Krajoznawstwo niemieckiego obszaru językowego 3302-KN1-Z
Wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego jest przedmiotem nowoczesnym o eklektycznym charakterze łączącym w sobie kilka dziedzin wiedzy i nauki, zaczynając od historii prez geografię, kulturoznawstwo, na aspektach językoznawczych kończąc. Rozkład materiału i odpowiedni dobór tekstów i materiałów źródłowych umożliwia wzajemne przenikanie się i uzupełnianie rozmaitych dziedzin wiedzy. Studenci, uczęszczający na zajęcia z tego przedmiotu, pozyskują wiedzę o realiach Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Zapoznani zostają z transferem kulturowym, różnicami kulturowymi między Polską a danym krajem niemieckojęzycznym, rozwijają tak kompetencje interkulturowe, jak i wzbogacają słownictwo i rozszerzają kompetencje komunikacyjne.
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej znaczenie oraz podstawy komparatystyki kulturowej;
powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki.
Absolwent potrafi: wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej;
rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym.
Absolwent jest gotów do: współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
K_W01, K_W07, K_U01, K_U03, K_K01, K_K02
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność). W trakcie trwania zajęć studenci przygotowują prezentacje, zazwyczaj w grupach, które powstają w oparciu o pięć przestrzeni tematycznych: ogólne informacje geograficzne, aspekty gospodarcze, kulinaria, osobistości, zwyczaje, tradycje i ciekawostki w odniesieniu do poszczegąlnych krajów związkowych czy kantonów. Uzupełnieniem obu semestrów jest test końcowy, który w połączeniu z oboma semestrami stanowi logiczną całość nauczanego przedmiotu.
Literatura
Studenci pracują w oparciu o materiały wskazane przez lektórów, głównie są to źródła internetowe, zatem materiały ogólnie dostępne, uzupełnione o:
- Eine kleine Landeskunde
-Tatsachen über Deutschland
- Landeskunde aktiv
- Landeskunde und interkulturelles Lernen
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: