Podstawy dydaktyki 3302-DY2w-Z
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela języka niemieckiego; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się (w tym języka niemieckiego); projektowanie lekcji języka niemieckiego i zasady pisania scenariuszy; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela języka niemieckiego (np. lekcje odwrócone, uczenie się przez nauczanie, otwarte formy uczenia się i nauczania języków obcych); organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych w kontekście uczenia się i nauczania języka niemieckiego; proces komunikacji (w tym w języku niemieckim) w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela (język polski i język niemiecki) jako narzędzie dydaktyczne; techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole; zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03, K_W04, K_U02, K_K01
Zgodnie z Rozporządzeniem MNiSzW z dnia 25 lipca 2019r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela efekty to:
- w zakresie wiedzy:
C.W1; C.W2; C.W3; C.W4; C.W5; C.W6; C.W7;
- w zakresie umiejętności:
C.U1; C.U2; C.U3; C.U4; C.U5; C.U6; C.U8;
- w zakresie postaw:
C.K1; C.K2
Kryteria oceniania
Ocena za wykład jest wyliczana na podstawie obecności (dopuszczalne są dwie nieobecności podczas wykładu) oraz testu pisemnego (minimum 60% maksymalnej ilości punktów).
* Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.
Praktyki zawodowe
Równolegle do zajęć student może odbywać wstępną praktykę dydaktyczną w wymiarze 60h w szkole podstawowej, przedszkolu i szkole ponadpodstawowej.
Literatura
Bausch, K. R./ Christ, H./ Hüllen, W./ Krumm, H. J. (red.) (2007), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen.
Burwitz-Melzer, E./ Mehlhorn, G./Bausch K.-R./ Krumm, H.-J. (red) (2016), Handbuch Fremdsprachenunterricht. Tübingen.
Bereźnicki F. (2004): Podstawy dydaktyki. Kraków: Impuls.
Bereźnicki F. (2011): Zarys dydaktyki szkolnej. Szczecin: WSH.
Bovet, G. / Huvendiek, V. (2000), Leitfaden Schulpraxis. Berlin.
Czaplikowska, R. / Kubacki, A. D. (2016), Methodik des Unterrichts Deutsch als Fremdsprache. Chrzanów: Kubart.
Heyd, G. (1991), Deutsch lehren, Diesterweg.
Komorowska, H. (2005), Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Kwieciński Z. / Śliwerski B. (red.) (2003), Pedagogika, tom I, II, , Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Komorowska H. (red). (2009), Skuteczna nauka języka obcego, CODN.
Kron F.W., Jürgens E., Standop J. (2014), Grundwissen Didaktik. Reinhardt Verlag.
Kunter M., Trautwein U. (2018), Psychologie des Unterrichts. Schöningh.
Lehner M. (2009), Allgemeine Didaktik. Haupt Verlag.
Pyżalski J. (red.) (2020) Edukacja zdalna w czasie pandemii Covid-19, EduAkcja.
Zawadzka E. (2004), Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Impuls.
Zawadzka-Bartnik E. (2010), Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie, Impuls, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: