Künstler, Epochen, Sachbegriffe. Mannheim/Leipzig 2001.
-Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Allgemeine Enzyklopädie der Musik. Unter Mitarbeit zahlreicher Musikforscher des In- und
Auslandes herausgegeben von Friedrich Blume. Bd. 1-17. München/Kassel/Basel/London 1989.
-Dietel, Gerhard: Wörterbuch Musik. München 2002.
-Dulewicz, Andrzej: Encyklopedia sztuki niemieckiej. Austria – Niemcy – Szwajcaria. Warszawa 2002.
-Gebhardt, Volker: Schnellkurs. Kunstgeschichte. Deutsche Kunst. Köln 2002.
-Geschichte der bildenden Kunst in Deutschland. Bd. 1-8. München/Berlin/London/New York 2006-2009.
-Günther, Hubertus: Bruckmann’s Handbuch der deutschen Kunst. München 1975.
-Harenberg. Museum der Malerei. 525 Meisterwerke aus sieben Jahrhunderten. Herausgegeben von Wieland Schmied u.a. Dortmund
1999.
-Howarth, Eva: Kunstgeschichte. Malerei vom Mittelalter bis zur Pop-art. Köln 1993.
- Karolak, Czesław / Kunicki, Wojciech / Orłowski, Hubert: Dzieje kultury niemieckiej. Warszawa 2007.
- Kluge, Rolf-Dieter / Świderska, Małgorzata: Zarys historii literatury i kultury niemieckiej. Łódźć 2010.
-Kuhl, Isabel: Schnellkurs. Epochen der Kunst. Köln 2007.
- Kunst-Epochen. Stuttgart 2002.
-Partsch, Susanna: Haus der Kunst. Ein Gang durch die Kunstgeschichte von der Höhlenmalerei bis zum Graffiti. München 2003.
-Suckale, Robert: DuMont Geschichte der Kunst in Deutschland. Von Karl dem Großen bis Heute. Köln 2005.
- Texte zur Kulturtheorie und Kulturwissenschaft. Stuttgart 2010.
-Winzer, Fritz: Das rororo-Sachlexikon der bildenden Kunst. Reinbek 1986.
- Włodarczyk-Kulak, Anita / Kulak Maurycy: Wiedza o kulturze. Bielsko-Biala 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: