Krajoznawstwo niemieckiego obszaru językowego 3302-KN1-L
Wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego jest przedmiotem nowoczesnym o eklektycznym charakterze łączącym w sobie kilka dziedzin wiedzy i nauki, zaczynając od historii prez geografię, kulturoznawstwo, na aspektach językoznawczych kończąc. Rozkład materiału i odpowiedni dobór tekstów i materiałów źródłowych umożliwia wzajemne przenikanie się i uzupełnianie rozmaitych dziedzin wiedzy. Studenci, uczęszczający na zajęcia z tego przedmiotu, pozyskują wiedzę o realiach Niemiec, Austrii oraz Szwajcarii. Zapoznani zostają z transferem kulturowym, różnicami kulturowymi między Polską a danym krajem niemieckojęzycznym, rozwijają tak kompetencje interkulturowe, jak i wzbogacają słownictwo i rozszerzają kompetencje komunikacyjne.
W cyklu 2023L:
Zajęcia są podzielone na kilka bloków tematycznych, takich jak geografia, etnologia, polityka historyczna i gospodarka. Polityka historyczna to kolejny obszar, który jest przedmiotem szczególnego zainteresowania. Studenci analizują kluczowe wydarzenia, postacie i ich wpływ na kształtowanie się obecnego krajobrazu politycznego tych krajów. Ponadto, zajęcia te pozwalają zrozumieć unikalne aspekty ich systemów politycznych i procesów decyzyjnych. Etnologia stanowi istotny element zajęć, skupiając się na badaniu tradycji, obyczajów i wartości kulturowych obecnych w Austrii i Szwajcarii. Studenci mają okazję zgłębić tajniki lokalnych zwyczajów, festiwali oraz codziennego życia, co przyczynia się do pełniejszego zrozumienia kontekstu społeczno-kulturowego tych obszarów językowych. W rezultacie, II semestr tego kursu nie tylko umożliwia poszerzenie umiejętności językowych, ale także zachęca do odkrywania bogactwa różnorodności kulturowej i historycznej Austrii i Szwajcarii. Dzięki zintegrowanemu podejściu do geografii, polityki historycznej i etnologii, studenci zdobywają głębszą wiedzę, która pozwala im lepiej zrozumieć kontekst społeczny i kulturowy tych fascynujących regionów. |
Rodzaj przedmiotu
proseminaria
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:
- specyfikę kultury krajów niemieckiego obszaru językowego i jej znaczenie oraz podstawy komparatystyki kulturowej;
- powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki;
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej;
student potrafi:
- rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury, procesów i zjawisk kulturowych, właściwych dla krajów niemieckiego obszaru językowego oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem typowych metod, w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym;
student jest gotów do:
- współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania;
- uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form.
K_W01, K_W07, K_U01, K_U03, K_K01, K_K02
Kryteria oceniania
Ocena ciągła (przygotowanie do zajęć, aktywność). W trakcie trwania zajęć studenci przygotowują prezentacje, zazwyczaj w grupach, które powstają w oparciu o pięć przestrzeni tematycznych: ogólne informacje geograficzne, aspekty gospodarcze, kulinaria, osobistości, zwyczaje, tradycje i ciekawostki w odniesieniu do poszczegąlnych krajów związkowych czy kantonów. Uzupełnieniem obu semestrów jest test końcowy, który w połączeniu z oboma semestrami stanowi logiczną całość nauczanego przedmiotu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Studenci pracują w oparciu o materiały wskazane przez lektórów, głównie są to źródła internetowe, zatem materiały ogólnie dostępne, uzupełnione o:
- Stanisław Bęza: Eine kleine Landeskunde der deutschsprachigen Länder. WSiP, Warszawa 1997.
- Renate Luscher: Landeskunde Deutschland. Hueber, München 2019.
- Oliver Bayerlein: Landeskunde aktiv. Hueber, München 2014.
W cyklu 2023L:
Sabine Schmidt, Karin Schmidt, Erinnerungsorte - Deutsche Geschichte im DaF-Unterricht, Cornelsen 2008. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Wszystkie materiały do ćwiczeń i teksty zamieszczane są online na classroom |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: