Historia literatury niemieckojęzycznej 3302-HL1-Z
1. Wprowadzenie do literatury wczesnego średniowiecza. Polityka kulturalna Karolingów, w tym pierwsze zapisy w języku niemieckim. Merserburger Zaubersprüche.
2. Jak rozumieć literaturę wieków średnich? Lektura A. Guriewicza Jednostka w dziejach Europy wprowadza do świata literatury średniowiecznej Europy; Hildebrandslied.
3. Literatura rozwiniętego średniowiecza. Kontekst społeczny i polityczny. Nowe wątki w literaturze. Czym była słynna miłość dworska? Liryka Waltera von der Vogelweide (wybór).
4. Epika dworska. Epos rycerski – Parzival Wolframa von Eschenbach - wybrane episody / księgi
5. Nibelungenlied (wybór) np. z I Aventiure 1 i 2. Strofa oraz 1-3 strofa z II Aventiure. O literaturze z pogranicza oralności i piśmiennictwa.
6. Ogólne informacje na temat niemieckiego humanizmu i reformacji. O głupocie ludzkiej. Erazma „Pochwała głupoty” i Das Narrenschiff Sebastiana Brandta (wybór).
7. Marcin Luter. Sendbrief vom Dolmetschen, Ein feste Burg ist unser Gott. W tle tekstów Lutra Herfried Münkler Die Deutschen und ihre Mythen.
8. Wprowadzenie do literatury barokowej. Poezja (wybór). Gryphius np. „Vanitas..; „Thränen des Vaterlandes”; wybór wierszy Fleminga, Gerhardta, Silesiusa.
9. Simplicissimus Grimmelshausena. Roz. 1-10 ks. 1. Uzupełniająco: Das Treffen in Telgte Güntera Grassa.
10. Dramat barokowy. Do wyboru: Fragmenty dramatów Andreasa Gryphiusa (Catharina von Georgien, Leo Armenius). Uzupełniająco: Słowackiego Książę niezłomny.
11. Filozofia i literatura oświecenia. Wątki, tematy, formy literackie; Was ist Aufklärung Kanta.
12. Poezja oświecenia: Albrecht von Haller, Friedrich von Hagedorn, Friedrich G. Klopstock
13. Lessing: wątki teologiczne na przykładzie dramatu Nathan der Weise..
14. Lessing: koncepcje dramatu mieszczańskiego na przykładzie Emilii Galotti/ Minny von Barnhelm.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie
-- historię literatury krajów niemieckiego obszaru językowego, podstawy komparatystyki literackiej, K_W02,
-- powiązania historii i nauki o kulturze, literaturze krajów niemieckiego obszaru językowego z innymi dziedzinami nauki, K_W07
Absolwent potrafi
-- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje oraz rozwijać umiejętności badawcze z zakresu kultury i literatury krajów niemieckiego obszaru językowego oraz komparatystyki kulturowej i literackiej,
K_U01
absolwent jest gotów do
--współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role, oraz określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, K_K01
Kryteria oceniania
Ocenie podlega samodzielne przygotowanie do zajęć (przeczytane lektury), aktywność na zajęciach, praca pisemna (forma zależy od osoby prowadzącej seminarium); prowadzący może sprawdzać na bieżąco wiedzę i przygotowanie studentów w formie testów; ustne zaliczenie na ocenę.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Patrz wyżej. Lista szczegółowych lektur zostanie podana na pierwszych zajęciach przez prowadzącego daną grupę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: