Dydaktyka języka niemieckiego (kształcenie nauczycieli) 3302-DYD3-L
Celem warsztatów z zakresu glottodydaktyki, zintegrowanych z realizacją praktyk zawodowych, jest trening umiejętności nauczyciela języka niemieckiego na wszystkich etapach edukacyjnych. Zajęcia obejmują organizację pracy w klasie szkolnej i grupach; nowoczesne formy pracy specyficzne dla nauczania języka niemieckiego oraz zagadnienia związane z pracą domową; sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki dydaktyczne, pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; myślenie komputacyjne; wyszukiwanie, adaptację i tworzenie elektronicznych zasobów edukacyjnych i projektowania multimediów; rolę diagnozy, kontroli i oceniania w pracy dydaktycznej; ocenianie i jego rodzaje; funkcje oceny; egzaminy kończące etap edukacyjny i sposoby konstruowania testów, sprawdzianów; diagnozę wstępną oraz sposoby wspomagania rozwoju poznawczego uczniów; potrzebę kształtowania pojęć, postaw, umiejętności praktycznych; metody i techniki skutecznego uczenia się; metody strukturyzacji wiedzy oraz konieczność powtarzania i utrwalania wiedzy i umiejętności; kształtowania postaw; warsztat pracy nauczyciela; właściwe wykorzystanie czasu lekcji; zagadnienia związane ze sprawdzaniem i ocenianiem jakości kształcenia oraz jej ewaluacją; kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki, rozwijanie ciekawości, aktywności i samodzielności poznawczej, logicznego i krytycznego myślenia, kształtowanie motywacji do uczenia się języka niemieckiego i nawyków systematycznego uczenia się, korzystania z różnych źródeł wiedzy, w tym z Internetu (w tym w języku niemieckim), oraz przygotowania ucznia do uczenia się przez całe życie przez stymulowanie go do samodzielnej pracy (z wykorzystaniem wybranych technik i strategii uczenia się).
Rodzaj przedmiotu
języki obce
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to:
- w zakresie wiedzy:
D.1.W7; D.1.W8; D1.W10; D.W11; D.1.W.12; D.1.W.13; D.1.W14; D.1.W15;
- w zakresie umiejętności:
.1.U1; D.1.U2; D.1.U3; D.1.U4; D.1.U5; D.1.U6; D.1.U7; D.1.U8; D.1.U9; D.1.U10; D.1.U11;
- w zakresie postaw:
D.1.K1; D.1.K2; D.1.K3; D.1.K4; D.1.K5; D.1.K6; D.1.K7; D.1.K8; D.1.K9
Kryteria oceniania
Student uzyskuje zaliczenie przedmiotu na podstawie:
1. kontrola obecności (limit nieobecności nieusprawiedliwionych: 2 w semestrze);
2. ocena ciągła (samodzielne przygotowanie do zajęć na podstawie literatury fachowej);
3. projekt - prezentacja wybranych zagadnień (moderowanie procesów uczenia się i nauczania, micro teaching);
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może odbywać praktykę dydaktyczną w wymiarze 120h w szkole podstawowej, ponadpodstawowej i przedszkolu.
Literatura
Barkowski, H./ H.-J. Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremdsprache. A. Francke Verlag: Tübingen/ Basel 2010.
Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016.
Bimmel, P./ Kast, B. Neuner, G.: Deutschunterricht planen. Kassel 2003
Bovet, G. / Huvendiek, V.: Leitfaden Schulpraxis. Berlin 2000.
Burwitz-Melzer, E./ Mehlhorn, G./Bausch K.-R./ Krumm, H.-J. (Hrsg.), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen 2016.
Czaplikowska, R./ Kubacki, A.D.: Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów 2016.
Hallet, W./ F. G. Königs (Hrsg.): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Kallmeyer/ Klett Verlag: Seelze-Velber 2013.
Heyd, G.: Aufbauwissen für den Fremdsprachenunterricht. Tübingen 1997.
Heyd, G.: Deutsch lehren. Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler 1996.
Jaroszewska, A.: O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków [w:] Języki obce w szkole, Nr 2014/04 S. 52-66.
Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny... Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008.
Karpeta-Peć, B./ Peć, J.: Pakiet metodyczny dla nauczycieli języków obcych III etapu edukacyjnego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2014. www. bc.ore.edu.pl/kontent/663/pakiet+metodyczny+3.pdf.
Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt - otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2005.
Kunter, M./ U. Trautwein: Psychologie des Unterrichts. Verlag Ferdinand Schöningh: Padeborn 2018.
Lehner, M.: Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag: Bern/ Stuttgart/ Wien 2009.
Michońska-Stadnik, A. / Wąsik, Z.: Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych. Wrocław 2008.
Pawlak, M.: Autonomia w nauce języka obcego. Poznań - Kalisz 2004.
Peć, B.: Otwarte formy pracy w glottodydaktyce - specyfika oceniania w edukacji szkolnej oraz w akademickim kształceniu nauczycieli języków obcych. W: Gajewska, E./ J. Rokita-Jaskow (red.): Ocenianie w różnych kontekstach edukacyjnych. Neofilolog 54/1 (2020) 105-131.
Schart, M./ M. Legutke: Lehrkomptenz und Unterrichtsgestaltung. Klett-Langenscheidt: München 2015.
Sobańska-Jędrych, J./ B. Karpeta-Peć/ M. Torenc, M.: Rozwijanie zdolności językowych na lekcji języka obcego. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa 2013.
Sujecka-Zając, J./ A. Jaroszewska/ K. Szymankiewicz/ J. Sobańska-Jędrych: Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: